ta bort färg?
Hej alla glada!
Har en Bf 109 som jag klarlackat med johnson klar. Johnson krackelarade och förstörde modellen. Hur tar jag bäst bort lack och färg. Modellen är målad med Gunzefärger. Ska jag ta tamiyathinner eller fönsterputs? Vad är bäst?

Gunze och Tamiya skall visst tas bort med T-röd vet inte hur effektivt det är emellertid, har bara badat Model Master målade modeller i såpvatten, T-röd fungerade inte alls på det men den är ju till skillnad från Gunze och Tamiya enamelfärg
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ajax fönsterputs fungerar utmärkt att ta bort Tamiya och Gunzefärg. Jag brukar lägga delen som skall göras rent i en fryspåse,spruta på rikligt med fönsterputs, skaka om innehållet och låta det verka i en kvart eller så. Sen är det bara att spola av delen under vattenkranen.
Om det funkar på Johnson vet jag inte :)
/Jesper

Tack för tipsen! Var som jag misstänkte, får ställa planet i diskhon och spreja på, hoppas cockpit klarar sig bara. Men fönsterputs borde väl inte påverka klarplasten?

Kolla Bra-att-ha-tråden! Där finns två artiklar om färgborttagning.

Fönsterputsen funkar på Johnson, men måste ligga lääänge. Även handsprit funkade bra.
#1: Tråkigt att Johnsons förstörde din modell. Jag har också upplevt att Johnsons klarpolish kan förstöra en fin finish genom att krackelera. Det får bli att gå över till vanlig klarlack såsom Tamiya, Gunze el dyl. Det är synd, för klarpolishen är så lätt att applicera. Man kanske får beställa en riktig "Future" från utlandet..

Tack för sympatin. Tycker också att den är lättjobbad, men men. Har provat microsols klarlack på en drake jag håller på med den går på riktigt bra. Enda problemet man får akta sig för är att den lätt torkar i munstycket och skapar rätt stora korn som fastna på modellen. Dem går att slipa bort enkelt så ser det ijnte som ett större problem. Lägger man på våt i våt och flödigt under rätt högt tryck blir det bra, gärna med 0,4 munstycke eller större.