Hemmabyggd Static Grassmachine...??

Nu har jag missat nått! Vad är det du har byggt ,för att få gräset att stå. Själv får jag bara gräset att ligga som bakåtslickat brylcreme.

byggde en "statisk gräsmaskin"…?,man ger gräset statisk elektricitet(har jag för mig),så att det reser sig mot himlen,medans andra änden av gräset sitter fast i limmet,ni mera kunniga på ämnet kanske kan hjälpa mig lite med bättre förklaring.

Det ser intressant ut Tommi, kan du berätta lite mer om hur du gjorde? Jag skulle nämligen också vilja få till nåt liknande.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Det är väl samma princip som med hår + kam. Kammen "sliter" bort elektroner från håret som gör att det får en lokal plusladdning. Eftersom lika laddingar repellerar varandra kommer hårstråna att stå rakt ut (för att komma så långt bort från de andra hårstråna i närheten).
Samma sak går att göra med elektrisk ström. Man flyttar elektroner och skapar laddade områden. Statisk elektricitet är den spänningspotential som bildas när man laddar objekt. För man två olika laddade objekt ihop kan det bildas en gnista så elektronerna rusar över och jämnar ut potentialen.
Jag antar att du måste fixera gräset när det väl står upp? Annars lägger det sig ju ner när laddningen går ur gräset, eller?
hur som blev det riktigt snyggt!

Njae,det står upp fortfarande gräset
.
Det var det värsta 
Har också byggt en men inte hunnit testa den än. Fick ju inte tag på någon krokodilklämma förrän idag. Så till helgen ska jag se om jag hinner testa att den fungerar som det är sagt.
Har ni nån ritning på den där manicken? Eller hur gör ni egentligen? 
Här är länken till byggbeskrivningen: http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=1552&PN=1
Själva bygget börjar på sidan 3.

Jag tror att byggbeskrivningen var en länk härifrån till en annan sajt,ska se efter..
Ah, tack!

Kul att ni uppskattade länken själv har fortfarande inte fått tag i någon tesil…

Hittade en exakt lika te sil som dom använde. Nu ska jag ta och ragga tag i min "manliga" rosa elsmälla.
Haha, det blir snyggt det!

Det där ser ju toppenbra ut!
Niclas

Finfint!

Gammal tråd, men….
..hur mycket spänning och volt behövs? Skulle det räcka med att koppla till bara någon hög volt whatsoever?
Sponny .. Ser jag rätt om jag tycker det ser ut som NOCH staticgrass ?
Jag har nu provat både Woodlandscinics och Noch statiskt gräs och jag tycker att Noch funkar bättre med flugsmällaren. Som sagt en gammal tråd, men man kan väl liva upp den lite 

Tja…ingen aning faktist hur mycket volt o spänning som behövs.
Å där ser man 
Måste ju ta och inhandla en sån burk ju 

Fin maskin TommiN! Är det en ombyggd flugsmälla? 
#23 Denstore - om jag inte minns fel brukar det väl 2 "vanliga" AA batterier (=3 volt)i de där flugsmällorna? På nåt vis drar de väl upp spänningen ännu högre i smällan med ett gäng kretsar, fattar inte hur… Men eftersom amperen är så låg (0,1-0,2Ampere), dör man ej av smällen, som människa… Jag kommer aldrig att fatta hur ström funkar… 

….exakt!
.och jag hade i min bara två AA batterier,det funkar.
#28 Jag tror det sitter någon spolanordning som transformerar upp spänningen långt över 3V, men strömmen är för klen för att skada oss.
I en fysikkurs jag läste sa föreläsaren att 100mA = 0,1A kan vara direkt dödligt för en människa om det passerar vitala organ (som hjärtat tex).
Men eftersom strömmen är en funktion av spänning och resistans genom U=IxR eller i detta fall I=U/R så blir det aldrig farligt då kroppens resistans är mycket hög. Dessutom kan batterierna i detta fall som sagt inte kräma på så pass att vi kommer upp i de stora strömmarna.

Japp klar med min också och det är en flugsmälla från Jula funkar riktigt bra!