Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4996 ggr
starhawk
0

Halkfria klämmor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såna här klämmor har väl dom flesta av oss

Mycket praktiska, men det finns ett problem, käftarna vinklar sig visserligen snällt men det hjälper inte om det är lite koniskt, hård plast mot hård plast glider så snällt så med en snäpp glider klämman av, detta problem har jag funderat på ett längre tag och kommit på en möjlig lösning, dock har ambitionsnivån inte varit tillräckligt hög förrän nu, och jag har gjort en provserie på tre klämmor. Här ser vi resultatet, omodifierad klämma till vänster och modifierad klämma till höger

Som synes har den vänstra glidit av och den högra sitter kvar, utan minsta tendens till att halka. Vad består då denna modifiering av? Jo jag har tagit en bit cykelslang klippt upp den och sköljt den noga i vasken, det gäller att få bort det mesta av talken, sen har jag ruggat ytan med ett grovt slippapper på båda sidor och limmat på små bitar på käftarna med kontaktlim. Nu återstår bara att fixa resten av klämmorna pust! hur många har jag?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zoncar
0

Har undvikit sådana klämmor då jag inbillar mig att de ger klämmskador, så jag har hittintills hållt mig till gummiband, kläddnypor, men hur är det är dom "snälla"???

starhawk
0

Dom större sorterna har ett ganska rejält nyp men dom mindre är ungefär i klass med klädnypor, och dom gapar betydligt bredare än klädnypor. Dom självinställande käftarna är ju också en bonus, jag använder mest dom två mindre sorterna den näst största har jag bara använt ett par gånger, mot en motsträvig Valkyrie. Dom var mycket övertygande!

Joppo
0

Jag har också såna där klämmor… Köpte min burk på Jula tror jag, för typ inga pengar alls… De är mycket användbara.

Smart tips med innerslangen. Det lånar jag :)

/J

zoncar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett slags fattigmans nypor, den kanske enda stora fördelen med klädnypor är att dom lätt att går att modifiera, den undre varianten har jag haft nyttan av vid mindre detaljer som annars är svåra att få grepp om!

starhawk
0

#4: Jo dom känner jag till men problemet med klädnypor är ju att dom inte gapar särskilt stort

zoncar
0

Sant så sant, men billigt

NBISaladin
0

Skulle det inte funka att bara limma på en liten fyrkant våtslippapper?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#7: Antagligen, men med slippapper riskerar man vissa spår

zoncar
0

Smällar man får ta , eller som jag ibland gör klämmer in toapapper eller nåt liknande mjukt, de ska vara lammbis eller??

Fanders
0

Smart och billig lösning! Det där problemet har jag haft också många gånger! Jag köpte då biltemas klämmor som är doppade i gummi vid käftarna, men dom har ett grymt nyp så de går endast att använda till sånt som tål jättehögt tryck.. med andra ord knappt nått..  {#emotions_dlg.laughing}

berfrund
0

Tackar för det tipset!

Lär bli ett pyssel ikväll med grabbens cykel så man kommer åt hans trasig innerslag…

starhawk
0

#10: Jo dom klämmorna känner jag till, skulle aldrig våga släppa dom i närheten av mina modeller

widen76
0

#1: Smart tips med cykelslangen! Jag har själv den typen av klämmor och de används då coh då. Jag föredrar dock i de flesta fall de s.k. Berna Clamps, som är väldigt trevliga att jobba med.

Joppo
0

#13 De där såg riktigt mysiga ut… De finns tydligen att köpa på Alfahobby, upptäckte jag efter lite detektivarbete.

Tack för tipset!

widen76
0

#14: Ja, Alfahobby köpte jag mina från. De är riktigt smart konstruerade med en sorts kolfiber som gör att man kan klämma ihop klamparna och sen hålls de på plats av stången av kolfiber. Riktigt bra!