Bandirma

Kan hålla med om att man vill att förlagan och modellen skall vara samma, men det är ju inte ovanligt att de görs modifieringar under ett fartygs livstid vilket kan vara en förklaring, hur det är i detta fallet vet jag inte utan det var bara en spontan tanke från min sida.
Stefan - Modellbyggare

Blev ganska sugen själv på denna båt.
Är det en trä byggsats ? och var kan man få tag i den ?

Ja det är en träbyggsats och den är komplett med alla tillbehör.
Den kostar 1300:-
Vanligt är att ett fartyg förändras gällande bla överbyggnad under årens gång. Vilken årgång är den rätta? För vissa är det orginalet och för andra är det nuvarande skepnad. Vi får nog leva med detta faktum.
Christer Mann www.modellhuset.com
Min kära hustru menar bara väl. Hon såg min rastlöshet, så hon gick o köpte "Bandirma" till mig. Det e blandade känslor inför bygget. Tänk om jag flyttar till Turkiet o tar båten med mig. Någon får syn på den o anmäler mig för förvanskning av Turkiets historia. Jag blir slagen i järn o kastad i en mörk fängelsehåla för att ruttna där. Hu o aj o ve o fasa vilket öde! Jaja, jag får väl bygga den då. Men jag reser ingenstans
.

Ta det säkra, bygg och njut. Det är en vacker modell.
Skaffa gärna en glasbur till båten så slipper du alla "gubbar" som tittat med fingrarna.
Christer Mann
Det vore nice med en liten titt i lådan Zander :) Det ser definitivt ut som en kul byggsats… Jag skulle älska att vädra ett stålskrov :D Massor med rost och rinningar… Mumma
/Jesper
Tack för titten Zander :) Är modellens skrov uppbyggt helt av trä alltså? Har jag fattat rätt då?
/J
Ja, helt av trä. Ett träslag som heter "Ayous" till bordläggningen.
Mahogny till däck.
Valnöt att klä däcksbyggnader med.
Har bara skummat igenom ritningarna ännu så länge.
Jag får vänta med själva bygget tills jordklotet snurrar åt rätt håll igen.
Det började inte bra. När jag räknade var det 46 brädor till bordläggningen istället för 60 som det står i innehållsförteckningen.
Likadant var det med brädor till däcksläggning där fattades 15 brädor.
Jag tog kontakt med Turkmodel´s agent och han sa att tillverkaren hade ändrat antalet brädor i byggsatsen men glömt att ändra i innehällsförteckningen och att man skulle klara sig med antalet som finns i satsen. Jag har svårt att köpa den förklaringen.
Men nu har bygget kommit igång iallafall.
Det e tur att jag har erfarenhet av bygge annars hade jag inte envisats med att fortsätta på denna modellen.
Knapphändiga byggbeskrivningar o dessutom i fel ordning.
Laserskärningen var helt okey men plywooden tyvärr för tunn (3 mm). Så länge kölen o spanten satt kvar i skivan var allt väl, men så fort jag tagit ut dom började dom skeva. Det går visserligen att blöta den inåtbuktande sidan o lägga i spänn (press)men…………Jag TROR att träet inte fått torka tillräckligt länge innan dom limmade ihop det till plywood.
Krokig bild med u- och s-formade spant

Krogig spant kan ju få vem som helst ledsen. Du har säkert redan en bra lösning på det, annars kan jag tipsa om de där enkla klämtvingarna som bla Biltema har. De går ju att vända på, så att de spänner isär, istället för ihop. Kanske kan passa?
Men nu har du kommit igång ialla fall. Det där får du säkert ihop utan problem. Lustigt med reducerat antal plankor? Men du kan kanske köpa till, så det stämmer ändå? Vi är övertygade om att du löser det.
Och tack för tipset med tapen. Har samma problem hemma. Lyckas limma fast mina bitar i jiggen hela tiden. Limmet är totalt värdelöst till plast, så lite eltape kan nog fixa till det. Tänk vad enkelt allt blir, bara man får en knuff åt rätt håll.
Jag får hålla korpgluggarna öppn nästa gång på Biltama. Det verkar ju va kalas med såna tvingar.
Den här gången fixade det sig med en klots ihoplimmad av biltemas pinnar o lite vatten. När det torkat limmar jag på en bordläggningsplanka under press där skevningen var. Då kan det inte slå sig igen.
I # 14 sa jag att plywooden var tre mm. Den e 4 mm. Man ska inte hålla på med skjutmått när man har feber.

Vet inte om personen som nämns i denna länk kan hjälpa dig:
Jag har handlat av honom, och det var inga bekymmer med att få varorna. Dock var det väldigt lång leveranstid. Tror dock att jag kunnat få det snabbare om jag legat på lite. Maila honom och diskutera, det var inga problem att ha med honom att göra.
Ser bra ut så långt Zander!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#21. Tackar. Får försöka kontakta honom.
#22. Tackar.
Tar time out från byggandet.
Jadu det ser bra ut, lite knivigt när det är sneda mtrl. Har själv börjat på mitt nya projekt Hjulångaren Robert E. Lee