Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6497 ggr
Fanders
0

Lågaromatisk Lacknafta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt penseltvättmedel tog slut så jag brände ner till affären och såg denna produkt i hyllan. Jag köpte en flaska lågaromatisk lacknafta och skruvade av locket och förvånades av hur lite det luktade.

Jag ville bara tipsa om denna produkt som känns bra mycket hälsosammare än vanlig lacknafta, för att inte prata om thinner och skarpare grejer!

WildeSau
0

Den är inget vidare att tvätta av Humbrol Enamel från penslar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Fanders
0

#1 Jämfört med thinner är det helt klart sämre att tvätta med, men jag tycker det är tillräckligt bra för att vara värt att det inte osar lösningsmedel i hela rummet när man bygger Glad

Tails
1

UNgefär som ovan;

Snackade med en målare/konstnär om detta. Han tyckte inte det var lika bra som orginalet. Men om man har barn och människor hemma man vill skona kan det vara bra.

[marcusjohnson]
0

När jag mot all förmodan sprutar enemel så använder jag denna sort och supernöjd. Jag har den också till oljewash och där är den kanon… Men visst, det är inte Biltemas Thinner på metallflaska!

starhawk
0

Luktar miljövänligt på långt håll, och som vanligt sämre grejor. Själv har jag en burk cellulosaförtunning med lock, där vaskar jag raskt runt med penseln och torkar sen av den för att flytta den till burk nr 2, där har jag "krafigt" såpvatten, där får penseln stå ett bra tag, Cellulosaförtunningen är öppen så kort tid att det knappast luktar alls, och måste man spraya, tja då har jag ju sprayboxen. Föredrar äkta vara framför miljövänliga sämre alternativ

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

Jag tvättar av det mesta av mina penslar i vanlig grönsåpa, bättre kan det inte bli. Lägg en liten klick i handflatan och arbeta in såpan med penslen, skölj av i vatten, klart! Det gör jag med alla färger…

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Grönsåpan är förvånande effektiv men för att få bort det mesta av enameln ur en pensel har jag emellertid funnit att en snabb vaskning i cellulosaförtunning är en utmärkt början sen får den stå ett tag i såpvattnet sen "målar" jag fingret under rinnande ljummet vatten, det fungerar utmärkt.

Har man en gammal sur pensel så doppar jag den i såpan sen "målar" jag handflatan där jag har ett par droppar vatten, sen sköljer man och voila! då har man en glad pensel istället

Fanders
0

Grönsåpa alltså? Det hade jag nog inte i min vildaste fantasi klurat ut själv Skrattande

Man lär så länge man lever!

starhawk
0

Nä jag var väldigt tvivlande när jag fick tipset, men det fungerar faktiskt! Och den lukten kan man väl knappast klaga på?

Gulsåpa lär också fungera, det är visst samma sak bara olika färgämne

felle-j
0

Det måste jag skaffa! Jag är trött på den hemska lukten från lacknaftan.

Vermil
0

Lågaromatisk lacknafta är väl helt enkelt lacknafta av hög kvalitet. Aromatiska kolväten är väl mest att betrakta som förorening i lacknafta som skall bestå av alifatiska kolväten. Jag undrar om man kan märka mycket skillnad i hur "bra" den är som "tvättlösningsmedel"? (jämfört med annan lacknafta) Den är främst tänkt att användas som förtunning. Och särskilt miljövänligare är den nog inte. Det är samma skit, bara renare skit. Däremot mindre hälsovådlig, eftersom aromatiska kolväten ofta är mycket hälsovådliga, en del t.o.m. extremt hälsovådliga.

Tvättlösningsmedel: där är nog Cellulosa Thinner/Xylen överlägset bland sånt som man inte dör av att använda.

Men precis som StefanW sa, börjar man med såpa. Ofta räcker det. Målar du olja också, Stefan? Tungan ute (såptricket kommer, mig veterligen, från de kretsarna).

Vermil
0

P.S. Även om det inte luktar så mycket - ventilera väl ändå. Jag har för mig(uppgiften är visserligen jättegammal) att även alifatiska kolväten ger skador, som yttrar sig som deppressioner, ångest o likn. Och det är ju inte trevligt. Vädra alltså fortfarande.

StefanW
0

#11 Vi har all våra dolda sidor…Flört

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

Instämmer med de flesta: såpa (grön eller gul, samma soppa nu för tiden. Traditionellt var den ena vegetabilisk, den andra animalisk har jag för mig, nu är bägge grönsaker) funkar till ALLT. Nästan.

Skippa thinnern, den ÄR dödlig.

En annan sak, tvätta INTE penslarna genom att gnussa i handflatan, det är ett garanterat supereffektivt sätt att få både lösningsmedel och pigment rakt in i kroppen din!! Samma med det gamla "forma-penselspetsen-med-spott-o-läppar". Dååålig idé!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Jag slickar på penseln men endast efter att först ha kört Cellulosaförtunning-Såpvatten-ordentlig pensling av pekfingret under ljummet vatten och avtorkning på vit kökshanduk, inga streck tolkar jag som relativt ofarligt

NBISaladin
0

# Det är nog safe! Inget får ju till spetsen på en kvalitetspensel som en trutande mun :-)

Vermil
0

Lite kompletterande åsikter o tips. Doppa aldrig en fuktig (vatten) pensel i en enamel burk (Humrol, Mr Color, Model Masters etc.) Det kommer att förtjocka o kraftigt försämra färgen. Så rengör ni med såpa o vatten, se till att den torkar ordentligt innan ni använder den igen.

När jag lägger undan penslar som jag använder till vattenbaserade tekniker, spetsar jag dem med en sk "penseltvål". Gissningsvis är det en 'ren' (inget trams som parfymer, färg, lanolin, "hudvårdande" gunk etc)  tvål med kamfer. Min är rätt så gammal, men antagligen finns de fortfarande att köpa. Faktiskt, emå,  bättre än en trutande munGlad. Antagligen går tvålen att skölja bort även med lacknafta, så det skulle kanske passa även där.

#14 är helt rätt ute beträffande gnussa i handflatan. Detta skall INTE göras med lösningsmedel (använd såpa), ej heller med en del pigment. Här skulle teoretiskt kunna finnas ett problem, eftersom vi inte vet vad som är i burkarna. Men jag skulle tro att det som fortfarande används i moderna färger är 'safe enough'. Iaf om man sköljt av det mesta först i lacknafta. Och skölj av den första satsen kraftigt förorenad såpa direkt. Gegga inte runt med starkt färgad såpa i tio minuter. Ta en ny klick istället.

Annat tips: Faktiskt använder jag inte handflatan så mycket längre. Jag 'borstar' (medhårs) mina syntetpenslar med en tandborste, mot en plastskiva. Bra för att få väck Vallejo-skinn.

NBISaladin
0

#17: tandborsttipset är kanon, ett ypperligt sätt att tvätta penslar!