Verktyg
Det har ju fungerat rätt bra att fråga här, så jag litar till den strategin igen:
Alltså, jag behöver lite verktyg. Framförallt vill jag ha några riktigt bra pincetter och ministäd, "vit"-lampa, kanske förstorings-glasögon. Och antagligen verktyg till photoetch, tänger o dyl.
Så frågan är alltså var handlar ni sånt? Tandläkarkvalitet på pincetterna skulle vara kul.
(Filar, slip, borr, skalpeller, sågar, har jag.)
Jag har en sån här pincett. Jag vet inte den håller tandläkarkvalitet, men den är stadig och bra till det mesta. Jag tror jag köpte den från Alfahobby.
Dagljuslampa kan du köpa på Kreatima.se. Kanske går det att hitta en i välsorterad lampaffär också?
Till fotoetsen finns det en hel del mer eller mindre viktiga verktyg som du införskaffa. En bra pincett och en etsvikare är iaf två viktiga inköp tycker jag. Alfahobby har en etsvikare för 239 kr. Jag tror nån här på iFokus har en sån som han är nöjd med.
Ska du göra större grejer kan det vara bra med en lödtång. Fogarna blir väldigt mycket starkare med lödning än med lim.
För att limma ihop etsgrejerna behöver du superlim och/eller Gator glue. Gator glue är ett giftfritt akryllim som påminer lite om trälim. Det har ganska lång sättningstid så det lämpar sig inte till allt, men det är ganska soft att jobba med eftersom det inte luktar illa eller limmar ihop fingrarna så som superlim har en tendens att göra :).
Ett mindre viktigt verktyg, som dock är rätt trevligt att ha, är The Small shops Cut Off Set. Med detta verktyg deformeras bitarna mindre när du skär bort dem från "ramverket".
/Jeppe
Jag har köpt mina verktyg på clasohlson, jula, biltema mm, alltså de "vanliga" verktygsförsäljarna. Om du ska ha tandläkarkvalitet på pincetterna så är det väl apoteket som gäller (tror de har bra kvalitet på sånt).
Jag har ett ministäd från Jula som jag gillar starkt. Det är ett litet smidigt som man drar fast i bordskivan med tving, och sen är skruvstädet på en kul-led. Så när man har dragit fast en modell så kan man rotera den och vrida den i alla möjliga vinklar, vilket jag gillar då man målar och sätter dit dekaler.
Vad det gäller bordslampor med eller utan förstoringsglas är nog affärer som typ Conrad, Elfa och Kjell & Co att rekomendera.
Photoetch har jag ingen aning om, men om det är samma etsprinciper som när man gör kretskort så är det väl Elfa, Conrad och Kjell & Co där med..
Lycka till med inköpen!

Köper verktyg på olika ställen, det gäller att ha ögonen och sinnet öppet (förutom plånboken) Några av de finaste pincetterna har jag tiggt till mig vid tandläkarbesök, de har ofta verktyg som de har kasserat, men som är av så god kvalité att de kommer att hålla länge ändå till modellbygge. Frågar man snällt och förklarar vad man skall ha de till, så är de ofta generösa.
Stefan - Modellbyggare