Nytt i bygghögen, april 2010
Ny månad, ny tråd!
Och plats för alla nya tillskott till era bygghögar.

Umm, vad gör ni i den här tråden? Presenterar grejor ni köpt? Eller presenterar grejor ni tänker börja bygga?

I dessa trådar presenteras köp m m när de dyker upp hemma hos medlemmarna.

Gör hellre en separat tråd en recension av byggsatsen, så är det lättare att hitta det när man söker senare, och presentera bara nyförvärv till bygghögen i den här tråden.

Typ bara den första 'posten'? Okay. Skall göra så i fortsättningen. Men jag tänker inte typ recensera denna, bara visa. Jag tänker inte öppna påsarna (förrän den dagen jag ev, bygger).

#11: Precis, det räcker med att visa upp boxarten eller liknande för att visa dina nyförvärv i de här trådarna. Och sedan kan man i en annan tråd göra en enkel recension eller förhandstitt genom att göra precis som du gjorde, visa innehållet i lådan. Instruktionerna, de olika detaljkartorna, dekaler m m, tillsammans med egna kommentarer.

#4 Du har förstått grejen med det hela. Om vi köper en massa modeller som vi aldrig kommer att bygga, så håller vi igång tillverkarna och se en dag kanske dom gör en riktig Viggen i skala 1/48 
Men då måste vi köpa många Drakar först 
"den här är en annan, en Airfix"
#3 Ser trevligt ut Tommi!
#4-9 Ser väldigt trevligt ut Vermil! Blir nästan lite sugen själv. Synd bara att plånboken inte håller med!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Trevliga inköp!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#17: Ett vackert flygplan, det där! Den där byggsatsen har jag letat efter då och då.
#15 Fin bok, den där. Har läst den, men det var väl tyvärr inga resindelar för att kunna bygga en polsk Block 52 med, bara dekalerna?
#17 En bekant till mig har byggt den som flög över nordpolen 1954. Han hade även en av sina släktingar med på den färden.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#20 Nej, bara dekaler, men de kommer i 1/72, 1/48 och 1/32. Så någon slags F-16 som passar borde man hitta.

#25-26 Åhh, en B-58 är ju bara sååå cool. Fantastiskt namn också, Hustler. Det är ju en byggsats som gör sig lika bra i bygghögen som i färdigbyggt skick…
Spärras in..? Har hört talas om The Styrene Asylum, det är där vi kommer att sluta våra dagar
.
/Stefan

Visst är både planet och modellen supercoola. Frågan är bara vad som fick mig att handla den?
Dessutom vet jag att man lätt kan sänka ett par tusenlappar i tillbehör till den. Livsfarligt….

#24: Är inte Big, Bad and Beautiful redan upptaget av B-52:an?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

BUFF:en är väl knappast Beautiful, men jo, den har väl också marknadsfört så.

#29: Håller inte riktigt med där, jag tycker B-52:an är snygg!
Sen kan man ju också diskutera om B-58:an är särskilt stor, som bombare betraktat är den ju inte särskilt stor, men det är en rätt snygg kärra, hade en i min kära ungdom, undrar vart den tog vägen 

Tja, sätt den brevid de andra 1/48-modellerna man har, så är den rätt enorm. 61cm lång, och 36cm i vingspann.
Även som riktigt flygplan är den ganska stor. Inte många andra Mach II-flygplan som har de dimensionerna.
#31 Haha, ja…inte lär någon annan tillverkare ta fram en "Hustler" i skala 1/48. Vad är det för resindelar du köpt till?
61 x 36 cm, metallren…jösses, vilken maskin. Amerikansk muskelbil fast i flygplansform
. Finns den med i dina närliggande byggplaner, eller är det ett framtida projekt?

#32 Långt, långt fram i tiden, Stefan.
Resinet jag har är Golden Dragons resincockpit. Ser ganska hemskt ut när man först kollar på det, men som så mycket resin, så ser det värre ut än vad det nog är när man väl får bort fnas och gjutskägg. Det kanske viktigaste är ju att det någorlunda återger de udda kapslade katapultstolarna som B-58:an hade. Men sen finns det ju en uppsjö av andra saker som man borde skaffa, typ nya motorer, landningsställ m.m. Och hela maskinen har ju upphöjda panellinjer, så den måste nog ristas om….
Som sagt, långt, långt in i framtiden.
Hämtade ut ett par andra modeller nu på morgonen, som jag hade knipit på Hobbylink Japans rea. Tamiyas M26 Pershing i 1/48 och Trumpeters F9F Panther. Båda ser fantastiskt bra ut. Moderna modeller, som kanske inte är lika imponerande som B-58:an, men som antagligen faktiskt har en vettig chans att bli byggda.

#33: Synd, annars skulle den ju platsa fint i GB 27 Nukleär krigföring.
Kan du fixa en bild på dom där kapslade katapultstolarna? Vore kul att se hur dom ser ut i jämförelse med dom likaledes kapslade katapultstolarna till Valkyrie.
Där har vi en storleksjämförelse förresten, Valkyrien är över 70 cm lång! och i skala 1:72!

#28: Monogram gav ut en serie med byggsatser i skala 1/72 under devisen "Big, Bad & Beautiful". Serien innehöll i alla fall B-29, B-36, B-52 och B-58. Kanske någon mer.

#34 Men så kom ju heller inte XB-70 i produktion. För stor, för dyr och inte flexibel nog att kunna utföra olika uppdragstyper.
Men oavsett, så är det ganska få överljudsbombare som är stora. CF-105 Arrow, TSR-2 och Mirage IV hör till de större, och bara Miragen kom i produktion. Alla tre är betydligt mindre än B-58:an. B-1:an och F-111:an är också stora plan, och ryssarna har en flock, men få av dem ger det massiva intrycket man får hos B-58:an.
#36 Absolut, B-58:an har en så´n jäkla attityd. Vem vet - kanske dyker den upp på C4, färdigbyggd, någon gång i en fjärran framtid..
. Helt seriöst så tycker jag att den även som obyggd modell skulle göra sig bra i vitrinskåpet.