Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 5486 ggr
PonCar
0

Nytt projekt: BMW 328

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nätt o jämt färdig med Mercan så satte jag ikväll X-actokniven i det här projektet. En liten nätt sak från Heller.

PonCar
0

De i motorhuven för-gjutna remmarna "hyvlas" o slipas bort. Ska bli nya remmar sedan.

PonCar
0

Ventilationshålen på sidan av huven har ritsats upp med baksidan av kniven. Måste hitta nåt passande nät/galler att montera från insidan sen.

PonCar
0

Tänkte ena dörren kunde få vara öppen på den färdiga modellen. Men inte "öppningsbar" utan jag limmar den i öppet läge. Mer "scribing" (ritsning?) med x-actokniven…

PonCar
0

Tänkte mig nåt sånt här när den blir klar. Fast i "historic racing" version och ganska "vädrad" efter några race…

bosnafly
0

snygg BMW,gammal byggsats verkar det vara, #4 den röda gillar jag..

sani

x-actokniven?????Obestämd

www.bosnafly.n.nu

PonCar
0

Ja, jag fastnade också för rött -och lite fräckt med de aluminiumfärgade tallriksfälgarna till. Har skaffat en sprayburk Tamiya "Italian Red" -borde funka.

Xactokniven = skalpellen/hobbykniven med utbytbara blad som man liksom nyper fast genom att skruva i övre änden av skaftet. Finns med tjockt och tunnt skaft. Jag har den tunna varianten. Xacto är väl egentligen ett specifikt märke, men jag kallar alla liknande knivar så…

bosnafly
0

Har en sån men visste inte riktigt vad du menade,tack för det.

Rött på bilar gillar jag,har haft en röd 960 3,0 innan,o vilken härlig bil,med 18"…men tyvärr så finns det folk som inte vet vad regler är till förGråter sörjer fortforande,efter 3 år……

www.bosnafly.n.nu

PonCar
0

Ja, gammal kärlek rostar aldrig sägs det ju…

PonCar
0

Mer håltagning…

När jag öppnat upp ventilationshålen på huvsidorna så tänkte jag -äh, lika bra gå på själva grillen också. Är ju ingen koplicerad grill ändå, i stort sett bara två avlånga hål och sen ett finmaskigt galler/nät inuti. Använde Dremeln och en 3mm bor och förborrade, sedan grovputs med kniven, därefter lite filning (platt och rundfil) och slutligen sandpappring.

Ser ju lite brutalt ut kanske…

StefanW
0

Inte brutal (än!) bara liten go sak!

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Sådärja. Slipat o grundat med Tamiyas grå primer.

Fixat på en fikarast på jobbet…Ja, lite långfika då kanske…

PonCar
0

Sen börjar det bli riktigt spännande… Här är Tamiyas "Italian Red" på lite förvärmning. Är så förbaskat kallt på jobbet och jag har märkt att för kalla sprayburkar inte funkar nåt vidare. Bättre flyt om de är lite lagom ljumma.

Azgaron
0

Ser bra ut så långt! Ska bli spännande att se hur den blir med färg på!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Ja, visst är det spännande! Har hunnit spraya två omgångar rött hittills idag. Var det första jag gjorde på jobbet i morse, innan morgonfikat. Sedan nästa omgång vid 11-snåret. Hade runnit litegrann vid bla skärmkanterna, så jag fick "hyvla av" lite färg med kniven o sen slipa innan nästa färgomgång. Är inte så jättenoga med att det ska bli perfekt yta denna gång, för jag tänkte ändå ge bilen en ganska "vädrad" look i slutänden. Lite skiftningar i lacken kan ju få bli "spår av gamla lagningar" osv. För sent kom jag att tänka på att jag borde ha spacklat skarven mellan torpedvägg o bottenplattan innan målning… Nåja. Kanske kan jag slipa, spackla o penselmåla det i efterhand. Ibland är man lite ivrig att komma igång. Skall hinna med en tredje sprayning innan dan är slut tänkte jag. Helst skall den hinna bli dammtorr också, så jag kan få med den hem. Ska ha semester imorgon nämligen = tid att byggaFlört

[Henke29]
0

Ett spännade bilbygge Skrattande
Ser bra ut också så här långt..

PonCar
0

Så -nu är den röd och fin! Tre omgångar Tamiya "Italian Red". Ganska dålig täckning på den färgen märkte jag. Lite tjockt med lack på vissa ställen och tunnt på andra, men inte så det stör, så det får duga för det här bygget. Gillar den lite orangeröda (ferrariröda?) nyansen. Fälgarna har fått en omgång aluminiumfärg.

Azgaron
0

Det ser mycket snyggt ut! Snygg färg!

Darklord
0

Ser väldigt bra ut.

zoncar
0

Det här vart ju en underbar liten pärla, ruskigt snyggt! ser verkligen framemot det färdiga resultatet

PonCar
0

Nu har jag fått ihop motor och chassie också. Tufft chassie tycker jag, med den korta hjulbasen och rör-ramen.

PonCar
0

Här ett par bilder på den lilla V-6an med aluminiumblock. En av hemligheterna bakom denna BMW:s tävlingsframgångar kring mitten av 30-talet.

PonCar
0

Här andra sidan. Att få dit "kablarna" av mässingstråd i fördelarn var mer än vanligt pilligt -den är ju pytteliten!

Azgaron
0

Ser Mycket bra ut!

leopold
0

ser bra ut, fasst det är en rak 6a. ganska rolig motor, den hadde bara en kamaxel i blocket med stötstänger så det ser ut som en doch motor.

PonCar
0

#24: Ok! Hade jag missat…ObestämdFår läsa på lite bättre tror jag visst!

Upptäckte att jag hade varit lite för ivrig med målningen. Hade målat listerna runt huvens vetilationsöppningar på var sida i aluminium. När jag sen kollade på bilder av originalbilar var det inte en enda som hade listerna på det viset, utan på samtliga var de i samma färg som huven i övrigt… Åtgärdades ikväll. Har även målat säten o dörrars insidor i mörkt svartbrunt. "Golvmattan" fick bli halvblank svart, som gummimatta tänker jag mig.

PonCar
0

Ett par bilder från "garaget" får avrunda kvällens byggstund. karossen ligger bara löst på.

PonCar
0

Vore kul att hinna få den klar till CCM-open, men det börjar bli lite tajt om tid…Obestämd

bosnafly
0

snyggt,väldig fin BMW.

www.bosnafly.n.nu

zoncar
0

En riktig liten höjdare, klart grymmt bygge! // zoncar

sponny
0

Grymt snygg liten maskin. En sån i skala 1/1 nere i garaget, mumma!!! Skrattande

PonCar
0

#30: Jodu -det hade inte vart helt fel!

Igår fixades den spartanska inredningen. Säten, diverse spakar och instrumentbräda på plats. Dekaler medföljde till hastighets- o varvräknare, men de visade sig vara för stora för att passa innanför "kromringarna", så jag skippade dem och målade istället. Började också limma dit de lite grövre vertikala ribborna i respektive "grill-hål". Hade först tänkt använda 0,5 mm pianotråd, men den var alldeles för omedgörlig att jobba med, så det fick bli 0,8 mm mässingstråd istället, som är mycket smidigare att böja till i rätt rundning. Limmar med "Gator Glue". Fick idag tag i litet finmaskig silduk i mässing som borde bli perfekt innanför "grill-ribborna" och i vent-hålen på huvsidorna.

Hoppas få till ett bygg-ryck på lördag då frun är på jobb i 5 timmar… CCM kryper närmare…

zoncar
0

Hoppas länken funkar annars kopiera och klistra in!

Snacka om pärla!!Tungan ute

Aftonbladet

Denna kommentar har tagits bort.
ElLobo
0

#32: Fixade länken!

PonCar
0

Vill ha, villha, vill ha…..Varför är jag inte mångmiljonär????

Ja, visst är den otroligt läcker denna "racingversion" av BMW 328. Den där "Ferarri Americana"  i samma Aftonbladetartikel vore inte heller fy skam…

Vore skoj att komma över fler Heller BMW:s att konvertera på olika sätt. Ganska bra byggsats för det skulle jag tro.

PonCar
0

Har idag faktiskt pulat mer med metall än med plast! Grillribbor av mässingstråd (blev lite krokiga här o var, men får duga -de har väl fått en o annan smäll kanske…). Sedan fick jag tag på en bit silduk (frun använder det ibland när hon skulpterar i lera) som fick bli gallret innanför ribborna. Färgade det svart med vanlig märkpenna. Och så ribborna på huvsidornas ventilationsöppningar -är av 0,5 mm pianotråd.

Ribborna i grillen målade jagmed Humbrol Nr 11 silver och så har jag lagt BMF (Bare Metal Foil) på listerna runt grill-hålen och på listen upp längs fronten och huven. Mässingsnätet (silduken) finns att köpa (på metervara) i vanlig järn/bygghandel. Finns flera grovlekar/maskstorlekar.

PonCar
0

Här är grillen med nätet svartfärgat och monterat (använder mest "Gator Glue" när jag fäster metalldetaljer på plast -speciellt om det är redan målade ytor -"superlim" fräter så himla lätt på lacken om det kommer minsta fel).

Just det -lyktorna har ju kommit på plats också!

PonCar
0

Här en detalj på "sidoventilationen" med pianotrådsribbor. Låter dem vara omålade -tycker det är snyggt med metallen som kontrast mot allt det röda. På foton av originalbilar finns alla möjliga varianter -en del har ribbor i bar metall (aluminium troligtvis), andra lackade i karossens färg och somliga har svartmålade ribbor.

PonCar
0

Eftersom jag tänkte det kunde vara lite kul att kunna visa bilen med öppen huv om man vill kom jag på att det behövs nån sorts huvgångjärn. Har förgäves letat bilder på hur dessa egentligen ser ut, men nu gjorde jag en egen variant. Till skillnad från många andra 30-talsbilar, så har inte BMW:n den gammeldags "vikbara" motorhuven, utan den öppnas rakt upp, som på en modern bil.

Fjädrarna gjorde jag av en stump tunn mässingstråd som jag drog ut från silduken. Sedan lindade jag upp den på en knappnål o kapade till i önskade stumpar…

Det blir ju alltså lite "fejk" eftersom huven inte kommer att sitta fast i gångjärnen. Riktigt hur jag ska fästa den i bakkant så den går att öppnao stänga har jag inte klurat ut ännu. Kanske blir det nåt så simpelt som en liten tejp- eller tygremsa e.dyl och så får man stötta med ett pianotrådsstag i framkant om man vill visa den öppen. Att göra fungerande "riktiga" gångjärn blir för mycket överkurs för detta bygge…

Sista som blev gjort idag (innan räkorna o vita vinet) var att chassie och kaross monterades ihop. Nu börjar det finnas hopp om att hinna till CCM-open om en vecka…

leopold
0

hittade denna bild på nåtet

Länk       

ser ut som det är 2 böjda rör som går i varandra, borde vara ganska engkelt att få fungerande om man vill.

bygget ser mycket bra ut !

PonCar
0

Aha! Suverän bild du hittade. Och vilket exemplariskt städat motorrum på den kärran! Tror ändå jag behåller mina spiralfjäder gångjärn nu, när jag väl lyckats pilla ihop dem… Vi kan väl kalla det lite konstnärlig frihet?

leopold
0

hehe jo, annars kan ju bilen ha blivigt reparerad av någon mekaniker som inte riktigt visste hu det skulle se ut, och byggde efter egethuvud. desutom är ju dina gångjärn  snyggare än orginal

WildeSau
0

#36 Ett litet tips för att få trådarna raka är att använda en stålskala och rulla fram och tillbaka några gånger.

Att du inte bygger en EMW istället?

Eisenacher Motorenwerks logga är mycket snyggare Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Håller med -mycket stilig logo! Vad byggde Eisenacher Motorenwerks för något -bilar, motorcyklar eller nåt annat?

ElLobo
0

#44: De byggde bilar och motorcyklar. Det var egentligen en tidigare BMW-fabrik som tog över av Sovjet efter krigsslutet. Fabriken lades ned efter Tysklands enande och stängdes 1991.

Bl a byggdes BMW 327 där.

WildeSau
0

#44 BMW/EMW historia i bild och text.

Från BMW i sovjetisk regi till det i DDR förstatligade EMW.

Övergick till att tillverka IFA F9 för att senare överta namnet Wartburg, ett bilfabrikat från senare 1800-talet i Eisenach.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Fantastiskt vilken allmänbildning man får på det här forumet!!Glad

Tack för upplysningarna!

PonCar
0

Äntligen lyckades jak klura ut en praktisk lösning på motorhuvs-problematiken. Jag vill ju ha valmöjligheten att antingen visa huven öppen eller stängd. Att göra fungerande gångjärn tyckte jag blev överkurs -rätt komplicerat också då passning osv måste vara 100%. De "gångjärn" som syns på modellen på var sida om torpedväggen är alltså bara fejk, för syns skull. Lösningen blev att göra ett litet bockat "stag" av pianotråd som med ena änden sitter i ett litet mässingsrör i ett hål i torpedväggen och den andra änden i en motsvarande liten rörstump på undersidan på huvens bakkant. Staget är inte fastlimmat utan kan lätt träs på och av (hmmm… kan lätt bli lite kinky när man skriver…) och således också fritt vridas. Jag lägger några bilder här som förklaring så det inte blit alltför kryptiskt.

Så här ser det ut med öppen huv…

PonCar
0

Och här en detalj på "staget" som håller den uppe.

Lägg märke till hur det är bockat i "Z" form.

PonCar
0

Och här med stängd huv…

Lyckades också pilla dit fästbeslag för remmarna som man spände fast huven med. Dessa är av 0.5 mm pianotråd -fruktansvärt pilligt att göra så småttiga grejor. Hoppas de inte trillar av -inte mycke till fästyta. Jag sätter mitt hopp till Gator Glue's fästförmåga…

PonCar
0

Här ser man staget bättre, utan huven monterad.

PonCar
0

Och skall huven vara stängd vrider man bara ned staget så här…

Har gjort lite lätt "vädring" av motorrummet också. Bara sk "whash" med mattsvart Humbrol kraftigt utspädd med balsamterpentin.

PonCar
0

Här en detalj på motsvarande mässingshylsa/rörstump på motorhuvens insida. Bara att vrida upp pianotrådsstaget, trä in det i mässingsröret och "voila" så sitter huven där!

Har gett huvens insida litet oljig "whash" också…

PonCar
0

Nu återstår "bara" att fixa remmarna till huven. Slaktade en tom tub Abbas tonfiskpastej och gjorde lagom strimlor av. De är målade i "läderfärg" och ligger på tork till ikväll. Frågan är om jag ska göra två olika uppsättningar remmar -en där de är fastspända runt huven och en variant där de hänger losskopplade i fästena på sidan. Hmmm… Avslutar med en inbjudande interiörbild. Bara att hoppa in och varva upp…

ElLobo
0

Mycket snyggt! Gillar staget till huven!

[Hayabusa]
0

Mycket fräscht bygge! Ser helt rätt ut. Gillar verkligen färgen, är den röd/orange?

Tummen upp!

/Stefan

PonCar
0

#56. Den är Tamiya Italian Red, dvs "ferrariröd". Inte fullt så orange som den ser ut på bilderna.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut! Fiffig lösning för huven!

StefanW
0

Smart lösning med huven!

Stefan - Modellbyggare

zoncar
0

ditt bygge är minst sakt, sjukt snyggt!Tungan ute

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pontus - Har du förresten sett de här videoklippen?

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

Roca
0

Ojojoj vilket fint bygge! Den ska med till CCM Open, eller hur? Hoppas vi ses i morgon.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

leopold
0

snyggt!, snygg lösning på huven också, hoppas man får se den på ccm

PonCar
0

Tack för alla lovord! Jepp jag tar med den till CCM imorgon tillsammans med tre andra modeller. Tycker det här var ett av de roligste byggena hittills. Inte speciellt komplicerad, bra passform och lätt att ge lite extra detaljering. Borde vara idealisk att göra olika konverteringar med. Stort tack till Anders på Virago för hjälp med dekalerna som kändes helt "rätt".

Ses imorrn i SolnaGlad

PonCar
0

#61, 62: Nu har jag hunnit kolla de fantastiska videoklippen också! Riktigt kul att se bilen "in action". Många olika karossvarianter tycks ha funnits, så man blir ju sugen på att bygga fler.

Noterade i en kort sekvens i ett av klippen att där fanns en huvöppningsmekanism som starkt påminner om det där "staget" jag fixade för att hålla huven öppet. Så där av en ren slump tycks det ha blivit ganska rätt!

johannespanzer
0

Vilken söt bil! En riktig "babefixer"! Skrattande