Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 9166 ggr
felle-j
0

Tips för ett nybörjar diorama.

Nu har jag bestämt mig för att göra ett litet diorama med en gips grund, men har aldrig gjort ett tidigare så jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag ska göra och vad jag ska använda för form till att hälla gipset i och annat som kan vara bra att veta.

Alla olika sorters tips godtas.

/felix

WilcoX
0

Låt det ta den tid det tar med bygget. Roligare att få det bra en att behöva göra om, eller att det inte blir bra. Och börja inte för svårt, för då kanske du tappar suget. Ser fram imot att se några bilder!

Lycka till!

felle-j
0

ok, tack för tipsen.

Någon som vet om ett bra frigolit aktigt material fast som inte smular och går att skära i utan att det går sönder? Som jag kan använda till mitt diorama.

ElLobo
0

#3: Styrofoam är ett bättre material än frigolit. Smular inte alls på samma sätt, är tätare och lätt att skära i.

Det går även under namnet Styrolit, och är blått eller rosa och används till värme i betongväggar.

Fördelen med den vanliga frigoliten är det finns väldigt tunna skivor och de är väldigt billiga, den kompaktare styroliten är dyrare.

bosnafly
0

¤4 var köper man det?är det nån byggvaruhus?

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Ja, byggvaruhus och bygghandlare brukar ha.

WilcoX
0

Blå och rosa frigolit finns på dom flesta byggvaruhus.

eller så går man förbi något bygge, för dom använder det ofta.

Bara fråga om dom har något liggandes, så kan dom nog plocka fram något ur någon kontanier.

felle-j
0

Vad det gäller gräs tuvor, träd och buskar hur fäster man dom på sitt diorama?

WilcoX
0

Lite läsning om hur du kan göra finns :

Dagens pyssel     

Början på Diorama     

Det är en del att läsa men tror jag har lyckats få med en del av det du söker där.

felle-j
0

Jag sak snart börja med ett litet dio till min Churchill pansarvagn och grunden ska vara frigolit. Och vad jag har förstått så ska man lägga på ett lager gips/spackel på frigoliten innan man målar. 

Nu till frågan, ska man ha spackel eller gips? Är det något speciellt spackel/gips? Jag tror nog att det ska vara gips men är inte säker eftersom jag aldrig har gjort något dio tidigare.

sponny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag aldrig använt gips, bara spackel. Vanligt simpelt snickeri-spackel som du kan hitta inne i i stort sett vilket varuhus som helst. Inget kladd, inget blandande. Bara tryck ut vad du behöver, smeta ut det och låt det torka. Toppen! Skrattande

Ett simpelt exempel.

PonCar
0

Spackel är suveränt! Kan man hålla på att knåda med länge innan det stelnar. Kan bli lite fina sprickor om man lägger på tjockt, men det brukar knappt synas om man tex målar över med akrylfärg eller än mindre om man sen också lägger på nåt marktäckningsmaterial (gräs, jord osv).

felle-j
0

Har skaffat ett snickerispackel men inte samma som sponny visade ovanför.

När man lägger på spacklet vat ska man använda för att lägga på det med ett så fint lager som möjligt?

Fungerar det här spacklet lika bra som Landora's spackel gör?

sponny
0

Det är jag helt övertygad om att det gör. Spackel som spackel, bara det sitter fast på plattan så. Skrattande Om möjligt så kan ditt spackel vara lite bättre än Landora, är inte det lite av ett billighetsmärke?

Själv brukar jag kleta på det med en liten spackelspade jag har liggande i källaren. Men jag kan tänka mig att nästan vad som helst kan fungera; kniv, glasspinne, en plastbit, sked… Bara du kan styra det och kan lägga på flera tunna lager.

felle-j
0

Mitt lilla dio är snart färdigt,det fattas bara lite gräs och buskar. Jag köpta Woodlandscenics learning kit. Det följer med en liten beskrivning för att få ett bra gräs. Men det medföljer en sak som jag inte vet vad den är till för. Kanske att den är till far att smeta ut grundfärgen, men jag är inte säker. Vet ni?

Det är den gråa saken längst upp till vänster.

PonCar
0

En parkeringsruta i asfalt?Glad

WilcoX
0

Det är istället för en pänsel till färgen.

I vissa packet kommer det en liten plastpinne med en bit svamp längst ut, som man ska ha att dutta på färg med.

felle-j
0

#16 parkeringsruta kanke? Men inte i asfalt.Glad

#17 det var väl det jag tänkte. Jag sätter igång med gräset ikväll. Tack.

Faantomen
0

parkeringsruta ? !! Pänsel = pensel heh heh okejrå de va kul okej…

Faantomen
0

en grej till dig Fellej…..ge aldrig upp , jobba på, o rätt var det är så hittar man hem…( väldans filosofiskt ) men det stämmer….ha de

felle-j
0

#20 Jag skall icke ge opp. Gräset blev inte helt bra men nöjd blev jag.