Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 3705 ggr
felle-j
0

Kamouflage färgat

Hej, jag fick en airfix hp halifax b III i julklapp och den ska ju så klart målas i kamouflage färg, men jag har inte en aning om hur man gör, så jag skulle bli glad om någon hade något bra tips för nybörjare. Jag använder pensel och inte airbrush.

/felle-j

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle måla den ljusa färgen först rätt över alltihopa som en grundfärg. Sedan maskera för nästa färg i skalan och måla den, är man säker på hand kan man alltid köra på fri hand utan maskering. Sen ska väl Halifaxen vara svart på sidor och undertill om inte minnet sviker så då får du maska igen elller köra på frihand för det svarta.

Ta inte färgen direkt som den är utan slå upp en liten slatt och späd den en aning. Strunt samma om den täcker dåligt, låt det torka över natten och måla en vända eller två till så du får täckning. Många tunna lager blir bättre än ett tjockt, vilket ofelbart kommer att dränka alla detaljer för dig.

Spitfiren på bilden är målad med pensel på det vis jag beskrev här ovan.

Kom ihåg att vi är ruskigt sugna på att se bilder på framstegen. Om du undrar så bara fråga, här finns otroligt mycket kunnande.

Kom på en sak, mitt tips gäller i princip endast enamelfärg så som Humbrol och Modelmaster. Akrylfärger är nästan omöjliga att pensla med fullgott resultat.

Välkommen i gänget och lycka till!

Niclas

felle-j
0

okej tack för tipset, men tyvärr så använder jag akrylfärger men jag ska försöka att göra så bra jag kan eftersom det är min första kamo-färgade modell. Jag har inte hunnit att börja på modellen än eftersom det fattas 2 färger. Humbrol nr 72 och 98. Och 72 behöver man precis i början.

Medans jag väntar på att hitta färgerna i någon butik så håller jag på med en revell Dodge viper (som jag också fick i julklapp) och jag har tagit kort på modellen efter varje dag jag har byggt och målat. Men nu när jag ska börja med inredningen så tog den gråa färgen slut (jag använde all färg till att måla en modellbunker) så jag tar en liten paus medan jag köper färgen.

Jag kommer att lägga in dom i hälgen (förmodligen på lördag om jag hinner). Dom finns på fordon och den kommer att ha rubriken ''Revell Dodge viper''.

/felle-j

felle-j
0

Och jag ska självklart att ta kort på halifaxen.Glad

starhawk
0

Håller inte med Proosen på den punkten med akrylfärg. Har själv målat flera modeller med den tekniken han beskriver med Tamiyas akryl, man fick lägga på upp till tre lager innan det täckte men det funkade bra. En varning dock för dom ljusa kulörerna av akry,l jag la på fem lager vit utan att få fullständig täckning! men dom mörkare kulörerna är inget problem. Med dom kulörerna som en Halifaxbombare har skulle jag inte tveka ett ögonblick att använda akryl, om jag hade dom rätta kulörerna alltså. Annars föredrar jag Model Master

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Hur gör du då Starhawk? Jag lyckas alltid få det tidigare lagret färg att lösas upp en aning när jag lägger på nästa, å då ser det ut som skrutt och kompani.

Akryl är ju trevligare att jobba med när familjen är i närheten, satt igår och blåste min Gripen med MM's akryl utan att någon hade åsikter trots att de var tre meter bort i samma rum.

Niclas

Magnuzk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, din Halifax ska bli rolig att följa! Det är en "Villhamodell" för mig. För ett litet tag sen gjorde jag research om Halifax "Friday the 13th" som tillhörde 158 Sqd, precis som den du har. Jag vet inte vilka det finns dekaler till, men tror att "Friday" inte är med - tyvärr, skulle jag vilja tillägga, för det är ett alldeles speciellt plan. Ingen Halifax flög fler uppdrag. 128, om jag minns rätt.

För massor med år sen byggde jag en Lancaster av Airfix (måste ha varit för över 20 år sen) och blev förvånad över hur bra den var att bygga och vill ha en till. Hoppas att Halifax är av samma kvalitét!

Jag målar också med pensel, men har använt airbrush några gånger. Jag vet inte om min metod är något att rekommendera, men så här gör jag:

Först tycker jag att Humbrol Enamel är bäst för pensel. Nu har jag inte provat så många, men av dem jag provat så är Humbrol oslagbara. Min erfarenhet av akryl har varit att det har varit svårt att få det täckande. När jag målat ett andra, och fler, lager har dem lager som varit under lösts upp. Har gett upp med att måla akryl med pensel.

Jag målar mest för frihand, med maskering om det ska vara en rak linje, men ofta så målar dem för frihand också. Skulle jag måla Halifaxen så skulle det bli frihand, minst två lager.

Det svarta skulle jag ta först, och sen skulle jag måla det bruna över hela översidan, med det gröna sist. (Mina färger skulle bli Humbrol Matt svart (nr 33), Matt Dark Green (nr 30) och Matt Dark Earth (nr 29), eventuellt att det gröna skulle bli Satin Dark Green (nr 163).

Om jag inte målat kamouflage förut så skulle jag nog jämföra med ritningen och dra blyerts svagt på planet först. Tror jag gjort det någon gång, om jag minns rätt. Nu tittar jag på ritningen och bara målar.

Blir det lite av en färg där det inte ska vara låter jag det torka och sen målar över med den rätta färgen. Har nyss gjort så på en Typhoon i 1/32 jag håller på med som snart är klar.

Proosen ser ut som en kanin med rosa öron, men låt inte det lura dig. Han är väldigt duktig! Han spär ut och får flera tunna lager. Jag tar direkt ur färgburken. Rör om först med en pinne och när jag ska ta färg på penseln lyfter jag pinnen och tar färg från den. Då får jag det bättre tycker jag än om jag tar färg från ytan.

Humbrol nummren du nämnde (72 och 98) var ska dem vara? Jag gissar att det har med uniformerna att göra. Om de är på utsidan i kamouflaget skulle jag vilja säga att Airfix är ute och cyklar, för med det lilla jag vet om det brittiska kammot så stämmer det inte med verkligheten. Då är de jag nämnde ovanför mer närmare. Fast, jag vill poängtera på en rekommendation jag skrev i ett annat inlägg jag skrivit: Bara bygg! Ha kul! Bry dig inte om hur det egentligen såg ut, för det viktigaste av allt är att du själv har roligt. Ibland är jag själv lite mer noggran, men det viktigaste är att jag har kul själv med det.

Ser fram emot att få se din Halifax!

Magnus.

Här är en bild på en Hurricane som jag målat frihand. Det syns inte så bra, men tror det är den bästa jag har på den:

starhawk
0

#5: Jag målar direkt ur burken, efter att ha rört om ordentligt först förstås, sen får man se till att penseln är lagom mjuk. Första lagret ser som regel skrutt ut men fungerar bra som ett underlag för nästa skikt som oftast täcker, ibland får man dra på ett tredje skikt för att det skall täcka jämnt. Och givetvis ser jag till att det får torka ordentligt mellan skikten, jag lägger bara på ett skikt om dagen. Dom ljusa kulörerna är som sagt ett problem så där tar jag som regel till Model Master enamel. När man målar med enamel så täcker det ju som regel direkt vid första lagret men med akrylen så får man räkna med att första skiktet ser skrutt ut, men det är bara att låta det torka ordentligt och sen dra på nästa då ser det straxt bättre ut.

johannespanzer
0

Fint inlägg Magnuzk!

Många bra tips här! Jag önskar jag hade fått detta när jag var 15 och skulle penselmåla en F4 i vietnamkammo i 1:48! Den såg helt bucklig ut av det tjocka färglagret…

Magnuzk
0

Tack! Det var roligt att läsa!

En F4 i vietnamkammo? Det är ju inte det lättaste! Håller på att måla måla en Viggen i splinterkammo med pensel och frihand…

Skrikandes

felle-j
0

Tack far alla tipsen och svaren och snygg hurricane magnuzk. Dekalerna till min halifax är friday the 13th men jag är inte så bra på dekaler men jag gör mitt bästa.

När jag har byggt min halifax så hade jag tänkt att försöka med en lancaster.

Tidigare när jag var yngre så har jag använt Humbrol Enamel (kanske inte direkt den bästa när man bara är 8-12 år) men i höstas så målade jag min titanic (jag byggde den för länge sen men bestämde mig för att måla den i höstas) och då använde jag enamel, för de var de ända jag hade. Det gick bra hela tiden men i slutet när jag skulle lägga på det svarta så trötnade jag och så gick det en vecka eller två innan den blev färdig målad, fast jag målade bara skrovet och skorstenarna eller avgasrören eller vad man nu ska säga. Sen när jag jag skulle köpa färg till min viper och halifax så föredrog han som stog i kassan acrylic för lite yngre så jag testa det och hittills så har det gått bra, fast jag har bara gjort vipern. När jag målar brukar jag använda maskeringstejp men jag har köpt humbrol maskol för halifaxen.I ritningen/beskrivningen till halifaxen så står det vilka färger man ska ha. Det står också på förpackningen.(det kanske dom flesta vet) 

Nån sa ju att man kunde dra svagt med blyerst på planet där kamouflaget skulle vara och det är ett sätt jag har tänkt på.

Humbrol nr. 72 och 98 ska vara på besättningen

Som sagt tack för alla svaren och tips.

mvh felle-j

Magnuzk
0

Tack felle-j! Ska bli kul att se din Halifax, och om Friday finns med så ska jag definitivt skaffa den.

Glad

felle-j
0

Ja, dekalerna till friday the 13th ingår men man får också med dekaler till en annan halifax.

Glad

felle-j
0

Tar upp den här tråden igen för att jag har problem med maskeringen.

Hur gör ni? Vad använder ni er av? Är väldigt tacksam för tips.

Felix

Vermil
0

#13 Penselmålning? Kamoflage?  Ingen maskning. Jag körde alltid frihand. För huven har jag alltid tyckt Scotch tejp är bäst. Den sluter tätt intill och släpper inte 'under' nån färg, hur man än gör. Den är också lätt att skära till på plats. Däremot fungerar inte Scotch till något annat, och antagligen inte till huven heller om du använt Johnson clear. Därför att Scotch sliter bort allting under, färg t.ex, när du drar av den (utom möjligen Humbrol Enamel) . Så det får inte vara nåt under.

För raka linjer o pensel, så vet jag inte riktigt. Jag brukade också ha problem vid penselmålning. Färgen brukade krypa under lite grand, ifall jag använde målartejp eller eltejp. Jag har ingen lösning på det. Oftast använde jag nog målartejp iaf, och strök till den noga med nageln, blev dock inte alltid perfekt. Det skall finnas nån modern tejp dock. Tamiya har. Men jag har aldrig provat och vet inte om det funkar till pensel.

Friskfilm, däremot, funkar perfekt till spruta.

StefanW
0

Ett sätt att unvika att det kryper in färg under tejpen är att först måla med samma färg på underlagsfärgen på kanten av tejpen för att på så vis försegla skarven och därefter lägga den färgen som skall vara toppskikt, på det viset har jag fått fram "knivskarpa" linjer utan att det har krypit under någon färg.

Stefan - Modellbyggare

felle-j
0

Testade nu att måla på frihand och det var lättare än vad jag hade trott.

starhawk
0

Ett tips som jag läst i någon bok är att skissa kamoflage-mönstret med en blyertspenna på modellen först, då blir det lättare att pensla rätt sedan

felle-j
0

OK, tack för tipsen