Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 13984 ggr
PonCar
0

Traktorer i byggsats?

Fick en kul fråga från chefen på jobbet ifdag: Han undrar om vi inte skulle kunna ha traktorbyggsatser till salu i vår "musei-shop"! Tyvärr har jag en känsla av att det kan bli svårt att hitta några sådana byggsatser (åtminstone till överkomligt inköpspris) på marknaden, om det överhuvudtaget finns några. Det ska alltså inte vara teknik-lego…

Annars finns det väl en del "färdiga" fina modelltraktorer att få tag i -typ die-cast modeller i olika skalor. Fast bygga själv vill vi ju förstås uppmuntra till, eller hur?

[Hayabusa]
0

MK35 har åtminstone en traktor i skala 1/35. Gjuten i resin och inte direkt billig…

Kolla på deras hemsida www.mk35.com eller www.ministuff.se

/Stefan

bosnafly
0

#1 vad jobbar du som?nyfiken baraTyst

har sett en traktor på ebay en gång o priset var inte billig heller

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Det finns en hel del traktorbyggsatser att få tag på, bl a i vitmetall. Och så plast naturligtvis. Olika skalor, olika prisklasser m m.

Eskader säljer bl a några byggsatser från Preiser.

TeknoBygg har en del i skala 1/32.

Och så finns det någon handlare i Stockholmstrakten (som jag nu inte kommer ihåg namnet på) som säljer mycket fina traktorbyggsatser i vitmetall.

Du kan kanske kontakta Modelltraktorklubben och se om de kan hjälpa dig eller ställa frågan på OVP Forum, där det finns mängder av samlare och byggare av bl a traktorer.

[Hayabusa]
0

#2 Haha, vad jag jobbar som? Jag jobbar på ett företag som levererar komponenter till tunga fordon dvs lastbilar/lastbilssläp. Vi samarbetar mycket med tyska tillverkare.

Exakt vad jag gör är inte så enkelt att beskriva…ganska brett område, kan man säja. Varför undrar du?

/Stefan

bosnafly
0

#4 heheheh,det var menat till Poncar,såg inte att du stog som en etta…hoppas ni har att göra på jobbet,jobbade innan på Volvo i Floby,med tillverkning av nav o bromsar,men fick lämna stället förra året…tyvärr

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

#5 Haha, ja som de kan bli…jag blev lite fundersam.

/Stefan

PonCar
0

Tack allihopa för mängder med bra tips -och så fick man en ypperlig ursäkt att surfa bort en timme eller två på arbetstid! Modelltraktorklubben är en riktig guldgruva för att hitta vidare! Visst finns det massor av godis även för modellbyggare (det mesta dock i vitmetall), men vilka priser! I princip ingenting under 600 spänn och ska man ha nåt riktigt intressant ligger det runt 1000-lappen, minst… Och då håller vi oss ändå i skala 1:32 eller 1:43 sisådär.

Riktigt fina miniatyrer (både färdiga och i byggsats) i vitmetall hittar man hos Scaledown models. http://www.modeltractorco.com/

Börjar tydligen dyka upp fler o fler återförsäljare även i Sverige som nischar in sig mot lantbruksmaskiner o liknande. Mest handlar det då om färdigmodeller i diecast eller plast.

Ska det vara intressant att ta hem för återförsäljning måste man dock försöka få ner inköpspriserna väsentligt. Blir knappast intressant för kunderna/besökarna annars…

#5 och #2: Jag jobbar som museiintendent på ett ställe ungefär mitt emellan Nyköping och Vagnhärad (i Sörmland) som heter Nynäs slott & Naturreservat. http://www.nynasslott.se/ Olika guideturer, evenemang, utställningar mm. 20/6 öppnar en ny stor "familjeutställning" i renoverade gamla ladugården. Den heter "Älskas - Ätas" och handlar fr.a om människans litet kluvna förhållande till sina husdjur (å ena sidan omhuldade keldjur -å andra sidan fläskschnitzel till lägsta pris…). Lite kontroversiellt kanske -men det kommer bli spännande. Med riktiga (dvs levande) djur också! Därav intresset för att få in lite mer lantbrukstema i souvenirsortimentet. Tyvärr har vi varken bil-, pansar- eller flygmuseum här -då hade ju lyckan varit än mer totalGlad. Vi har dock en fin gammal Volvo T43 som barna (och farsor) får klättra på. Den är (i bästa fall) körbar.

bosnafly
0

#7 det verkar som om du har ett roligt jobb.

sani

www.bosnafly.n.nu

Proosen
0

Bästa chansen vore ju om ERTL's serie med farmartraktorer och redskap återutgavs nu när AMT ska slå sig fram igen.

Sprang på lite bilder på dessa, har sett en två-axlig tippvagn till traktorena också.

8011 International semi mounted plow Ertl 1-25

Massey Ferguson 1155 tractor-01

John Deere 4430 tractor-01

International 1466 tractor-01

15043 John Deere Back Hoe loader AMT-Ertl 1-25

Niclas

PonCar
0

Ja, det vore ju klockrent! Tills vidare kanske vi får nöja oss med att ta in nån lite billigare diecast-traktor i butikssortimentet, typ nåt från Britains eller liknande. Vi får försöka ragga fler lantbrukare till modellbyggarhobbyn! Kanske har de för lite tid till att bygga?

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tåg- & Hobby har en, som det ser ut, fin byggsats av en Grålle i skala 1/18. Nackdelen är väl då priset, 1011 kr vid nätköp. Kan kanske bli lite svårsåld som "impulsmodell" …

PonCar
0

Ja, den hade ju vart rolig att ha i sortimentet, men som sagt, prislappen är i mesta laget. Ska man sen ha nån avans också… Undrar vad som motiverar det väl höga priset? Liten serie kanske?