GB 22: Panther Ausf D
Dragon Panther Ausf D
Den här modellen köpte jag av PelleB för ca ett år sedan och det följde med en kupol i resin från Tiger Models samt ett stort dekalark med siffror i olika typsnitt och färger. Som det mesta jag bygger kommer den att tillhöra 2:a pansardivisionen. Tidsmässigt blir det sommar/höst -43 när Pantherbataljonen var på träning i Tyskland och Frankrike.
Kupolen är väldetaljerad så luckan kommer att bli öppen och så sätter jag en gubbe under så jag slipper att scratcha resten av inredningen. Förhoppningsvis blir det snyggare när jag fått på nästa lager färg.

Snyggt Bjarne! Bra start!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser fint ut Bjarne… Speciellt fläktarna är snygga tycker jag

Så har det hänt lite med det här bygget också. På Jagdpanthern använde jag upphettad koppartråd för att forma svetsarna, här har jag strukit på rikligt med etylacetat och format med kall koppartråd. Jag tycker att den metoden funkar bättre när man ska göra svetsar av varmdragen gjutstam medan varm koppartråd funkar bättre när man gör svetsar i en plan yta.

Fint arbete du åstadkommer!

Kanonbygge!
#9 Hade inte dragon med ett ventilgaller till denna versionen eller detta var inte premium versionen?
Mvh Hampus

#16 Hej Hampus, har du smält helgens intryck ännu?
Vad jag kan minnas stod det inget om Premium på kartongen. Det är en gammal utgåva som jag köpt begagnad och det fanns inget ets i lådan.
Bjarne

Har monterat Abers etsgaller som jag köpte på Open. Som synes är inte passformen perfekt, det runda gallret borde varit närmare två millimeter större. Får väl fylla ut med lite kopparkabel. De två rektangulära är lite för korta och den bakre lite för bred. Köpte även vajrar som har provmonterats och det ser riktigt bra ut.
HaDe
Bjarne

Det ser nice ut Bjarne
Med lite koppartråd runt det runda gallret kommer det att se kanon ut. Nu är det inte långt kvar till målning och vädring…
/J

#20 Nä, det är nog bara 8 sprintar, 16 pyttesmå kedjor, några verktygsklämmor och lite annat småkrafs kvar. Förutom sarg och svetsar på gallren då.
Bjarne
Ser bra ut Bjarne!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Härligt Bjarne,sitter och letar själv efter inspiration just nu,men ska nog strax hugga in i Pantern,din Panter ser riktigt bra ut.

Tack för kommentarerna.
Bjarne