Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5537 ggr
Ompa
0

Späda Humbrol Enemal

Är ny på forumet, och relativt oerfaren på airbrush fast jag tycker det är buskul att jobba med den. Några lyckade detaljarbeten på mina Warbirds har det blivit, liksom otaliga misslyckanden Obestämd 

Kommit såpas långt att jag tycker min AZTEK inte räcker riktigt till dom arbetena jag oftast gör, så i förgår fick jag hem min nya H&S Infinity. Överkurs så det förslår men den har några riktigt fiffiga inställningar som jag kommer ha nytta av.

Till ämnet;
Har försökt emellanåt att göra lackerings jobb med Humbrol Enemal färger med mycket varierade resultat med airbrushen.
Det jag funderar mest på är vad som egentligen är bäst att späda/tunna ut Humbrolfärgen med?
Jag har provat både med lacknafta och thinner(färgförtuning)

Tyckte att färgen blev bättre med lacknafta men jag var dock ändå inte riktigt nöjd.

På senare tid har jag kört med Tamiya färger och tycker förvisso att jag får bättre resultat. Men då jag har ganska mycket Humbrol färg kvar i mitt sortiment skulle det vara intressant att få förslag på lämplig förtunning till dessa färger.

JaguarMkVII
0

Kör med lacknafta men ta den "riktiga", inte den som inte luktar. Personligen är jag stor fantast av Tamiyas färger då dessa funkar bäst för mej i sprutan. (Aztek)

starhawk
0

Vet inte om jag förtunnat just Humbrol, men Model Masters enamel har jag alltid förtunnat med Cellulosaförtunning, 50-50, har alltid funkat bra, mitt första och hitills enda försök med Tamiya misslyckades totalt, men då förtunnade jag med vanligt kranvatten, skall testa med Isopropanol nästa gång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ompa
0

Tack för svaren, blir till att köpa den "vassare" sortens lacknafta då, men i fortsättningen kör jag nog vidare med Tamiya färgerna, tycker dom funkat bra. Har en ny flaska X20A Acrylic thinner 250ml på väg hem i en beställning.

Väntar tills den kommer innan jag kör första testen med nya airbrushen.