Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 1550 ggr
Sven-Erik
0

Dioramabygge Opel Blitz 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu har jag kommit en liten bit på väg med bygget. Jag har hunnit med att bygga Opeln och "vädra" den några lager. Huset är scratch-bygge som det skall bli inrett med möbler osv. Jag har "storyn" klar så jag hoppas att det här kommer att växa fram så snarligt. Vill inte vara ute i mitt garage så mycke just nu (där jag håller på). Termometern visade på 5 grader ikväll, inomhus!

StefanW
0

Det var snyggt! Du har kommit en bra bit på väg tycker jag, den ser redan levande ut.

5 grader………burr……… Då har jag rena lyxsviten! (eget rum i källaren på 8 kvm) så där går att hålla 18 grader utan problem!

Hoppas vi får se fler bilder av ditt fina bygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Visst ser det fint ut!

Jga funderar på färgsättning. Just nu går allt i samma ton - väg, fordon, fasad…

StefanW
0

#2 det kommer nog att se annorlunda ut när det är färdigmålat! Sedan tror jag att bilden kan "ljuga" lite om färgen, hade själv problem med att fota av en gräddvit bil som såg ut att vara gul och brun när man tittade på bilderna på datorn. Var inne på foto och fick lite tips om belysningen och då blev det bättre resultat för mig.

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för kommentarerna! Jag håller med om att bilderna blir rätt grå-murriga, tror att det har med exponeringstiden att göra? Antingen så blir bilderna väldigt mörka eller så blir allt väldigt bländvitt! Får se om jag kan få till det där…Cool

Nä, nu är det dags för sängen. Man lever ju inte enbart på styrenplast?

StefanW
0

Finns det något annat än styrenplast? Kan det vara limångor dåFlört

Instämmer annars att det nog är dags att krypa ner…

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Snyggt! :) verkligen…

Nu har jag funderat färdigt, kommer att bygga ett diorama, något större än det genomsnittliga, huvudtemat är en järnväg med tunnel någonstans i det ockuperade Frankrike.

Beställt en railwaygun "Leopold" och den kommer i sin tur att vaktas av diverse fordon/befästningar; Tiger 1, Stug IV, Wespe och aintiaircraft gun emplacement…

StefanW
0

Leopold! Då blir det stort i 1:35! Det skall bli intressant att få följa det projektet här på forumet. Ser fram emot lite bilder byggets gång ;-)

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Ja kanske lite galet av mig, men va 17, måste bara testa, och den kanonen är ju ett monster (kostar därefter)…

Ska plåta i helgen då jag lånar hem digitalkamera. :)

StefanW
0

Har sett den på nära håll och det är en imponerande pjäs. undra hur det hade varit att stå bredvid en! Det är ju också en av tjusningen med hobbyn, det är att man kan bygga mycket i huvudet och sedan när man har en del modeller halvklara och börja kunna ställa upp, det är en go känsla. Hoppas att det går bra med fotograferingen!

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Vad jag förstår byggde tyskarna endast 2st sådana pjäser: Leopold och Robert, den sistnämnda sköts sönder under kriget, Leopold drogs på järnväg vid krigsslutet ner till Neapel där den lastades för frakt till USA. Som krigsbyte antar jag. Tror den håller på att förfalla, vore något som utsmyckning för trädgården *s* ;)

Länk 1

Länk 2

//Redigerade länkarna åt dig! /Stefan

pebben
0

stämmer leo står och rostar i usa (anzio annie) om jag minns rätt!

sven-erik mycket inspirerande dio!  vad har du använt till din gatstens gata?

//ronny

Sven-Erik
0

Vilken imponerande pjäs!! Måste nog skaka om en rätt rejält när man blåser iväg en laddning! Hemlis

Jag använde ett gammalt plasticard-ark från Evergreens. Sedan hackade och skar jag märken i den tills det såg slitet ut. Trottoarerna är gjorda av ett lager kork som jag klippt och klistrat.

Det är det som är så kul med dioramabyggen! Man kan änvända nästan vad som helst. Vad jag än ser, så funderar jag var jag kan använda det i byggandet. Kuf-varning?

cyberdemon
0

…och trots sin imponerande storlek var ju Leopold rena rama dvärgen jämfört med "Dora" och "Schwerer Gustaf" som användes vid belägringen av Sevastopol på Krim-halvön

http://palpatine.chez-alice.fr/Page13/page13.htm

Lycka till med det fina Opel-dioramat…ser själv fram emot en riktig "målarhelg" nu…

StefanW
0

Såg att en handlare hade fått hem en

HASEGAWA 1/72, 60cm Mörser Karl 040 w/Railway för 385 kr

Det verkar komma en del kul pansar modeller i 1:72 nu under våren

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

hm karl igen? Fot i munnnen själv börjar jag tro att stefan fundrar på en tur ner i det omtalade pansar träsket? jag säger bara välkommen!

//pebben

StefanW
0

…sakta, sakta sjunker man ner djupare i dyn….Skrattande

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

är det någon som vet någonting om skalenlig modell på Dora eller Tunge Gustav? finns de överhuvud taget som modeller, iofs inte i skala 1:35 för då upptar de ju halva vardagsrummet *s*

Har sett Dragons Karl eller var det Eva på nära håll 1:48, otroligt detaljerad modell…

pebben
0

en av dom vet ej vilken var med på numburg mässan 2006 har inte sett den själv men en jag känner var där och ja den skulle ta upp hela vardagsrummet!Fot i munnnen vet inte men det kan ju finnas nått om den på nätet?  någon borde väl ha tagit kort på en sådan pjäs tycker man  he he det hadde jag gort om jag varit där!

//pebben

StefanW
0

Hittade en annons på Ebay, den aktionen slutar imorgon, men det var ett litet aber! 1/35 i resin för 720$……

Annars får man väl titta på en film så länge.

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

googlade lite och fann en i skala 1.144 från Fujima.

annars kan man alltid kika på…

http://video.google.com/videoplay?docid=1209533366135570549&q=dora+gun&hl=en

både Karl, Leopold och Gustav på en och samma filmsnutt

StefanW
0

#20 du hittade ingen handlare som hade den?

Stefan - Modellbyggare