Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 772 ggr
cyberdemon
0

Vad är detta?

http://www.dragon-models.com/html/7209p1.htm  enligt betäckningen så ska det vara en Tiger, men har aldrig sett denna märkliga variant förrut… är det ngn som vet?

StefanW
0

Jag tror pebben har svar på frågan. Jag lade in bliden åt dig och la in länk till orginalplatsen.

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

tack :) såg ditt mail, men jag kan för mitt liv inte se något "länkverktyg" över dialogrutan, kanske pga av att jag sitter vid en Mac…

all text jag skriver oavsett radbryt blir i en enda lång svit…hmmmmm

StefanW
0

Om du gör enligt följande:

• Skriv ett eller flera ord
  • Markera med musen
  • Tryck på länk/kedjesymbolen ovanför skrivfältet
  • Klistra in adressen
  • Kryssa i rutan för att få sidan att öppnas i nytt fönster

Prova få du se! Inte svårt alls!

Titta gärna på artiklen som Cattis skrev: Så här fungerar ifokus där finns alla tips och trix på hur sidan fungerar!

Lycka till! Fungerar det inte för dig så säg till så skall jag försöka hjälpa dig.

Mvh Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jodå det är en tiger(P) p står för porsche. porsche och henschel tävlade om kontraktet på tiger som henschel vann. problemet för porsche var att han var så säker på att vinna så han började tilverka sin tiger inann det var klart och han förlorade så där stod han med ca 200 tanks som ingen ville ha. men lösningen på problemet var att adolf också ville ha en tung jagdpanzer ja en tankdödare  så byggdes porsche tigrarna om och blev till ferdinand senare elefant tror att deras debut var vid kursk där dom flästa gick åt då dom i stort sett var hjälplösa mot det ryska infanterit då ferdinand helt saknade ksp dom överlevand byggdes om och fick en ksp+zimmerit och skeppades över till italien men då kallades den för elefant…..

//pebben

cyberdemon
0

OK, så detta är en av de "falska" tigrarna då, som senare blev Elephant (Ferdinand)… vet att Kungstigern hade en variant med sk Porsche turret…Ferdinand Porsche förlorade det racet, men hade ändå en hyfsad lyckad karriär efter kriget :)

visste att Elephanten var baserad på Tigerchassit, men hade inte en aning om att det fanns 2 Tigervarianter, varav en aldrig anvädes.

Elephanten liksom Jagdtiger var enorma fordon, men inte så lyckosamma, mestadels pga motorhaveri etc.

//Thomas

pebben
0

jag vet inte om tiger p deltog i några strider möjligt att dom som var klara togs i bruk???  det gick ju åt lite matrial på östfronten. med tiger II så används porsches torn i alla fall tror det var ca 100 st  varav en hamnade i sverige (effter kriget) där den sprängdes i småbitar under sk minprov några rester finns kvar på pansar muset i axvall  skilnaderna på tornen är helgutet eldrör och att porsches torn är mera inåtböjt i fronten vilket tydligen lär ha varit rena dödsfällan för besättningen om jagdtigern kan man också tillägga att den vägde ca 70 ton! risken att fastna i lera var nog rätt så stor eller att köra över en mindre bro utan att den rasar? men den blir ricktigt mullig som modell! och med sin 28cm pjäs så kunnde den bita ifrån sej

//Ronny

StefanW
0

Finns det några bra bilder på vagnen, som går att använda som referens när man hänger på div. utrustning?

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

ja och på tal om Königstiger och broar, i senaste numret av engelsk modelltidning (finns att köpa i välsorterade Pressbyråer) Model Military Miniature, tror jag den heter så är det just ett sådant diorama, ursnyggt, killen har tillverkat ett scenario med en kungstiger som delvis brakat igenom en stenbro, jag blev oehört imponerad när jag läste artikeln…

yiippeee! en av sönerna ringde nyss och berättade att Leopolden finns att hämta ut på Posten…. :-P

här ska limmas :))

//thomas

pebben
0

he he vilken av dom? allt jag har på tiger p är en vhs om tigrar men dragon ger ju ut en ja två faktiskt  dom har ju även en bärgninrsversion av tiger p men det bör finnas mer på achtung panzer där finns det mässta om tyska ww2 fordon

//ronny

StefanW
0

#8 nyfiken på hur det ser ut under locket på kartongen. Sätt gärna in ett kort så vi andra får lite att drömma om!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

ska ta reda på vilken tidning det är (om det är det du syftar på) köper ibland 3 olika titlar (Tamiya model Magazine, Miniature in Scale och så det ovan nämnda)

självklart ska jag det, Stefan :)

StefanW
0

När det gäller tidningar så tänkte jag visa i en artikel vilkl olika tidningar jag köper, då jag varit rätt "insnöad" på flyg och bilar. Miniature in Scale och Military modeling m.fl. har jag inte tittat i så mycket. Jag tänkte skriva den så att vi kan ge varandra tips om bra tidningar! //Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

låter som ett schysst upplägg för ett diskussionsforum.

ska ge alla tips jag kan komma på…hörs i morrn

//Thomas

overandout

StefanW
0

"tenfour"…

Stefan - Modellbyggare