Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3403 ggr
BjarneS
0

1/35 Heller Somua S35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Somua S35

Eller Hellers box of random plastic shapes som den också kallas.

BjarneS
0

Den här modellen har fått ligga till sig ett år eller så sen jag byggde på den sist. Så med hjälp av bilderna ska jag försöka komma ihåg vad jag gjort. Delarna till underdelen var skeva och vinda så med hjälp av lite våld och mycket spackel fick jag det plant till slut.

BjarneS
0

Banden var lika formbara som armeringsjärn och detaljeringen var också likvärdig, så det fick bli Frulleband.

BjarneS
0

Det här är den första stridsvagn jag byggt med upphöjda panellinjer.

BjarneS
0

Så efter att ha ristat in luckorna, borrat upp hål för siktspringan och gått över det hela med Dremeln för att få lite gjutstruktur så ser det ut så här.

BjarneS
0

Slutväxlarna saknar alla detaljer så här finns det mycket att göra.

BjarneS
0

Storleksjämförelse med en Stug jag byggde någon gång i början av 70-talet.

BjarneS
0

Handtag och gångjärn slipas bort från luckorna och anliggningsytorna justeras för att det ska passa. Sedan gör jag nya gångjärn av plasticard och handtag av ståltråd. Det är ett gäng luckor på den här och ingen passar rakt av.

BjarneS
0

Under byggmötet igår och hemma idag har jag fortsatt att rista in luckor, borra siktspringor och fixa kanter efter skärmarna jag skurit bort.

BjarneS
0

Jag har också bytt ut bultskallarna som inte hade mycket likhet med originalet. På fram och bakkanten saknades de helt.

BjarneS
0

Sen har jag kapat sexkantsstav och limmat dit som muttrar. Så nu är det bara resten kvar.

HaDe

Bjarne

Joppo
0

Jäklarns vilket jobb du lägger ner Bjarne! Här snackar vi riktigt hardcore modellbygge… Jag hoppas Tamiya eller Dragon tar sig an denna vagn snart. Jag är riktigt sugen på att bygga den, men jag har varken tiden eller färdigheterna för att försöka mig på nåt härGlad

/J

BjarneS
0

#11 Jo, jag skulle också vilja se den här i en Tamiyalåda. Hellers modell är verkligen inte lättbyggd och ska man vara noga så får man göra ett nytt torn också då vinklarna är fel. Men så långt har jag inte tänkt gå. Men en kul vagn är det och många roliga kammon finns det.

Bjarne - Vive la France

ElLobo
0

Mycket snyggt detaljarbete, Bjarne!

starhawk
0

En av dom riktigt bra franska vagnarna, men jag väntar nog hellre på Tamiya än den här, har inte tillräckligt med ambition för så mycket pyssel på ett sånt här projekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Hej!

Detta bygge är lite ovanlig och kul. Jag tror även att Bronco har en sådan. Att få bygga en sådan tillverkad av Tamiya vore fantastiskt.

Tamiyas Char B1 bis är en toppenmodell, kanske den trevligaste jag byggt någonsin.

Blir kul att följa ditt bygge Bjarne.

Roger

starhawk
0

#15: Så bra att veta! har en Char B1 bis från Tamiya i bygghögen, hur fungerade banden?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

Intressant bygge. Du gör ett gediget hantverk, alltid kul att se.

/Stefan

Joppo
0

#15 Bronco har ingen Somua vad jag vet, dock en H39 Hotchkiss och en Hotchkiss H38. De verkar vara fina byggsatser… Fast jag tycker att Somuan är charmigare i sin design än dessa tvåGlad.

/J

BjarneS
0

#16 Banden funkade bra till min Char B1 och de ser bra ut, dock får man välja mellan att ha dem mycket välspända eller väldigt slaka.

Bjarne

berfrund
0

Intressant bygga detta ska man ta o följa!

Chevy-54
0

Jupp, mycket intressant att följa -har den där liggandes sedan åttiotalet;P

/Bengt Johansson

BjarneS
0

Tack för alla kommentarer. Bygget fortskrider så sakteliga, men jag får modifiera eller nytillverka i stort sett varenda del, så det tar sin tid.

HaDe

Bjarne

Azgaron
0

Intressant bygge Bjarne! Ser bra ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!