Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2230 ggr
widen76
0

Varför ingen Viggen på flygdagar?

Jag har lagt märke till att det inte flygs med Viggen på flygdagarna längre. Senast jag såg en Viggen i luften var 2004 på F17 60 år. Preliminärt flyger en SK-37 på Göteborg Airshow i år, men det är inte spikat.

Så jag undrar varför det inte flygs med Viggen längre och kommer den tillbaks på flygdagarna i framtiden? Viggen är det "fetaste" planet att se i luften, ge oss Viggen! Skrikandes

ElLobo
0

Helt enkelt för att det i dagsläget inte finns någon flygande Viggen att tillgå. Swedish Air Force Historic Flight jobbar med att få en AJS 37 i flygbart skick, men den är inte klar ännu, och Försvarsmakten har väl en Sk 37, och vad jag vet flyger inte den heller ännu.

widen76
0

Ajdå, det var illa! Man tycker de borde ha sparat undan några maskiner som är flygbara och inte bara skrota allt på en gång. Jag kan tänka mig att J29 Tunnan behövde restaureras, men Viggen fanns i flygtjänst ända fram till 2004, det är inte så länge sedan.

Jag längtar tills vi får se Viggen i luften igen, vare sig det är en AJS eller SK-variant. Alltid skönt att ha något att se fram emot Glad

gismo76
0

Senast jag såg en Viggen var 2006 på F7 Såtenäs och det var en SK37 som om jag fattade det rätt kom från FC. Detta kan vara helt fel nu men fattade som den skulle användas där av dom …Den hade fått en del nya Neon Orange markeringar bla just bakom nosen på kroppen.

Och viggen brutal rå kraft. Har för mig att det flögs med det mesta denna dag på F7 …Draken ,.,,,Lansen ,,,Sk 60 ,,,Tunnan.

Men som var häftigast den dagen var det finska f-18 plan dom flög en uppvisning med jag har inte sett något värre någonsin.

Gismo

StefanW
0

Det tar väl lite tid att konventera till ett "civilt" plan med bl.a. radiosamband som krävs för att det skall få flyga igen. Saknar också Viggen!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Det finns ett inlägg på Svenskt Flyghistoriskt Forum om Viggen (lite nedanför mitten av sidan). Där står det lite mer om problematiken.

"För att vi i framtiden skall kunna se en Viggen i luften, så krävs det att den flyger under militärt register.
All underhållsutrustning (nästan?) som fanns i Försvarsmakten, finns idag samlad på F7 (FM veteranflygverksamhet).
Detsamma gäller reservdelar (AJS/SK 37 Viggen)

När det gäller den civila utrustningen (SAAB, Volvo Aero, mm) så är den i stort sett avvecklad och skrotad.
Kompetensen hos personalen finns kvar, tills man tappar behörighet eller pensionsavgångar gör sitt.

En renovering (tillsyn och luftvärdighetsgodkännande) måste således ske i Försvarsmaktes regi.
Intresserad personal finns, som har/haft behörighet på Viggen.
Det kan bli möjligt att "väcka liv" i en del kompetens i någon form av utbildningsprogram. Hur det skulle se ut, vet inte jag idag.

Vi skall dock komma ihåg, att de tidigare civila underhållsinstanserna hjälper oss så mycket de kan.
Allt arbete i Försvarsmaktens veteranflygverksamhet sker ideellt, och när tjänsten medger."

widen76
0

#5:Tack!