Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1667 ggr
Vermil
0

Zero A6M5 ?

Jag grävde fram en gammal Hasegawa Zero 1:48, sen version, ur garderoben ikväll. Den var inget vidare Rynkar på näsan , trots att den var en Hasegawa. Riktigt gammal modell.  Jag har ju märkt att vi inte diskuterar modeller så mycket här, men jag hoppas jag inte bryter mot nån hemlig etikett-regel när jag frågar: Vilken är "state-of-the-art" modellen av A6M5 idag? I 1:48 naturligtvis.

Magnuzk
0

Jag har byggt en Zero i 1/48 och den var Tamiya. Det var en tidig modell och den var ok, jag minns inte nu hur den verkligen var. 

Jag gissar att Tamiyas senare är bland de bästa. Jag har ögonen på en jag vill ha.

denstore
0

Utan tvekan är Tamiyas nya A6M5 den bästa på marknaden nu.

[Hayabusa]
0

#2 Definitivt en superb byggsats! Nu pratar vi om Tamiyas senaste A6M, som släpptes 2008. Tamiya har även tidigare (70-tal?) gett ut en A6M, men den är inte alls på samma nivå.

Hasegawas A6M är inte så dum den heller. Inte lika detaljerad som Tamiyas, men absolut duglig. Finns i en uppsjö av varianter och märkningsalternativ.

/Stefan

Vermil
0

#2 o #3  tackar! Jag skall försöka få tag i rätt byggsats. Jag var osäker därför att jag vet att Tamiyas 1:48 Zero "var" rätt så gammal. Den nya borde väl vara den A6M5 som är mest tillgänglig? Jag har f. ö. köpt Hasegawas A6M2, och det ser ut som en fin byggsats.

[Hayabusa]
0

#4 Tamiyas nya (ja, den som kom ut -08) har art.nr. 61103. Sedan ska det nog släppas en A6M3 (art.nr. 61108) så småningom.

Finns även en "Special Edition" av A6M5 med art. 89793. Samma byggsats som 61103, men med andra dekaler.

/Stefan