GB 22: Panther G
Har kommit igång med panther bygget. Satsen är en Tamiya 35174, kommer inte att använda Steel Wheels för dessa var för sällsynta. Letar lite efter lämplig nummer till den. Den ska tillhöra 9th SS Panzer Division Hohenstaufen. Har sett att dom har en av deras märkning bakpå och en på fronten, sen är väl balkankorset, men sen vilka siffror den ska ha har jag ingen aning om.
Zimmeriten från Atak har kommit på.
Ser ut som en bra början Exelon. Hur var Zimmeriten att sätta fast? Det ser onekligen ganska smidigt ut med färdiga ark…
/ Jesper

Det var inga som helst problem, använde rikligt med gator över hela sidorna sen var det bara att få dom i läge och pressa ur all överflödigt lim och luft.
Hur tjock är ATAK-zimmeriten? Jag funderade på att köpa till min Elefant, men den ser så tjock ut så det ser ut som man inte kan ha plasten under.

Jo för tusan den är ca 1 - 1,5 mm tjock det lyser igenom, du ser det på sidobilden där det är vitt är där limmet är annars är den nästan transparent. Hade köpt zimmerit till den om jag vore du. Har själv pajat en premium Elefant med egen byggd zimmerit.
Och alla verktyg´s fästen är utagna med så där är det jätte tunn resin.
fint bygge det,hur ser balkankorset ut undrar jag?
www.bosnafly.n.nu

Balkenkreuz om det låter bättre.

Fått på den lite camo. nästa steg är väl att ge den x antal filter och klarlackas för wash och dekaler.
Hej!
Det ser bra ut och skönt att höra att du inte har haft problem med zimmeriten. Jag hade Gator hemma men tänkte inte på att det kunde vara bättre än mitt vanliga lim när jag byggde min egen panther.
Zimmerit är riktigt snyggt på en vagn.
Roger
zimmeriten,vad hade det för syfte,skydda vagnen?
fin vagn du byggt,gillar målningen
www.bosnafly.n.nu
#9 Det är en ickemagnetisk massa som hindrade magnetiska minor från att fästa på stridsvagnarna. Om jag minns rätt innehåller zimmeriten bl. a sågspån, bariumsulfat och trälim.
Det ironiska med zimmeriten var att det var bara tyskarna som använde magnetminor. Den försvann senare när detta insågs samt att man behövde få ut vagnarna till fronten pronto. Det tog bortemot en dag att kleta på zimmerit på en hel vagn för ett arbetslag och det var helt manuellt arbete.

Tack alla!
Jo Amerikanerna hade magnetminor men dessa användes till att spränga broar och fartyg med, orsaken till att dom slutade använda zimmerit var för att dom fick rapporter om att träffade vagnar började brinna och blev utslagna av det och inte av själva projektilen. Sen kom det aldrig på igen fast rapporterna var fel, troligtvis av den orsaken du skriver Pak43.

Kom på en kul sak till med zimmeriten dom blev ju tvugna att "elda" fast den så den blev hårt borde dom inte ha märk om den började brinna ofta då? Fanns en till funktion det var emot "sticky bombs" Det användes oftare därav alla möjliga zimmerit mönster. Frågan är väl vilken "typ" som var bäst.
Har suttit och byggt nu när vädret har varit lite för kallt i min smak.

#14: Men det är väl bra som det är!? Inte behöver alla bilder vara i samma inlägg …?

Nej det är lugnt, la in det i nästa inlägg ist.

Väldigt tjusigt bygge!
Angående zimmeriten och magnetminorna undrar jag om inte tyskarna själva hade grymmaste magnetminan (kallas limpet mine på engelska, främst inom marinen, vet ej tyska namnet), en magnetisk kon med riktad sprängverkan. Antagligen blev de så skraj för den att de utvecklade zimmeriten som försvar också. Ska se om jag hittar någon info på den. Misstänker att de utvecklade den för Östfronten speciellt för att slå igenom tjockt pansar.

Ja självmordsminan var väl ökänd för soldaterna. Springa bredvid eller ligga i en grop och vänta tills tanken rullade över en var väl alternativen.
#17 Jo, den där konformade minan finns utställd på pansarmuseet i Munster. Har aldrig varit där, men det ser ut att bli ett besök i slutet på april/början av maj i år. Tyvärr har de ingen Tiger I där (vad jag vet) men såväl Panther som Königstiger finns att beskåda.
/Stefan

Bra bygge detta =) Och en fin vagn, en av mina favoriter.
Glad att du inte satte steelwheels på en vagn med zimmerit för då hade det varit ovanligt men, och jag menar inget illa, men jag tror kanske du kan ha fått vapenvaggan upp och ned.
Mvh Hampus

Ser riktigt bra ut det där.
Ser mycket bra ut Exelon!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#21 Nja det tror jag inte att den är, inte om jag jämnför med min dragonmodel. Men jag kan ha fel. Nej steelwheel var det inte många som hade, däremot så byttes det ofta ut det första gummihjulet mot ett steelwheel pga av slitage. Så det kommer min panther från dragon att få.
Tack Az och TommiN. Krossade nästan vagnen när det ramlade en liter t-röd på den. blev någon liten skada men det fixar jag innan slutbilderna tas.

Väldigt frän vagn! Blir sugen att bygga när jag ser den! 

Kul med en till färdig kisse
Ser fin ut!
Tjusigt bygge Exelon!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Mycket fint Exelon!

Tack & bock.
Denna stackare har inte hunnit fram till sitt kompani då den ska efterlikna en vagn från SS-Hohenstaufen som stred i Normandie, vid bla Arnhem,Bastogne. Så därav saknar den skador utan är bara "nerlortad" under färden.