Träådring
Detta ämne har säkert vart uppe flera gånger, men har en liten undran. det är så att jag vill träådra en plast bit med olje-färg metoden, kan man klarlacka över olje färgen? och isåfall vilken sorts lack det är mindre detaljer som en ratt och liknande(skala 1.24 1.25), tänkt att bara pensel lacka över , funkar det utan att lösa upp oljefärgen. sen undra jag också hur man lägger en wash på silver färg el liknande (som alltid löses upp) har provat med acrylfärger men blir inte helt nöjd!!
Jag har gjort en del mindre träådringar med Humbrolfärger och sedan använt Hu:s "satin" lack över -det har funkat. Har aldrig testat med "konstnärsoljefärger" dock…

oljefärger, linolja och/eller vallmoolja, gillar typiskt inte att bli övermålade.
I konstmåleri sammanhang brukar man säga att man kan måla olja på akryl, men inte akryl på olja.
Då inte hållbarhetskraven är lika extrema, och framförallt, eftersom du har mycket tunnare skikt, tror jag faktiskt det kan fungera. Jag skulle dock i första hand prova med enamel lack, t,ex Humbrol. Ett annat alternativ är 'tavelfernissa', avsedd för oljemålningar. En sådan är dock avsedd att kunna avlägsnas, så den fäster antagligen ändå inte riktigt bra.
Om du använder enamel, bör du nog låta oljefärgen oxidera i nån vecka först, annars löses nog färgen upp. Å andra sidan binder det nog bättre om det löser upp bara lite.

oljefärg "torkar" genom att oljan oxideras i luftens syre. Den förändras alltså och är inte längre en olja. Processen tar lång tid, och tiden beror i ganska stor utsträckning på samverkan med pigmentet. Någorlunda "torr" är iaf oljefärger efter några veckor. Jag har glömt hur lång hela oxideringsprocessen är, men jag har för mig att det är typ minst ett år. Under hela denna tiden sväller skiktet. Därefter följer en mycket lång tid när skiktet avger koldioxid och krymper, typ 100 år. Oljefärg är alltså något som lever och rör sig. I tjockare skikt får det konsekvenser för det som är målat ovanpå. I väldigt tunna skikt har jag svårt att tro att det gör så mycket.
Däremot är oxiderad oljefärg väldigt svår att lösa. Det gäller bara att vänta.
Enamel, är typiskt konsthartser som härdar med vattenångan i atmosfären. (på sätt och vis en sorts 2-komponent harts, som dock bara behöver exponeras). Härdad enamel är liksom oljeoxyn väldigt svår att lösa. Återigen, det gäller att vänta.
Tar det typ 100 år får jag nog tänka på annat! fast jag är ju en riktig långsam byggare så varför inte!!
Tanken vart att lägga 1.a lagret med en passande humbrol och sedan i min tanke ett tunt olje-färg lager men men får tydligen hitta en annan väg! Tack för tipset poncar. Har en woddie på gång som jag säkert får klar precis vilket millenium som helst. tack för hjälpen
angående wash på silver färg så är det ett motorblock som liksom blir för glittrigt med den färgen, tanken är ett motorblock som ser medfaret ut, finns kanske bättre väg att gå???

#4 Att lägga tunn oljefärg ovanpå matt Humbrol går jättebra. Bry dig inte om de 100 åren. Jag försökte bara redogöra för hur oljefärg åldras och förändras.
Min tanke är att få en blank yta, så kan det ser ut som en typ fernissad träyta, det är vad jag är ute efter, tycker inte alls 100 år ointressant kan behövas för mig då jag är en rikrig drygpelle ibland, har provat och göra washer med olje färg och då funkar det perfekt så länge resultatet ska vara matt, men nu vill jag liksom få det blankt

Om du fortfarande vill göra ådringen med oljefärg:
Konservatormetod: Efter ådringen, vänta 6 månader och klarlacka.
Otålig metod som "borde" fungera om oljefärgen är tunn och ovanpå matt yta med gott bett: Låt oljefärgen *torka* två veckor så den inte löses up. Klarlacka.
Nä jag ger upp tanken! måste som det verka kapitulera. det får bli andra vägar, men ge gärna tips hur man träådra på ett annat sätt tacksam för tips

Akryl på enamel kanske? Använda samma teknik som med oljefärger. Eller enamel på akryl, vilket man föredrar.