oljewashing tips sökes
Jag har tre flygplans modeller som står och väntar på att bli byggda och jag tänker lägga till ännu ett steg i byggandet för att få ett finare resultat. Nämligen oljewash.
Vilka olje färger ska man blanda (jag tror jag skrev ner det nå'n gång men jag har tappat bort lappen)? Funkar det med Humbrol thinner eller Lacknafta? I vilken ordning ska man lägga på washen? - Först lägga på lite olje färg, låta torka i några minuter, stryka bort lite färg med en mjuk pensel doppad i lacknafta…eller?
Jag kommer nästan alltid att ha nå't nytt att lära mig. Är tacksam för alla svar.
Felix

Jag vet inte om det kallas wash eller vädring men ni vet nog vad jag menar.

Använd någon försiktigare och mer kontrollerad metod än oljefärg/förtunning. Och arbeta efter hur det ser ut på foton. Det är mitt tips. Personlig åsikt är att de flesta 1:72 modellerna på IPMS hade för mycket smörja. Smaksak, naturligtvis, och personlig.
Men man kan t.ex använda torra pigment. (Tamiya har några satser). Själv har jag för avsikt att prova med akvarellfärg och rejält med vätmedel, nästa gång.
Principen är annars att washen skall vara väldigt, väldigt tunn. Så flödar man över den och torkar av igen. Torka i luftströmmens riktning. Tanken är att det skall se ut som ingrodd skit.
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=5336
Hasse på Hobbybokhandeln håller precis på och washar sitt ww1-plan. Jag tycker han beskriver tillvägagångssättet väldigt pedagogiskt. Det enda jag vill tillägga till hans beskrivning, är att lacknaftan går utmärkt att byta ut mot luktfritt terpentin istället. Då slipper du den äckliga naftaodören. Det kostar lite mer, men det tycker jag att det är värt.
Personligen tycker jag också att det fungerar bättre att washa på en blank/satinyta. Då blir det liksom enklare att torka bort överflödet.
Lycka till!
/Jesper

tack för tipsen.

När det gäller pansarvagnar, hur vädrar man dom? Och då menar jag inte lera utan olja och lite smuts.
#5 Jag använder oljefärg till detta. Oljefärg = färg på tub som normalt sett användes av konstärer, bara för att förtydliga. Finns faktiskt vattenlöslig oljefärg. Inte dum alls, enligt min mening.
/Stefan
Jag håller med Stefan om att oljefärger nog är det medum som passar bäst för de effekter du beskriver. Det brukar finnas billiga set hos Clas Ohlsson, Jula etc.
Ett annat tips kan vara att testa att använda vanlig vattenfärg. Jag tycker det funkar bra till att simulera exempelvis torkad lera,rostrinningar och bränslefläckar.
En fråga: Har du nån inspirationsbild eller någon historia till stridsvagnen du ska vädra?
Om du har det, kan vi nog enklare ge dig mer konkreta tips
/Jeppe

Tack för tipsen!
#7 Nej, just nu har jag ingen pansarvagn i bygghögen men i höst ska jag nog köpa en. Troligtvis en Tiger Tank I.