Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 7526 ggr
Fanders
0

Diorama 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger ut en bild på mitt nystartade projekt på ett diorama. Detta är det första dioramat jag gör så jag känner mig lite som Bambi på hal is.

Som ni ser har jag endast gjort den första gjutnigen av kullen som ska vara i centrum. När jag köpt mer gips ska jag även gjuta till sidorna runt om kullen.

Jag tänkte att dioramaidéerna skulle få växa fram vartefter jag bygger det. Och just nu så tänkte jag att kullen i mitten skulle prydas med nån tysk kanon av något typ. Tanken är att pansarhindren ska bilda någon slags försvarsfront på dioramat. Bakom kullen på tyskarnas sida tänkte jag bygga någon slags enkel bas av något slag. Men som sagt, inget är hugget i sten, det får växa fram vartefter Glad

Jag är föresten ingen snabbyggare, men jag lägger ut bilder så fort jag kommit en bit till på projektet!

StefanW
0

Det skall bli spännande att se vad det blir av detta, vi får se vad vi kan komma med för tips utöver hejaropen!

Om man får skämta lite, så om man tittar på toppen så skulle det kunna vara grund för en gammal film.Flört

Stefan - Modellbyggare

Fanders
0

Hahaha ja! Kanske döper dioramat till "Hamburger Hill" Skrattande

Tanken är ju dock att karva till gipset lite så det inte ser så vulkaniskt ut Glad

ElLobo
0

Skrattande 

Aah! En gammal kultrulle!

Fanders
0

Sådär, nu har jag köpt 5kg gips, så nu ska jag försöka gjuta resten av grunden!

Joppo
0

Ska bli spännande att se resultatet Glad Med 5 kilo kommer det att bli en rejäl Big Mac-kulle.

Fanders
0

Nu har jag gjutit grunden i dioramat och grundstukat marken. Grunden ska bara sandpappras lite en sista gång.

Jag har spånat lite bland modeller och har nu bestämt mig för vad jag ska göra på detta diorama. På hamburgerkullen ska det stå en tysk PAK 40 AT Gun med besättning. Bakom denna pjäs har tyskarna en enklare bas med nått lätt materialförråd och några skyttevärn. På planen bakom PAK 40 -pjäsen kommer det att stå en Kfz. 305 Opel Blitz som har lämnat ammunition och övrigt material till posteringen.

På amerikanarnas sida om kullen ska jag placera ut stenblock. Bakom dessa kommer en infanterigrupp ligga nertryckta av tyskarnas eldgivning.

Nått sånt får det helt enkelt bli Glad

Fanders
0

Äntligen damp det ner grejer i brevlådan: lastbilen och det som ska stå i centrum, kanonen. Nu är det bara att börja måla/bygga!

Fanders
0

Har målat på första rundan på kanonen. I morgon kör jag vidare och målar klart om inget kommer emellan. Tänkte jag skulle ge mig på en vädring på den här pjäsen också. Jag har aldrig pysslat med det så det ska bli intressant.

Har ni några tips om hur jag bör göra för att vädra denna?

Fanders
0

Nu har jag målat kanonen i grundfärgerna, det som är kvar är att måla till några detaljer som spaden på främre plåten, metallfärg på patronläget osv.

Märkte en tråkig sak med denna modellsats. Färgen fäster knappt inte på denna plast. Först trodde jag att det var färgen det var fel på men det visade sig att den färgen fäste skitbra på en annan modell (med annan typ av plast). Någon som haft samma erfarenhet och vet vad man ska göra?

Jag kör humbrolfärg by the way.

Joppo
0

Kul att det går framåt Fanders. Det är en fin liten kanon du fått till tycker jag.

Om jag var dig skulle jag prova att måla på med en primer innan du målar på med humbrolen nästa gång. Då bildas en matt yta som färgen lättare kan "hugga tag i". Dessutom ser man eventuella slipmissar också, vilket man då kan fixa innan "finfärgen" åker på.

Vilken primer du ska välja låter jag nån av Humbrolgubbarna svara på, eftersom jag bara använder vattenlöslig färg.

/ Jesper

ElLobo
0

#9: Har du målat Humbrol direkt på plasten eller har du använt dig av grundfärg först? Jag brukar i de flesta fall köra med någon slags grundfärg innan jag sätter igång att måla täckfärgerna.

En del plast är lite mjukare och fetare än annan plast och då brukar det enda vara att använda grundfärg.

StefanW
0

En bra och billig grund är att blanda vatten och trälim och pensla på, fungerar bra också till när man har cellplast i dioramat.

Stefan - Modellbyggare

Fanders
0

Jaha ok, jag har inte använt någon grundfärg utan målade med humbrol direkt på plastentyvärr Obestämd. Det märkliga är att det i vanliga fall brukar funka utmärkt. Men det är precis som ElLobo säger, plasten är mjukare och antagligen fetare än de plaster jag sett tidigare.
Man lär sig sålänge man lever Flört

Har kört på lite mer på dioramat ikväll, och ändrat en del grejer.
Istället för att en kanon ska stå på kullen har jag gjort två värn där det ska stå en kanon i vardera, alltså två kanoner totalt (det ingick ju i satsen så varför inte använda båda). Jag har gröpt ur gipsen och spacklat lite. Kan slänga upp lite bilder i morgon när det hela har torkat.

Fanders
0

Sådär nu har jag fixat lite med tyskarnas sida. Det ska som sagt vara två kanonposteringar, en på vardera sida om hamburgarn. Insidan av värnen kommer ha liggande stockar längs med sidorna. Tanken är att det ska se ut som om tyskarna har byggt upp värnsidor med stockarna och sedan skyfflat upp jord mot dem. Stockarna gör jag av grillpinnar.

Nästa steg är att dona till marken som ett sista steg innan jag sprayar på markfärgen. Här är jag lite fundersam till vad jag ska ha för grundkulör på marken. Jag tänkte först köra jordbrun (ganska mörk) men är lite rädd för att det ska bli just för mörkt. Så jag kanske väljer något mellanting mellan sand/jord för att sedan strö på lite gräs och diverse skogsdetaljer.

Det går inte fort framåt, men framåt går det. Hoppas kunna lägga i nästa växel då jag nu har jullov och mer fritid!

Slänger in några bilder på nuläget.

Fanders
0

En till..

Fanders
0

Här tog jag en närbild på en av skyttegrupperna. Gipsmarken ser verkligen ut som ett vinterlandskap på detta foto. Ska bli kul att ta liknande bilder på detta när det är klart!

Faantomen
0

ser bra ut…om jag vore "general" i den kommande bataljen hade jag lagt till en mg-grupp i mitten på kullen, tror att att den skulle passa superbt till att skydda kanonsnubbarna…ser mycket mysigt ut…

[Henke29]
0

Det där ser ju bra ut Skrattande
Alltid kul att få se ett dio växa fram..

Fanders
0

#17 Tack! Låter som en bra ide det där med mg-gruppen, satt i dom tankarna också här om dagen. Blir nog något värnliknande spektakel på kullen med lite sandsäckar.

#18 Tack! Det går inte så fort just nu då jag fortfarande tvekar på vad jag ska ha för grundfärg på marken. Jag tänkte köpa någon billig sprayburk på biltema. Men de har inte någon bra brun kulör tyvärr. Var hos en lokal butik där jag bor men han tog 129 kr för en burk som jag kommer använda en bråkdel av, så jag blev snål där faktiskt. Bara att leta vidare helt enkelt.

[Hayabusa]
0

Fint diorama! Lite märkligt, det där med att färgen inte fäster. Är kanonen tillverkad av styreneplast, eller är det någon annan typ av plast?

/Stefan

Fanders
0

#20 Tack!

Jag vet inte vad styreneplast är, men när jag googlade på det så stod det att den var hård och styv och det är dock inte denna plast. Den är snarare raka motsatsen, väldigt mjuk och blir inte "vit" på brytytan om man misshandlar plasten. Jag har även upptäckt att det vanliga Humbrollimmet (det som finns att köpa som en "specialflaska" med appliceringsrör) inte biter på denna plast. Jag limmade framsidan på kanonen och dagen efter kunde jag lätt plocka bort den igen. Limmet smälter alltså inte denna plast som det annars brukar göra.

Vore nice om man kunde få veta lite fler egenskaper om denna plast och vad man ska göra för att få allt att funka såsom färg, limning mm.

[Hayabusa]
0

#21 Ok, styrenplast (eller Polystyren) är den "vanliga" plasttypen som används i de allra flesta byggsatser. T ex den Opel Blitz som du också köpt. Med största sannolikhet är den tillverkad av styrenplast. Då funkar t ex Humbrollimmet (som du nämner) och hobbyfärger som Humbrol, Tamiya, Gunze, Vallejo m.fl. utan några som helst problem. Även hobbyspackel funkar på styrenplast.

Däremot, så är kanonen & figurerna är tillverkade av en annan typ av plast, exakt vilken vet jag inte. Polyeten, kanske? Hur som helst, vanlig Enamelfärg fäster inte på denna plasttyp. Alla vi som växte upp med "Airfix-gubbar" lärde oss det "the hard way" Glad.  Någon som kan ge ett tips..?

/Stefan

Fanders
0

Där ser man! Då har man lärt sig något nytt idag igen då Glad

Jag funderar på att prova lite olika grundfärger som jag har i källaren när jag pysslar med annat. Om  jag hittar någon primer som fäster bör man ju kunna köra humbrolfärger på grunfärgen sen.

Jag återkommer när jag provat.

[Hayabusa]
0

#23 Ja, verkligen. Jag tror att lösningen på detta problem, är att hitta en primer/grundfärg som biter ordentligt i den mjukare plasten. Det finns en grundfärg som heter "Rustoleum Plastic Primer" som lär funkar kanonbra. Problemet är att den nog inte är så lätt att hitta i vårt land. Det borde finnas någon motsvarande produkt, fast då med ett annat namn. Värt att fråga någon billackering? I princip alla nyare bilar har ju mycket "mjukplast" i karossen numera.

/Stefan

Fanders
0

Ja det måste finnas någon produkt som funkar för detta alltså. Jag har provat med en grundfärg som jag hade på hyllan i garaget. Den får torka tills i morgon så kan jag briefa er om hur det gick sen!

Fanders
0

Sådär nu ha jag testat en grunfärg, men tyvärr blev inte resultatet så bra. Denna färgen sitter inte så värst den heller..

Bara att fundera vidare på möjliga grunfärger.

[Hayabusa]
0

#26 Hmm…trist att det inte lyckades. Läste på nätet om en produkt från Liquitex som kan fungera. Det är en grundfärg som heter "Gesso" art. 5304. Borde finnas att köpa i butiker som säljer konstnärsprylar (färg, penslar etc.)

Tydligen ska den ge ett bra fäste även på "mjukplast". Dessutom en bra grund för toppskiktet. Borde fungera ihop med Humbrol.

/Stefan

Fanders
0

#27 Jasså? Det måste jag se mig omkring efter!

Fanders
0

Snackade med en som kan en del om plast då han jobbar med produktutveckling i industrin. Han snackade nått om någon speciell plast som är väldigt svår när det gäller lackering. Han sa att jag kunde prova att rengöra plasten nogrannt med aceton.

Jag provade precis att rengöra med aceton och acetonen smälter tydligen inte platen som jag först trodde. Nu ska jag bara måla lite humbrolfärg på den rengjorda plasten och se om det sitter i morgon.

Jag återkommer när jag vet mer.

Fanders
0

Gjorde ett test på färgen jag målade på och den sitter inte bättre efter rengörning med aceton. Men när jag nu fick chans att jämföra med grundfärgen som jag också sprutat på så tyckte jag grundfärgen satt något bättre än humbrolfärgen. Det lutar åt att jag blåser på lite grundfärg på gubbarna och målar därefter med humbrolen. Sen får jag helt enkelt vara försiktig med gubbarna sen.

Fanders
0

Har nu börjat med Opellastbilen som ska stå i hörnet av tyskarnas bas och lämna av materiel till kanongrupperna.

Fanders
0

Har nu målat ramen och lagt till lite rost på balkarna och avgasröret. Glasrutorna är också fastlimmade nu och insidan på hytten är målad.
Snart dax att montera ihop hytten och airbrusha den.

Fanders
0

Har även grundsprayat kanongubbarna som strax ska få sig en rejäl omgång målning.

Fanders
0

Och slutligen har jag inhandlat lite granar som jag förborrat hål för i gipsmarken.

[Timtso]
0

naijs

Fanders
0

Tänkte jag skulle ta med er på en nostalgitripp. Jag hade ett svagt minne av att jag hade en burk med gräspulver när jag va liten som jag ärvde från min farsa som pysslade med Märklin när han var liten.

Jag började leta bland bröten och hittade den gamla burken med gräspulvret. Farsan är född 1951 och han höll väl på med Märklin när han var 10 - 15 år. Så säg att burken är från 60 - 70 talet.

Någon i den äldre skaran här inne som känner vid sig denna typ av gräspulver från svunnen tid? Flört

AndersE
0

#36 Jag kommer ihåg åtminstone liknande burkar från 70-tal.

johannespanzer
0

Kul tråd och kul dio! För lite 1:72 dion här tycker jag! Skrattande

Jag har också ofta funderat på hur man gör med sån där fet plast, men inte kommit på nåt svar. Förr byggde jag bara i 1:72 och de små gubbarna var alla mjuka, så om man böjde dem, sprätte färgen bort (tänk även stora "färdiga" 1:32 airfix "leksaksgubbar").

Jag har läst, men kan inte minnas vart, om ett speciellt lim som fixar detta. Tydligen har dragon i nåt test (tror inte det blev så poppis) släppt gubbar med 50/50 mjukplast+polystyren och de behöver speciellt lim för att limmas. Någon som minns nåt av detta?

Jag har faktiskt 2 såna där burkar som du visar där i #36. Men idag, finns det bättre grejer tycker jag, så spara det där som fortsatt nostalgi (det är bara färgat sågspån om jag minns rätt).

Avslutar med ett tråkmånstips… Från en som försökte bygga ett 1:35 dio i gips… Att det blir alldeles för tungt! Lägg ut grundformerna i frigolit, grovskär det och lägg gips sen om du vill. Vill du ha en "naturlig" variation i frigoliten som du inte kan få med kniven, så smälter du den med aceton (pensla på försiktigt med en skrotpensel).

[Hayabusa]
0

#36 Jo, dessa burkar minns även jag.

#38 Jag tror att man skulle kunna "grunda" dessa figurer med ett lager, väl utspätt, "Gator Glue". Läste någonstans om att vanligt trälim, utspätt, kunde fungera som "grundfärg". Då borde "Gator Glue" också fungera, lite bättre t om. Ett annat alternativ är "Gesso" (se #27). Har läst att det fungerar bra. Dels biter den bra på mjukplast, dels ger den en bra grund för själva figurmålningen.

/Stefan

WilcoX
0

38# Ett annat föslag istället för vit frigolit som smular och är svår att få bra former på, är blå eller rosa frigolit. Det heter väl "markisoleringsskiva" på byggvaruhus. Men väldigt lätt att forma bra.

Kostar lite mer en vanlig vit, men när man bygger dioraman så behövs oftast inte mer, och man kan göra mark berg och dyrligt utan att använda gips alls Glad bara måla färgen direkt på.

ElLobo
0

Jag hade också tänkt föreslå markisoleringsskivor. Inte för att jag har använt dessa själv men har bara hört lovord om dessa. Och det jag har läst på MJ-sajter och annat gör att jag blir mer säker på min sak.

Vad jag har läst mig till om lim till dessa, så fungerar Bostik Maxi Bond (som torkar snabbt och blir otroligt starkt) väldigt bra. Någon använder limpistolen (Man måste vara snabb då det varma limmet smälter materialet lite. Torktiden är kanske två minuter och fogen blir "bergfast"), eller Överskottsbolagets sättlim (Limmet fäster utmärkt mot trä och styren. Limfogen blir fast men lite elastisk. Suverän att efter torkning bearbeta med kniv, slippapper).

Och så kan jag avsluta med lite uppsnappade sanningsord: 

"Även om man nu har bra skär- och formningsmetoder så rekommenderar jag inte den vita frigoliten. Nedskräpningen som uppstår kan göra en vansinnig. "Just when you thougt you´re safe the little white stuff is after you".  Det följer dig överallt. Mördartomaterna är rena rama barnleken i jämförelse." -- MatsE

WilcoX
0

Instämmer helt med dej!

Men det funkar även med vanligt vitlim, och det har väl dom flesta hemma.

Och att man inte limmar hela vägen ut till kanten, utan man limmar i mitten av delarna och trycker ut resten av limet dit man inte har satt lim med hjälp av den biten man läger på.

MJ sidor är ett väldigt bra ställe att läsa om det på .

Sen kan jag ju berätta att Oasis = grön blom frigolit typ. Går även det att forma väldigt lätt! Går att skära, fila, slipa, och till och med forma med fingrarna. Går att limma med vanligt vitlim och måla med akryl färger.

Ett inlägg om det kommer att hamna i mitt dagens pyssel senare.

ElLobo
0

#42: Det där med oasis låter spännande! Ett sådant inlägg ser jag fram emot!

Fanders
0

#38 Jo det är precis som du säger. När jag tittar närmare på "gräset" så är det färgat upphackat sågspån. Får se hur jag gör med det, i nuläget är det ett alternativ bland mycket annat. Jag har även köpt en påse med något grönt pulver som liknar en söndersmulad tvättsvamp. Dock vill jag ha något pulver som har mindre korn än det jag hittills skaffat så jag får kolla runt lite.

Vad gäller vikten på dioramat så blir det allt rätt tungt, men inte överdrivet. Personligen tycker jag nog att det är positivt om det är lite vikt i det då det känns stadigare på jorden då det väl står där klart Glad
Nån gång kanske jag ger mig på frigoliten och utgår från den. Det finns ju helt klart fördelar med den!

Det där med plasten är en intressant historia. Efter mycket testande av lösningsmedel och färger blev jag ändå ganska nöjd med grundfärgen jag blåste på. Gjorde ett test på grundfärgen förut (efter några dagars torkning) och den sitter faktiskt riktigt bra jämfört med enbart humbrolfärg. Med andra ord räcker denna vidhäftning gott och väl för att pryda ett diorama som man endast ska se, men inte röra Skrattande

Hogge38
0

Det här limmet är specielt framtaget för polyethyleneplast och verkar vara det ända som fungerar.

Loctite

felle-j
0

Jag tror nog att det kommer bli väldigt snyggt när det är färdigt.

Vad använde du för att skära ut gipset när du gjorde kanonposteringarna (har själv aldrig gjort ett sånt här diorama men blev lite sugen på att göra ett)?

felle-j
0

Och vad är länden o bredden på ditt diorama?

Fanders
0

# 46 & 47

Jag använde ett stämjärn och skrapade bort lager för lager och arbetade succesivt genom gipsen. Väldigt enkelt, och man har hela tiden "kontroll" på vad man gör.

Dioramabasen är anpassat till en vanlig fotoram som jag köpte på Clas Ohlsson och mäter 39 x 29 cm. Denna platta sitter ju då i fotoramen som mäter 30 x 40. I mellanrummet som blir mellan dioramabasen och fotoramen tänkte jag sätta glasskivor och på så vis glasa in dioramat.

Jag tycker verkligen du borde börja med ett diorama, alltid kul att följa andras dioramabyggen!

PonCar
0

#36: Jodå -har förbrukat åtskilliga sådana där "strösselburkar" i mina förgågna dagar. Framförallt i samband med landskapsbygge till en Märklinjärnväg. Tror nog det finns burkar kvar nånstans…

Jätteintressant att följa det här dioramabygget förrestan. Har själv ett "långsiktigt" projekt att på Styrolitbas (en typ av mer finporig frigolit) bygga upp ett landskap kring en SAAB B17 sjöflygversionen liggandes i depå vid stranden. Skalan även här 1:72. Har dock ej kommit längre än till grovbearbetning av topografin i styroliten…

Fanders
0

#49 Låter som en grym dioramaidé. Du får lägga upp en tråd om det där och skämma bort oss med bilder på det!

Vad gäller mitt projekt så har jag haft fullt upp med diverse andra grejer och dioramat har tyvärr fått lägre prio. Jag har dock börjat måla tyskarna lite och lägger såklart ut bilder på det när det är klart.

Fanders
0

Fick ordning på sprutan och öste på lite färg på kärran. Jag använde mig av min burk "Maskol" som jag sneglat tveksamt på ett tag. Men jag kan säga att det var över förväntningarna, shit va bra det var att maskera rutor med!

I morgon tänkte jag montera ihop kärran och fixa lite detaljer som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tänkte köra lite vädring på den här lastbilen också, får se vad det blir.

Fanders
1

Blev klar med lastbilen idag. Och jag fick nu möjligheten att prova "vädring" för första gången! Det var riktigt roligt att kladda lite och försöka få lastbilen att se lite använd ut. Slänger ut en hoper bilder på lastbilens olika sidor.

Fanders
0

En till..

Fanders
0

En till..

Fanders
0

En till..

Fanders
0

Sista

felle-j
0

Lastbilen blev riktigt snygg med lerstänket.Glad

Lycka till med resten .

mvh

felix

Fanders
0

#57 Tack :)

WilcoX
0

Ser riktigt bra ut !

bosnafly
0

Hur gick det med gubbarna?sitter färgen kvar?sitter i samma sits som du satt i,ca 20 gubbar som ska målas men en sån mjuk plast,sitter i en burk med Yes diskmedel i nu,tvättar av de lite,tänkte tästa med sprutspackel,enda jag hade hemma som kan kanske funka.ska testa på en gubbe  först.

sani

www.bosnafly.n.nu

Fanders
0

#60 Jorå jag lyckades till slut få till det där med vidhäftningen. Jag använde grundfärg (sprayburk) som egentligen är till för metall. Märkligt nog funkade det rätt bra, färgen sitter mycket bättre än humbrolfärgen.

Men ett tips är att ta gjutramen där gubbarna satt i, och sen labba sig fram till nått bra. Prova det där med sprutspackel, det kan funka!

För övrigt så har jag målat gubbarnas stövlar och uniform, jag lägger ut bilder när jag kommit lite längre!

bosnafly
0

vilken  tillverkare använde du?grundfärg menar jag då,sprutspackel var inget vidare…

www.bosnafly.n.nu

Fanders
0

Jag använde 1K grundfärg från würth.

Någon tipsade om humbrols egna grundfärg, det kanske skulle vara nått? Tamiya har ju även grundfärg i sprayburk.

johannespanzer
0

Mycket fint diorama! jag följer med spänning!

Tjusig bil. Fina soldater!

Det där med inglasningen låter nice.

Fanders
0

#64 Tackar!

Får se lite hur jag gör med inglasningen. Tänkte snacka med den lokala glasmästaren så får han skära till bitarna exakt. Sen kommer nästa steg där dom ska fixeras ihop. Det är där jag är lite osäker på hur jag ska göra. Undrar om det finns något lim som inte syns efter det har torkat och som har tillräcklig fästbarhet/hållbarhet för glas?
Fördelarna med inglasning är ju såklart dammskyddet, sen så tror jag det ser rätt snyggt ut att ha det inglasat Glad

Just nu är det mycket i plugget, men jag ska försöka få lite gjort i morgon. Sakta men säkert!

AndersE
0

#65 Gå till någon som gör akvarium. De sätter ihop bitarna med silikon.

Fanders
0

Har nu äntligen målat gubbarna klart (Lite småpill kvar bara). Har också gjort nivåsäkningar i marken för deras fotplattor så deras fötter ligger i samma nivå som makren.

Fanders
0

Sådär nu sitter de tyska gubbarna på plats med en rejäl limklick under plattan. Nästa steg blir att spackla till skarven mellan plattorna och marken.

Fanders
0

En till..

bosnafly
0

fint bygge,men undrar en sak,fick du vindrutan till din Opel?jag fick inte till min,

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#69-70: Det där ser riktigt bra ut!

Fanders
0

#70 I detta kit fick man med ett ark med genomskinlig plast, sen fick man skära till rutorna själv till hela lastbilen, så ja :)

#71 Tack!

bosnafly
0

ok,inte i den jag fick…tack för svaren,säg till om du behöver PAK o soldaterna,jag behöver inte dessa.har från 2st.

www.bosnafly.n.nu

Fanders
0

Sådär, nu har jag äntligen fått lite färg på tillvaron. Grundade hela marken med en brun hobbyfärg. Sedan la jag på lite utspädd sandgrön färg för att ge lite lyster till ytan. Har även försökt blotta berget under jorden på vissa ställen.

Nästa steg blir att lägga på gräs, väster, träd osv. Har gjort en beställning från Svensk Modelljärnväg, men det verkar ha blivit nått strul på vägen. Jag valde att betala paketet direkt över nätet, men jag fick aldrig någon E-faktura. Jag mailade dom om detta men har inte fått svar än.

Slänger in en bild på projektet..

WilcoX
0

Ja se där! Ser en mer lovande.

Får hoppas att det kommer ett paket snart.

Joppo
0

Det ser mycket lovande ut FandersGlad Sjyst med den blottade berggrunden.

/J

Azgaron
0

Ser bra ut! Ska bli kul att se hur det blir med gräs mm på!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

johannespanzer
0

Ser härligt ut! Skrattande

Fanders
0

Nu har jag äntligen fått en e-faktura från stället jag skickade efter gräspulver från så nu hoppas jag att grejerna ramlar in snart.

Fanders
0

Har pillat lite med tyskarnas värn under tiden jag väntar på grejer. Har lagt stockar bakom jordmassan och borrat ner stödpålar för dessa. På kullen där kulsprutan ska stå ska jag bygga något slags som jag kommer att lägga på kamouflagenät på. Får se hur det blir.

Här kommer lite bilder..

Fanders
0

Landskapet har även fått lite sten :)

Fanders
0

en till..

Fanders
0

Jag använde "tops" som stockar och sedan blandade jag ut en brun humbrolfärg väldigt blaskigt och penslade på stockarna (de såg väldigt bleka och för rena ut innan).

WilcoX
0

Blir riktigt bra det där ! Snyggt

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Fanders
0

#84, 85 Tackar!

berfrund
0

Härligt det börjar arta sig!

Prins August spån var ett måste en gång i tiden… vid sådana här byggen fanns inte så mycket annat att tillgå, har en burk kvar som jag hittade efter lite letande i förrådet!

Vilka minnen den burken väcker Skrattande

Chevy-54
0

Mycket kreativt och inspirerande dio måste jag säga! Mer sånna byggen:)

Och ja, den där spånburken är verkligen nostalgi;)

/B

Fanders
0

#87, #88 Tack! Man blir verkligen motiverad att fortsätta med diot av alla trevliga kommentarer!

Jodå den där produkten med grönt spån har nog en del historia bakom sig! Får se om jag får användning för det på nått sätt, det är ju kul att varier landskapet lite. Problemet med att använda det på detta dio i skala 1:72 är att det verkligen ser ut som gröna barkbitar när man lägger på det Skrattande. Men man ska ju inte ge upp så lätt, rätt som det är hittar man nått användningsområde.

Just nu håller jag på att bygga en liten kamouflagemanick till kulsprutekullen. Jag återkommer med bilder när jag kommit lite längre med det.

WilcoX
0

Ser fram imot fler bilderGlad

ElLobo
0

Nu börjar tråden bli så pass lång att vi fortsäter i del 2.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer