Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2984 ggr
PonCar
0

Hobbyhimlen i Borås!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför mötte jag inte min nuvarande fru för en sisådär 25 år sedan… Hon är från Borås och jag har svärföräldrarna där. Idag lyser hobbyaffärerna med sin frånvaro -men annat var det tydligen 1985; då låg tydligen himmelriket för modellbyggare på Österlånggatan 11 i Borås. Av en slump fick jag denna katalog av en kompis som hittade den (och några andra) i returpapperscontainern. En 60-sidig fullspäckad charmigt maskinskriven katalog från "Hobby-Heaven"!!

Nån av er som besökte detta "himmelrike" när det begav sig?

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett uppslag från samma katalog. De verkar ha haft "allt" inom åtminstone flyg, pansar, figurer och fartyg (lite snålare på civilfordonsfronten dock…).

Förutom de "stora" tillverkarna finns här också massor av rara godbitar från tex RAReplanes (Lockheed Vega, Supermarine Seafire, P35 Seversky… för att nämna något), Italienska "SuperModel" (nån som hört talas om detta fabrikat?), Williams (med sina härliga racer-plan bl.a), Nichimo, Nitto, LS-models (japanskt), Bellona (mini-dioraman), Airmodel (massa udda tyska maskiner bl.a) + mängder med litteratur om pansar, flyg, marint osv. Sukt, sukt, sukt… Vad hände med alla "riktiga" hobbyaffärer???

ElLobo
0

Vilket kap! Den ser riktigt intressant ut.

PonCar
0

Ingen prislista bifogad, men nån lycklig modellbyggare på 80-talet har med bläckpenna noterat en del priser. T.ex en Ju 52 med flottörer från Italerei för facila 54:-. Those were the daysTungan ute

WildeSau
0

Har 1984 år katalog (tror jag) i gömmorna men handlade mest från Collector's Corner i Älta.

Hobby Heaven hade även egen tillverkning av modeller, bl.a tidiga Hansor, bl.a S 2, S 4 i FV och Fokker F.VIII - S 10 i FV

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Vermil
0

Dem hade jag glömt. Jag har dock handlat av dem. Ganska säkert är att jag köpte compucolor färger av dem. I övrigt har jag glömt. Finns nog en god chans att jag har kvar nån katalog jag också. …Nånstans.

bosnafly
0

en boråsare som talar nu,har bara hört talas om denna hobbyaffärn,önskar denna fanns kvar

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

Det vart bara ett kort besök i den butiken, var på genomresa och då måste man ju bara titta in eftersom jag handlat per postorder från dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JaguarMkVII
0

Vilken nostalgi…. Handlade på postorder några gånger av dem på det tidiga åttiotalet. Tyvärr började firman dra sig åt "Omfattande sortiment av replikor av Waffen SS gradbeteckningar"-hållet på sluttampen och det kan nog ha bidragit till att kunderna tröttnade. I varje fall drog jag öronen åt mig.

Alvhult03
0

Jag hanlade från dem under allar år butiken fanns.

Fixade alltid alla beställningar på ettt suveränt sätt. Man fick ett

mycket trevligt bemötande och perfekt service.

Det var ju samlare själva av militaria ,och det kan ju ha bidragit till

mängden av Waffen prylar. Och med den mängd "tysk prylar som finns, och byggs idag var det väl inget konstigt med det ??