Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 2002 ggr
BjarneS
0

GB 22: Panther Ausf D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dragon Panther Ausf D

Den här modellen köpte jag av PelleB för ca ett år sedan och det följde med en kupol i resin från Tiger Models samt ett stort dekalark med siffror i olika typsnitt och färger. Som det mesta jag bygger kommer den att tillhöra 2:a pansardivisionen. Tidsmässigt blir det sommar/höst -43 när Pantherbataljonen var på träning i Tyskland och Frankrike.
Kupolen är väldetaljerad så luckan kommer att bli öppen och så sätter jag en gubbe under så jag slipper att scratcha resten av inredningen. Förhoppningsvis blir det snyggare när jag fått på nästa lager färg.

BjarneS
0

För att det inte ska komma in ljus från ventilationsgallren så har jag gjort en mellanvägg.

BjarneS
0

Banden har jag limmat ihop till två sektioner per sida och målat invändigt. Sedan har jag limmat fast de målade hjulen och bandsektionerna till en enhet som jag kan ta bort för att komma åt bättre vid det fortsatta målningsarbetet.

BjarneS
0

En bild på det hela med påbörjad vädring.

BjarneS
0

Det finns ingenting under ventilationsgallren på den här gamla modellen, så med hjälp av ett par fläktar jag fick av Joppo (tack för det) och lite plasticard slipper man titta ner i tomma intet.

BjarneS
0

Lite varmdragen gjutstam har limmats i skarvarna och ska sedan formas till svetsfogar.

Azgaron
0

Snyggt Bjarne! Bra start!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Ser fint ut Bjarne… Speciellt fläktarna är snygga tycker jagFlört

BjarneS
0

Så har det hänt lite med det här bygget också. På Jagdpanthern använde jag upphettad koppartråd för att forma svetsarna, här har jag strukit på rikligt med etylacetat och format med kall koppartråd. Jag tycker att den metoden funkar bättre när man ska göra svetsar av varmdragen gjutstam medan varm koppartråd funkar bättre när man gör svetsar i en plan yta.

BjarneS
0

Det här ventilationsgallret såg inte kul ut….

BjarneS
0

Så efter lite urborrning och uttunning och ett nytt nät blev det så här.

BjarneS
0

Avgasrören har borrats ur och fått "antihandgranatssprintar". Fästet har tunnats ut till lite mer skalenlig tjocklek och kompletterats med lite plasticard.

BjarneS
0

Bandlänkarna har borrats ur och fått sprintar och likaledes har fästklykorna fått hål och sprintar. Nu återstår det bara att sätta kedjor på sprintarna så de inte kommer bort.

BjarneS
0

Röret till läskstången har fått nya handtag.

BjarneS
0

Ännu en bild på hur svetsarna blir med "etylacetatmetoden".

HaDe - Bjarne

ElLobo
0

Fint arbete du åstadkommer!

Tails
0

Kanonbygge!

#9 Hade inte dragon med ett ventilgaller till denna versionen eller detta var inte premium versionen?

Mvh Hampus

BjarneS
0

#16 Hej Hampus, har du smält helgens intryck ännu?

Vad jag kan minnas stod det inget om Premium på kartongen. Det är en gammal utgåva som jag köpt begagnad och det fanns inget ets i lådan.

Bjarne

BjarneS
0

Har monterat Abers etsgaller som jag köpte på Open. Som synes är inte passformen perfekt, det runda gallret borde varit närmare två millimeter större. Får väl fylla ut med lite kopparkabel. De två rektangulära är lite för korta och den bakre lite för bred. Köpte även vajrar som har provmonterats och det ser riktigt bra ut.

HaDe

Bjarne

BjarneS
0

Tar en bild till när jag ändå är i farten.

Joppo
0

Det ser nice ut Bjarne Glad Med lite koppartråd runt det runda gallret kommer det att se kanon ut. Nu är det inte långt kvar till målning och vädring…

/J

BjarneS
0

#20 Nä, det är nog bara 8 sprintar, 16 pyttesmå kedjor, några verktygsklämmor och lite annat småkrafs kvar. Förutom sarg och svetsar på gallren då.

Bjarne

Azgaron
0

Ser bra ut Bjarne!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Härligt Bjarne,sitter och letar själv efter inspiration just nu,men ska nog strax hugga in i Pantern,din Panter ser riktigt bra ut.

BjarneS
0

Tack för kommentarerna.

Bjarne