Airfix Canberra B(I)8 1/72
Nu när Mig-15 är klar är det dags att sätta modelkniven i nästa byggsats, Airfix nya English Electric Canberra B(I)8. Den här gången tänkte jag lägga upp lite mer byggbilder och bygginfo.
Modellen har hyfsat detaljerad cockpit och bombrum, lite olika vapenalternativ som bomber, raketkapslar och robotar finns med samt 2 besättningsmän. I övrigt verkar satsen lättbyggd. Dekaler till 3 maskiner följer med, RAF, RNZAF och SAAF plus alla småtexter och linjer.
Airbrush dax! Jag målade alla detaljer som skulle va svart med Tamiya XF69 Nato Black som är en lite gråsvart ton som jag tycker passar bättre än vanlig mattsvart. XF-69 är extremt ömtålig och man måste pensla på ett lager Pledge innan man kan hantera delarna. Nu ser delarna ut som om de va målade med vanlig blanksvart men så fort man mattlackar återfår XF-69 sin rätta ton. Nu är det bara att fortsätta med de andra färgerna

Är passformen ok? Tack för bilderna!
Stefan - Modellbyggare
Intressant bygge. Tycker att du bygger väldigt fina modeller. Riktigt kul att se.
/Stefan
Svar till #4:
Jag har inte torrpassat de stora delarna ännu men cockpiten va inga problem. Imorgon får jag se om den passar in i flygkroppen.
Cockpiten verkar passa rätt bra och torrpassning visar att kroppshalvorna går ihop fint under lite press. Del 20A kräver lite omsorg vid limmning till kroppen, för att den ska hamna i rätt läge kommer jag limma den bit för bit med tunnt superlim. Enligt bygganvisningen krävs det 45g bly
för att den inte ska sitta på rumpan, det är rätt mycket, men som tur är finns det gott om plats i modellen. Jag la i två 20g sänken och några stora blyhagel och fäste med trälim.
Nu är kroppen spacklad och slipad. All "sub assembly" är klar och ska snyggas till. Lite torrpassning av motorerna visar att det blir en del spacklande vid infästningen till vingarna. Alla roder är separata delar vilket inte är helt optimalt vad gäller passform. Hoppas jag hinner bli klar idag så jag kan börja måla i morgon.
snyggt bygge,o tänk att man kan ha nytta av all reklam..
www.bosnafly.n.nu
Ser riktigt bra ut! Vad blir det för färgsättning? Eller metallren, kanske?
/Stefan
Det blir Seagray + Dark Green ovansida och aluminium undersida. Jag var lite osäker på undersidan då de flesta bilder jag sett visar att undersidan var målad ljusgrå men det visade sig att just individen XM277 aldrig målades om i de nya blanka polyuretanfärgerna.
Tänkte visa hur jag maskerar fönster, huv, mm. Jag avnvänder Scotch "Magic Tape" som är lätt att skära snyggt med en vass spetsig hobbykniv. Först tar jag en bit tejp och fäster på stället, jag jobbar med en ruta i taget och avnänder en spetsig tandpetare för att gnugga ner tejpen så att fönsterramen syns tydligt. Sedan skär jag med ett nytt vasst knivblad efter linjerna och tar bort överflödig tejp. På kurviga ytor får man fästa flera mindre tejpbitar. På riktigt välvda ytor använder jag 0,7mm tejp (lite i grövsta laget, det finns 0,4mm som är bättre) och sen bygger jag på med maskol. (Maskolen va slut så jag fick sätta små tejpbitar i stället)
#14 tack för det tipset,använder samma taktik men annan tejp,ska köpa denna o testa
sani
www.bosnafly.n.nu
Efter lite rotande i mina lådor efter en lämplig aluminiumfärg hittade jag ett par flaskor Model Master Metalizer. Har inte så mycket erfarenhet av dem men tänkte de kunde va intressant att testa. Färgen är färdigblandad och bara att spruta, den torkar på ca 10min. Först såg det lite ojämt ut men efter lite gnuggande med en trasa blev det blankt och såg riktigt snyggt ut. En nackdel med Model Master Metalizer är att alla små repor och misstag syns mycket tydligt! Nu var ju undersidan oxiderad och ganska risig mot slutet av flygplanets karriär så i detta fall gör det inget. Men nästa gång jag använder Model Master Metalizer så kommer jag vara mycket nogrann och polera modellen innan jag målar. På bilden av vingtankarna kan man se skillnaden före och efter polering. När allt torkat la jag på ett lager Metalizer Sealer.
Maskering och målning. Ovansidan målades i Gunze H331 Dark Seagray. Detta färglager avslöjade ännu fler småmissar
i underarbetet och innan jag går vidare ska jag åka till Rebellen och skaffa en burk Mr Surfacer och fixa till missarna. Kommer även ta och fixa till undersidan när ovansidan är färdigmålad.
Ser bra ut så långt! Trevligt med en Canberra!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag scannade och förstorade målningsbeskrivningen sedan skrev jag ut den i omgångar. Målningsmönster klipptes ut och sedan la jag det ovanpå remsor av Tamiya maskeringstejp därefter skar jag ut efter mallen. Masken flyttades sedan över till modellen. Gunze H330 Dark Green sprutades över modellen och när det torkat togs all maskering bort. Nu ska undersidan fixas till och en limfläck ska slipas bort sen är det dax för klarlackning.
Undersidan spacklad och slipad igen. Den här gången blev det snyggare men man kan fortfarande ana områdena som är spacklade, knepig färg den där Metalizern.
Fälltankarna målades också i denna vända. Till sist klarlackades hela ovansidan med "Pledge". Jag sprutar Pledge, utan att späda, med 0,2mm nål i airbrushen och trycket ställt till ca 2 bar. (Jag har fösökt att spruta Pledge med 0,4mm nål och lägre tryck men inte fått någon snygg yta).
Ni som följt mina andra Airfixbyggen vet att jag bråkat rejällt med Airfix nya dekaler
. Problemet ligger i att de är tjockare än tidigare och att de inte fungerar med vanliga dekalvätskor som Micro Sol och Mr Softer. Nu har jag äntligen hittat en fungerande lösning
. Det visade sig att Humbrol Decalfix fungerade utmärkt, både att dra ner dekalen i panellinjer och att ta bort "silvringen" från dekalfilmen. Dekalfix penslas på ytan innan dekalen sätts på sedan sätter man dit dekalen och trycker fast den lätt med lite hushållspapper sedan penslas ytterligare decalfix på. Det hela får torka över natten sedan är det bara att spruta på ett lager Pledge. Decalfix angriper inte akrylfärg som Micro Sol och Mr Surfer kan göra vilket är en stor fördel. Tyvärr går det ju inte att göra nåt åt dekalernas tjocklek. Men det ser rätt ok ut ändå.
Nu åker jag till Gran Canaria en vecka! 
Ser bra ut Hogge! Bra tips om dekalvätska till Airfix dekaler!
Ser mycket fint ut.
/Stefan
Väldigt spännande att följa den här föredömligt pedagogiskt upplagda tråden! Ett riktigt häftigt plan är det också dessutom! Bra tips det där om Humbrol DecalFix -visste jag inte att det fanns. Kanske nån säljare kränger detta på IPMS-open, så man kunde komma över en burk?
Mycket bra bilder tackar för det 
Bra blir det också..
Här jobbas det för högtryck för att hålla resfebern borta. Med lite tur hinner jag bli klar innan jag åker. Dags för dekaler. Ett bra tips är att vänta med lastbalkarna tills dekalerna är på plats, nu gick det bra ändå även om placeringen av dekalen inte blev exakt rätt. Jag penslade på Deckalfix på området där dekalen skulle sitta. Jag blev lite för het på gröten och förde över dekalen innan den hunnit släppa helt från pappret, Katastrof
! Som tur var så agerar Decalfixen som vätmedel och dekalen gick lätt att pilla på plats, jag hade ganska gott om tid att fixa med dekalen och när den började torka in blaskade jag bara på mer decalfix så släppte den. En annan bra egenskap hos Decalfixen är att den inte luktar nåt. Nu får dekalerna torka tills i morgon.
Ser bra ut! Lyckad räddning!
Tog en extra ledig dag idag och packar. Hinner med att pyssla lite med Canberran också. Dags för lite vädring. Jag använder en wash av utspädd oljefärg och penslar i alla panellinjer. Till ovansidan använde jag Ivory Black och till undersidan Bränd Umbra. Jag låter washen torka in ca 30min och torkar sedan bort med en trasa fuktad i Humbrol's thinner. Det är viktigt att torka bakåt i planets riktning för att simulera luftströmen och det är alltid en bra ide att börja med en tunn wash och lägga på flera lager tills man e nöjd. När allt torkat har modellen fått en ,i mitt tycke, rätt så angenäm halvmatt finnish.
Nu när jag nästan är klar kan jag komma med lite tips ang bygget. Först och främst så räcker inte det inte med 45g motvikt utan jag fick fylla på med nästan 20g till
för att den inte skulle sitta på ändan. Modellen har ett ganska klent landningställ med mycket lite infästningsyta och den extra vikten gör inte saken bättre. Jag hoppas att någon tar fram nya ställ och hjul i vitmetall. En annan sak att tänka på är att vänta med lastbalkarna tills efter dekalerna. Bombluckorna passar dåligt om man väljer stängda luckor. Annars är passformen bra och bygget enkelt.
Bilden visar det mesta som jag använt till bygget.
Snyggt bygge och jag ser att du har monterat bombluckorna korrekt och inte som boxarten visar.
Har du någon bra referensbild på bombschaktet och luckorna?
Har mest hittat bilder på B-57, men den har ett roterande bombschakt.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ser riktigt fint ut.
/Stefan
Nu är Canberran klar. Jag bestämde mig för att inte lägga på ett sista lager lack då satinfinishen från vädringen såg mycket bra ut. Jag upptäckte att jag glömt att måla utblåsen
, jag får fixa det nästa gång jag ska spruta "burnt iron"
Nu väntar jag på Airfix nya Hurricane, och de båda nya Harrierplanen som jag köpt på Ebay.
Ja, som sagt - ett riktigt fint bygge!
Hurricane & Harrier, är det från nya formar eller är det återutgåvor?
/Stefan

Mycket snyggt! Jag tycker planer ser väldigt bra ut.
Svar #34. Jo det är nya utgåvor. Harriern verkar bara vara släppt i Uk och är nästan slutsåld. Man satsar tydligen på mindre serier för att skapa ett litet underskott så att folk köper direkt när modellerna släpps.
Mycket snyggt bygge Hogge!

Med washen så fick du liv i modellen. Tackar för din berättelse med alla fotografier som tydligt beskriver byggprojektet olika steg.
Stefan - Modellbyggare

Snygg Canberra Hogge!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Snyggt bygge!
Tack for bilderna och beskrivning hur du gjorde.

Riktigt snyggt bygge hogge. Jag tycker också att det var bra att du förklarade hur du gjorde och gav tips så att man lär sig något, i alla fall jag som är en nybörjare.

Vad späder du ut oljefärgen med?