Klarlackering & vädring, hur gör man?
Vid ett antal tillfällen har jag testat att blanklacka mina modeller innan vädring, men med ganska dåligt resultat. Resultatet är att den utspädda oljefärgen jag försöker vädra med visserligen sprider sig bättre än när jag inte blanklackar alls, men den lämnar ändå en hinna. En naturlig slutsats vore väl att jag inte har blanklackat tillräckligt mycket.
Eftersom jag är fasligt otålig så undrar jag nu hur mycket jag ska blanklacka, ska det vara "spegelblank" för att det ska fungera bra?
Jag använder efter rekommendation modellmasters blanklack, ska den spädas när jag kör med airbrush, i så fall med vad och hur mycket?
Måste jag låta lacken torka mellan nya lager för att det inte ska konstra sig, eller kan jag köra på tills modellen är helt blank?
Tacksam för svar så jag kan få färdigt min Elefant nån gång, då den nu har strippats på färg efter att ha blivit brun under vädrandet…
Anledningen till att man klarlackar, är att en matt yta är "skrovlig" vilket gör att vätskan (wash etc.) biter sig fast på ytan. Tänk dig vanligt vatten på en glasskiva kontra en riktigt matt motorhuv. Det gör att det är avsvärt enklare att torka bort överflödig wash från en blank yta än från en matt. Det vill säga; mer kontroll. Givetvis kan man lägga på en wash även på en yta som är matt. Effekten blir lite annorlunda, men allt beror på vad man vill uppnå. Personligen tycker jag att en pansar funkar att vädra med oljefärg när ytan är halvblank/matt.
Model Master är väl en enamel? Skulle föreslå att du använder deras egen förtunning.
/Stefan

Model Masters blanklack skall givetvis spädas när man airbrushar, thinner eller cellulosaförtunning funkar bra. Hur mycket? tja vet inte riktigt, jag har bara airbrushat deras färg, inte klarlacken, men om det är som färgen så funkar 50-50 bra. Om den måste torka mellan lagren för att inte konstra vet jag inte, men varför exprimentera? låt den torka, det tar visserligen ett par dygn men det är säkrast
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En snabb fundering bara, har du lagt på mattlack eller halvblank lack efter dekaler och vädring för att få bort det blanka och "sy ihop" lagren?
Peter
---------------------------------------------------------------------------
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...
Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9
Nej, den här vändan försökte jag bara blanklacka för att sen washa med olja (jag målade med tamiya akryl först). Jag blanklackade litegranna så ytan blev lite blank, sen slaskade jag på med olja och den rann visserligen omkring, men mycket fastnade ändå på ytan där det inte skulle fastna. Efter det gav jag upp och tvättade bort allt, så frågan är egentligen hur blankt det ska vara för att washandet ska gå enkelt. Det verkar som det måste vara riktigt blankt för att tekniken ska funka, så jag får väl göra ett försök med det.

MMs klarlack täcker inte lika bra som Tamiyans klarlack, den brukar ge en glatt yta redan efter första strykningen, men det är ju bara att dra på ett lager till, jag kan tänka mig att MMs klarlack tål washningen bättre än Tamiyan
Ett tipps är att innan du lägger på wahen skall du ha "målat" panelen, ytan eller delen som du skall washa med ren förtunning. detta gör att allt flyter ut och du slipper få "högvattenmärken" där washen slutar rinna.
Peter
---------------------------------------------------------------------------
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...
Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9
Är det bättre att pensla klarlack än spruta den?

Det beror väl på, i mitt fall penslade jag eftertsom maskningen över rutorna var borttagen, är den kvar går det väl bra att spraya, sen har jag en viss förkärlek för pensling, det är enklara att göra ren en pensel än en airbrush. Airbrush ger som regel ett bättre resultat vid vanlig färg men vid klarlackning tycker jag inte att det märks nån skillnad
Kan det vara så att den förtunning du använder till oljefärgen reagerar med klarlacken? Dvs löser upp den?
/Stefan
Klarlacken är en akryllack och jag använder vanlig thinner till oljefärgen, jag har utan praktiskt testande läst mig till att dom inte ska påverka varandra :)
Jag testar att pensla klarlacken nästa vända, ska bara skaffa en tillräckligt stor pensel. Jag gör bara stridsvagnar än så länge så inga problem med genomskinlig plast och såna detaljer. :)
#10 Ok, jag trodde att det var Model Master enamel du använde. Akryl tål oljefärg & förtunning, helt rätt. Normalt sett, åtminstone. Skadar kanske inte att göra en test?
Till mina oljefärger använder jag "Mineral Spirit".
Om du ska pensla på MM akryl klarlack ovanpå Tamiya akryl, så var försiktig med hur/vad du förtunnar klarlacken. Annars finns det en risk att Tamiyafärgen löses upp och smetas ut av penseln.
/Stefan

Trodde också att det var MMs enamel klarlack du menade, hur fort torkar akrylen? enamel-klarlacken tar ett par dagar
Sprutar man på den så torkar den på akryl-tid, dvs väldans fort. Jag visste inte att MM hade en enamel-lack också, annars hade jag nämnt det direkt :).

MM har både en enamelserie och en akrylserie, min favorithandlare har bara enamelserien, tråkigt nog långt ifrån alla kulörer, klarlack och mattlack hade hon men den sidenmatta verkade vara omöjlig att få fram. Tråkigt nog tar klarlacken väldigt lång tid att torka, ett par dygn faktiskt, färgen torkar däremot som "vanlig" enamelfärg