Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3467 ggr
IKV91
0

Dragon 6447 Sherman II

Hej!

Nästa projekt blir en Sherman II (El alamein).

Instruktionerna ger inte mycket stöd för att välja färg. Boxarten antyder att dessa vagnar var målade i både i basfärg med Light stone och/eller Portlandstone samt att den gröna färgen var slate och/eller SCC7.

Jag tänker bygga en vagn tillhörande C sqd, 9th Lancers, 2nd armuored bgd och tror att rätt färg är portland stone samt slate.

Kan någon dementera eller bekräfta färgerna?

Roger

[Hayabusa]
0

Hej Roger,

det finns en hel del bra info i "Model Military International" April 2010. Kommande nummer dvs Maj 2010 ska tydligen också innehålla en del intressant info.

Om du vill så kan jag maila bilder från tidningen eller ta fotokopior och posta. Har tyvärr ingen scanner…Hör av dig isåfall.

/Stefan

IKV91
0

Hej Stefan!

Jag har köpt MMI issue 49 may 2010 och den innehåller mycket bra info om brittiska färger.

Jag får köpa issue 48 också!

Roger

[Hayabusa]
0

#2 Låter bra! Ja, köp issue 48 - den vagn som du nämner finns med i artikeln. Hittar du inte tidningen så hör av dig.

Enligt artikeln, så är basfärgen #61 Light Stone och den mörka färgen "någon form av grön". Olive Drab?

Undersidan av eldröret + nedre delen av chassits front är målat vitt.

/Stefan

Desert-Erik
0

Hej!

Är säker på att Tor snart kommer till undsättning.

En sak bara "Olive-Drab" är INTE en grån nyans och är således inte aktuell här, "Olive-Drab" är en blandning av gult o svart och ger en brunaktig färg om man blandat rätt.

Öken-Erik

[Hayabusa]
0

# Hej Erik,

Olive Drab eller inte, men i just detta fall rör det sig om en grön nyans. I atikeln, skriven av Mike Starmer, så specificeras inte vilken grön kulör som användes men på det färgschema som presenteras så skulle jag säga något i stil med US Olive Drab. Något i stil med Tamiya XF62, kanske?

Kollade även Dragons boxart och jämförde det med färgschemat från tidningsartikeln. De är snarlika men inte till 100%.

Rätt eller fel? Inte vet jag, men det är en intressant artikel i vilket fall som helst.

/Stefan

M4A2ShermanMkIII
0

Hej,

Som Desert-Erik skriver så stämmer blandningen för Olive Drab. Ganska fascinerande att kolla själv med ett prov. När det gäller Shermans i öknen, så KAN (jag skriver kan) det varit så att man helt enkelt sparade fält i Olive Drab och målade resten i någon sandfärg (Portland Stone, Light Stone och senare Desert Pink). Olive Drab uppför sig jättemysko om den utsätts för mycket och skarpt solljus. Den kan blekna till brunaktig eller gå mot grå-grönt. Detta beroende på om blandningen (svart och gult) har en varm gul med röda pigment eller en mera kall gul och hur mycket svart man slår i. Just Slate är en grå-grön kulör. Det KAN vara så att man målade med Slate, men med tanke på att det gällde att få ut vagnarna till frontlinjen snabbt, verkar det hela med att måla i grå-grönt lite överkurs. Sedan har vi en del folk som säger att Shermans målades med svart och sandfärg…

Bisondecals ark 35061 visar 9th Lancers Shermans som är Desert Pink och Blue-Black. Rätt eller fel? Tja, välj själv…Skrattande

Mvh Tor

[Hayabusa]
0

Hej Tor,

det är en rätt ingående artikel som Mike Starmer har skrivit och han belyser också osäkerheten som råder. Väldigt intressant läsning.

Vilken väg man än väljer, så tror jag att det blir en jäkligt cool & snygg vagn Glad.

/Stefan

Tails
0

Ser fram emot att se detta bygge sparka igång. Har själv haft denna kartongen i handen ett antal gånger men den har tydligen aldrig kommit med hem. Oandra sidan kommer där ibland hem saker man aldrig höll iSkäms

KuanYu
0

Hej Roger.

Jag har bläddrat lite i Dick Taylors "Warpaint vol2". En bok som är ett måste för den som vill måla Brittiska fordon från WW2.

Här kan man läsa att basfärgen i ME kunde variera mellan light stone, middle stone, portland stone och så småningom desert pink. Allt beroende på när och var under kriget den användes. Dessutom kunde det variera mellan olika förban som fattat egna beslut vad gäller färgval och mönster. Detta orsakade ett annat problem nämligen att man på långt håll kunde identifiera de olika förbanden.

För att lösa detta skickade GHQ MEF ut en pamflett med rekomendationer som bl.a. innehöll följande:

- Reference was made to previus schemes used in january 1941; these were described as "beige and red-brown scheme for Sudan; a slate grey, silver grey and birch grey for western desert, and another scheme for Palestine."

- Research had indicated that a new "universal basic colour" was needed; this was described as an "earthy pink" and was to be designated as "Desert Pink - Z1".

- The preferred single disruptiv colour was to be "Dark Olive Green", but as before, alternatives could be used instead. These would be Dark Brown or Black shades.

Detta bekräftades med General Order, GO 1650 den 4:de december 1942, alltså efter slaget vid El Alamein men rekommendationerna ovan härstammar från september 1942. Jag tror att ommålningarna började innan El Alamein men brist på tid och färg kan ha satt käppar i hjulet.

Du har verkligen kastat dig in i ett getingbo. Färgsättningen i Nordafrika lever sitt eget liv men med vissa oundvikliga regler.

Jag håller med Tor att man nog "sparade" vissa fält i US Olive Drab, bl.a. har jag hört att hela arangemanget med hjul, hjulhus osv inte målades om utan fick vara i leveransfärgen (Olive Drab?)

Jag inkluderar Mike Starmers recept för "Desert Pink" (Tamiya)

XF 2  (Flat White)

XF 15 (Flat Flesh)

XF 52 (Flat Earth)

Blandas: 5-5-1

(Notera att jag inte testat blandningen själv varför en viss försiktighet rekommenderas.)

En viss försiktighet med XF 52 gäller, annars kan du sluta med helt fel färg. Blandningen kan också må gott av lite extra vitt. Tänk på att Starmers blandningar är fullskalafärger. I modellsammanhang blir detta för mörkt.

Lycka till, ser fram mot att se resultatet.

Mats

starhawk
0

Den där Desert Pink är en knepig kulör, jag blandade Desert Yellow och Pink och fick nästan på pricken den kulör som Buccaners hade under gulfkriget men jag har förstått att WW2 stridsvagnar hade en Desert Pink som var annorlunda undrar hur dom ser ut brevid varandra. Problemet med dessa blandningar är om man vill använda ett annat färgmärke, ibland kan det vara en vinst om dom har den kulören så man slipper blanda.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Hej alla!

Tack för ert engagemang.  Jag får blanda lite färg och testa hur det blir. Jag kommer att välja Desert pink eller portland stone som "ökenfärgen". När det gäller "maskeringsfärgen så tycker jag att resonemanget kring att måla en grön färg över Olive drab förefaller vara ologiskt.

Jag tycker/tror att det blir någon form av grön färg (olive drab eller olive green som maskeringsfärg.

Jag har kollat lite på detta bygget och Jim Wechsler tycks ha valt en grön nyans. Jag har läst att han har byggt +50 Sherman så det borde finns en del tankar bakom hans val av färg.

http://www.track-link.net/blogs/123_31       

Roger

starhawk
0

Olive drab är lite knepig! Humbrol har visst två olika Olive Drab, Tamiya har den mörkare av de två, Model Master har den ljusare. Målade en hel del Tamiya-Olive Drab men tyckte "den är ju nästan svart" och det stämde inget vidare med färgbilderna. Blev därför mycket glad när jag fick tag på MMs Olive Drab eftersom den stämde bra med färgbilderna

KuanYu
0

Lifecolor har ett set med sex burkar olive drab i olika varianter. Där finns kanske något att hämta, vet inte då amerikanska färger inte är min starka sida.

När jag nu nämner Lifecolor har de ett set med britiska ökenfärger där ingen går att använda. Alla kulörerna är fel. Ett köp av dessa är en dålig investering.

Ha de´

Mats

IKV91
0

Hej!

Är det någon som vet vad "öglorna" är som sitter i mitten och nederst på 1:a och 3:e boggien är till för?

Syns tydligt på bilden

http://dragon-models.com/47thShizuokaHobbyShow2008/6447.htm

Roger

starhawk
0

Det är väl lyftöglor när man skall serva hjulupphängningen

[Hayabusa]
0

#14 Vet inte, men kan de ha använts för att surra vagnen på fartygsdäcket, vid sjötransporten från USA?

/Stefan

IKV91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har nu kommit till insikt att Britter har en stor portion humor i allt de gör!

Efter att jag testade att provmåla med Desert pink och Portland stone så valde jag den sistnämnda färgen. När jag hade målat den nedre delen av chassit så inser att syftet är att maskera vagnarna till citrofromage. Nyansen är dessutom inte helt olik Dunkelgelb.

Roger

Tails
0

Bara zimmeriten kvar nu då =)

IKV91
0

Hej!

Jag avser att vädra banden med mig pigment och deras "thinner for washes". Är det någon som vet ifall Dragon DS band och thinner for washes fungerar ihop?

Roger

Exelon
0

Borde inte vara något problem. Har då haft på mig´s thinner och även deras Odurless turpentine på Dragon´s MTacks och använde det även på min Dragon Tiger med Ds band. Prova först är väl alltid att rekommendera.Skrattande

IKV91
0

Hej!

Har påbörjat maskering av vagnen, en del justeringar kvar att fixa.

Roger

IKV91
0

Jag lyckas inte ladda upp några bilder.

Återkommer imorgon.

Roger

IKV91
0

Sherman II

Jag försökte ladda upp bilder från min nya kamera men de bilderna 3,5 mb tycks vara för stora.

Bilder är ganska bra på att avslöja skönhetsfel.

Roger

Vermil
0

#23 Gör en redigerad variant av bilden du skall ladda upp.  Jag använder en jättegammal version av Photoshop (har inte råd med ny licens av ett så dyrt program jag använder så lite) mest pga gammal vana. På min jobbdator använder jag ett freewareprogram som heter Gimp, som är fullt kapabelt (och mer) att göra alla vanliga manipulationer.

Vad du framför allt skall göra är att minska image size. De bilderna jag laddar upp brukar jag sätta ner till allt mellan 800 pixel horisontellt till 1600 pixel horisontellt, beroende på hur mycket detaljer som läsare kan tänkas vara intresserade av. Till slut komprimerar jag bilden avsevärt mer, med 'save as' jpeg, där man kan välja kompressionsgrad. Beroende lite grand på detaljer, försöker jag komma ner under 160kB även för en ganska stor bild.

Dessutom kan man ju beskära bilden (crop), och justera färgbalans och ljus och kontrast.

Joppo
0

Ser ju fint ut det där Rog :) Med små touchups här och där på kamot kommer det att blir hur grymt som helst.

Vad har du använt för färgblandning till sandfärgen? Jag gillar den…

Angående problemmet med storleken på bilderna till din kamera så finns ju även möjligheten att minska storleken och kompressionen redan i kameran. Då slipper du krånglet med att ändra storleken efteråt.

Minuset med denna metod är att om du tänkt framkalla bilderna som vanliga kort så kommer de inte att bli fullt lika skarpa som om du valt den högre upplösningen.

/Jeppe

IKV91
0

#25 Portland stone dvs XF2+XF3+XF57 i förhållande 6:1:1

Roger

zoncar
0

Mycket snygg vagn, det ser minst sagt bra ut, fast jag håller med tails zimmeriten fattasObestämdObestämd

starhawk
0

#27: Varför skall man sätta på förfulande zimmerit Förvånad

Mina tyska vagnar skall inte få någon zimmerit, om den inte redan är gjuten där

zoncar
0

Håller faktiskt med dig tycker ibland att man vill se skarvar och svetsfogar, det blir liksom lite råare då

IKV91
0

Hej alla!

Efter ett längre bygguppehåll så försöker jag komma igång igen.

Jag har ganska mycket kvar men det är kul när man har en vagn att titta på. Det är de klart största dekalerna jag monterat på en vagn.

Roger

zoncar
0

Ja va f#¤ ska en säga, grymt snygg tank!! nästan så du får skämmas förb… snygg

felle-j
0

Snyggt!

[Hayabusa]
0

Ser riktigt fint ut, Roger!

/Stefan

Joppo
0

Nice… Välkommen tillbaka Roger Cool Vad har du använt för lack innan dekalerna? "Blankhetsgraden" har en alldeles perfekt lagom nivå tycker jag…

/J. Esper

Azgaron
0

Ser riktigt bra ut Roger!

Ang. bildbehandlingsprogram, så är Gimp mycket bra och helt gratis.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Hej alla!

Kul att ni gillar min Sherman! Synpunkter mottages gärna.

Jag börjar närma mig den punkt där vagnen skall vädras färdigt. Jag har lånat kulsprutan från Tamiya Wlly Jeep.

Jag tänker mig att vagnen ännu inte har deltagit i slaget om El alamein utan endast skall vara smutsig.

Jag skall lägga på lite av Mig produktions neutrala wash samt dimma på lite Tamiya XF57 (kraftigt utspädd)på de nedre delarna av vagnen . Sen blir det lite oljefläckar och fotsteg.

#33 Hur går det med din "Pibber" Stefan? Jag är nyfiken då jag tänker bygga en landstigningsbåt efter att M4 blir klar.

#34 Tamiyas lack X22 som jag lägger på dimmar på med sprutan.

#35 Jag är lite lat så jag tar bilderna med min gamla kamera.

Roger

[Hayabusa]
0

#36 Haha…jodå, "Pibbern" börjar närma sig slutet. Tyvärr, är väl byggtakten in den högsta för tillfället. Hoppas kunna få gjort lite under semestern, men det beror nog lite på vädret..Glad. Ahh, en landstigningsbåt? Vilken? Coolt objekt…

Som sagt: Jäkligt snygg Sherman!

/Stefan

IKV91
0

#36 Jag skall bygga Italeris LCVP(6479). Tänker stoppa i några tyska POW som lastar av förnödenheter. Funderar på att bygga den som brittisk då den har ett trevligt camo. Problemet är att hitta några brittiska besättningsmän.

Roger

[Hayabusa]
0

#38 Hittade denna bild. Kanske har du redan sett den, men…här är en länk:

http://www.ww2incolor.com/britain/british-landing-craft.jpg.html][img]http://www.ww2incolor.com/d/2273-5/british-landing-craft.jpg

/Stefan

IKV91
0

Hej!

Då var det dags att lägga upp några bilder på slutresultatet.

Jag har bara adderat några få saker på detta bygge, Ksp från Tamiyas Willy jeep, lite ryggsäckar mm från Tamiyas Shermans, en figur från Miniart samt brittiska dunkar från Ultracast. Vagnen är målad med Tamiyas färg och vädrad med pigment och wash från Mig.

Det finns ganska mycket fotoets till denna vagn, Tyvärr blev jag inte nöjd med den hållaren för dunkar. Jag testade både att löda samt limma men det blev inte riktigt bra.

Roger

starhawk
0

En Sherman är ändå en Sherman IKV91! snyggt bygge!

Joppo
0

Den blev finfin den där RogerGlad Den där dunkhållaren ser onekligen pillig ut att sätta ihop…

En fråga: Varför är underdelen på pipan i en ljusare kulör än resten av vagnen?

[Hayabusa]
0

#42 Undersidan av eldröret och undre delan av "bogen" är målad i vitt, så kallad "Counter-shading/shadowing". Tanken var (tror jag) att man ville få bort den skarpa kontrast som skuggan skapar.

/Stefan

ElLobo
0

Den ser mycket snygg ut!

berfrund
0

Japp den blev riktigt snygg!

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Roger!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!