Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 9265 ggr
VresiBerba
0

Kanyler

Jag var på middag idag hos en vän vars kärring jobbar inom vården, och jag kunde inte låta bli att ta upp ämnet om modellbygge, och plötsligt slog det mig att att fråga om hon kunde fixa kanyler. Jamenvisst, hon hade flera sorter hemma redan som jag fick, och nu när jag kom hem började jag genast att experimentera och fylla med olika typer av lim.

Satan i gatan!

Varför har jag inte tänkt på detta tidigare. CA-lim i en liten 2ml spruta med en 0.40*12 millimeters kanyl ger mig otrolig kontroll och precision över limmet. Helt fantastiskt, alltså, det är en måste-pryl att ha när man bygger modeller. Nu har jag tre sprutor med olika typer av poly, två sprutor med olika cyano och ett par andra som jag experimenterar med.

SKAFFA!

JaguarMkVII
0

Hur gör du när du limmat klart för att det inte skall torka i kanylen? Man borde kunna förvara dem i aceton som löser CA.

StefanW
0

De är svåra att hålla rena! Jag brukar inte lägga ner allt för mycket energi på dem (lat?) utan jag tar en ny…

Stefan - Modellbyggare

VresiBerba
0

Själva nålen är väldigt, väldigt smal, bara 0.4 millimeter och hålet i nålen är ännu mindre, det kan inte vara mer är 0.1, 0.2 millimeter, och då har inte luften så mycket rum att attakera spetsen med. Dessutom följer det med en liten kork att sätta utanpå kanylen, som dock inte slöt riktigt tätt märkte jag, men det löste jag med en tunn remsa Tamaiya-tejp så nu är spetsen helt (relativt) lufttät.

Om det skulle strula ändå, så precis som StefanW sa, så är det busenkelt att bara rycka loss kanylen från sprutan medans limmet är kvar och sätta dit en ny kanyl. Kanylerna är små och vad jag förstår ganska billiga och eftersom olika typer av kanyler passar på samma spruta behöver man egentligen bara en spruta med lim och sedan bara byta storlek på kanylen efter behov.

Helt syveränt.

PonCar
0

Så länge du inte börjar injcera limmet nån annan stans bara så är väl allt ok…

Obestämd

starhawk
0

Hur får vi som inte känner nån med "käringar i vården" tag på sprutor?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

berfrund
0

#5 Apoteket är det som gäller då.

#0 vågar inte dröm om vad som händer om man råkar sticka sig på en sådan kanyl… på jobbet så är det runt 900 fall per år och de har ändå väldigt stor vana vid arbete med sprutor.

Jo jag jobbar på sjukhus o inget annat…Cool

gismo76
0

Kan ju säga såhär då om apoteket dom varken säljer eller ger bort sprutor jag var där och frågade nej sa dom. Och tror då inte chansen att få med kanyler finns.

Så den som inte har kontakter inom vården är det nog tyvärr kört för.

Tycker väl personligen att det är lite konstigt ….inte för jag ser ut som en knarkare för det är väl det dom tror att man skall ha dom till .

Har dock sett hos bla Hiroboy ayy man kan köpa spruta och en spets som inte är lika vass som en kanyl utan mera rund i formen. Dom var inte så farligt dyra heller.

Gismo

WildeSau
0

#7 Då finns det doseringsnålar till dispenserutrustning för ytmontering.

Se #4 här

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

gismo76
0

Länken till Hiroboy sidan här 2 sprutor med 3 spetsar kostar 48kr i dagens valuta

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?currency=SEK&products_id=3084

Spetsarna ser väldigt lika ut tycker jag som dom här över.

Gismo

WildeSau
0

#9 Det är exakt samma typ.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

VresiBerba
0

Det är ju fan alltså, varför skulle man inte kunna få köpa kanyler och sprutor. Alternativet är ju 1000% dyrare, 48 kronor för två sprutor och tre kanyler utan spets, när en Omnifix 2 ml spruta, den som jag har kostar 49 öre styck*, och kanylerna 38 öre styck*. Fy för den lede.

* på en webshop som jag tittar på nu, och nej, jag har redan mailat och frågat, de kan leverera skalpellblad till mig för två spänn styck, men inte kanyler Obestämd

gismo76
0

Det är ju knappt man får köpa det ens skalpellblad går att få tag på men dom är dyra dom med.

Är ju som med Isopropyl alkoholen den är helt borta idag från apoteket inget vet väl varför ,,,har gått att köpa i 1 dl flaskor men till det liter priset blir det ruskigt dyrt.

Fattar inte varför det skall göras så svårt att få tag på dessa saker nu för tiden.

Och förklarar man vad man skall ha det till på typ apoteket så kollar dom på en som att det var den sämsta förklaringen dom fått den dagen.

starhawk
0

#7: Misstänkte just det! att köpa något annat än receptutskriven medecin på Apoteket verkar inte vara deras grej

#9: Köpte ett par sprutor på Hobbybokhandeln som ser misstänkt lika ut som dom där, dom var visst tänkta fär Gator-lim men frågan är om dom funkar för vanligt flytande plastlim

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VresiBerba
0

#13 De sprutorna som hiroboy har är helt vanliga sprutor med så kallad Luer-Lock, det vill säga att man skruvar på kanylen istället som på mina, som är av typen Luer-Slip, att man trycker på kanylen. De ser dessutom ut som packningen är 2-komponent medans mina är 3-komponent.

Helt vanliga sprutor alltså som används inom vården, och kostar till slutkund ungefär 30-40 öre styck. I mina har jag både cyano och vanligt flytande plastlim, både Humbrols Precision Poly och Tamiya Cement och ingenting har hänt sedan i Lördags kväll; inget har fastnat i varken kanylen eller sprutan. Du kan helt säkert använda dina sprutor till vanligt flytande plastlim utan risk.

VresiBerba
0

Nu tog jag och dremlade av spetsen på en kanyl med en diamantkap, och nu blev det ännu bättre, och nu kom jag på ett annat användningsområde för kanyler; som eldrör till kulsprutor och mindre kanoner.

Den största kanylen jag har är 18g (guage) (1.2(7)mm) och har då en ytterdiameter på 61mm och en innerdiameter på 40mm i skala 1/48. Hm…

Wikipedia

NBISaladin
0

Superlim sätter förr eller senare - oftast förr! - igen de här disperionskanylerna, eller vanliga injektionskanyler. Man kan använda dom åtminstone ytterligare en gång genoma att helt enkelt elda lite lätt på nålen med en cigaretttändare. det blir ett litet minifyrverkeri när superlimmet kokar bort, så passa ögonen!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus