Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3523 ggr
linusorn
0

Hobbybutiker i Prag

Ska till Prag i helgen och har via nätet hittat MPMs butik och AZ models butik (tänkte passa på att fråga om tunnan), finns det någon som känner till några fler butiker?

ElLobo
0
WildeSau
0

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

linusorn
0

Tack för dem! Mycket användbar lista Wildesau.

Desert-Erik
1

Hej!

Jag har varit på modellbyggartripper till Prag fem gånger nu och det är ett eldorado, det absolut bästa resmålet för en modellbyggare enl mej.

Jag skrev en researtikel härom året i Skala där jag listar över tjugo butiker samt museum, försök få tag på den blaskan (tror det är en rymdfarkost från 2001 på omslaget), jag tror den kan hjälpa. 

Du får åtminstonde ionte missa Krakatu, Arthur, MPM, Modelbazaar och Blue Max.

Dom flesta butiker ligger i centrum men det är all ide att även ge sej ut en bit.

Det finns även en del tips på Track Links forum, på det Tjeckiska forumet, det är inte välbesökt så man hittar lätt tipsen som ligger högt upp.

Öken-Erik

linusorn
0

Låter ju utmärkt, synd att det bara är två dagar. Tack för tipsen. Hur ser priserna ut?

panther11
0

BLUE MAX på U. Krcske Vodamy 63 är ett måste.

Desert-Erik
1

Priserna i Prag är generellt något billigare än här men inte mycket. Prags storhet ligger i det fantastiska utbudet!

Annat var det förr, när jag var i Prag för ca 13 år sedan första gången så var det RIKTIGT billigt och man kunde köpa i princip allt man ville ha …

I vissa butiker kan man dock hitta mycket roligt second hand samt udda grejor, tex hos Blue Max o Modelbazaar.

Andra intrtessanta saker är tjeckisktillverkade böcker o modeller, modeller hittar du framförallt hos Arthur, MPM och Legato (OBS, Legato ligger numera vägg i vägg med Blue Max!!!). Tjeckiska böcker finner du framförallt hos Krakatit och Corona books.

Om du är i tidsnöd så funkar faktiskt Prag perfekt eftersom dom flesta butikerna ligger på gångavstånd i centrum, dom enda som är "obligatoriska" är Legato o Blua Max som ligger söderut längs tunnelbanan, men det tar inte läng tid iom tunnelbanan och butikerna ligger nära stationen.

Lycka till.

Öken-Erik

linusorn
0

Tack för alla tips! Ser fram emot detta. Nu gäller det bara att få med sambon i alla butiker under några få timmar på lördagen. Söndagsöppet verkar ingen av butikerna ha.

Desert-Erik
1

Inga problem, jag brukar "parkera" hustrun i närmsta antikvitetsbutik eller uteservering och det brukar funka.

Fö är Prag en mycket romantisk stad och även om hustrun har blivit miljöskadad efter många resor så ser hon fram emot våra resor till Prag, jag brukar dock undvika butikerna i förorten.

Öken-Erik

linusorn
0

Ska tänka på det, tror jag kommer förära MPM, Legato och Bluemax med varsitt besök. Jag har hört att Prag ska vara väldigt vackert. Verkar finnas massor att se där. Tror inte det blir sista gången jag åker dit. Prag verkar vara huvudstad för mina två favoriter, modellbygge och öl!

Desert-Erik
0

Missa inte MPM, Kakatit, Modell-Bazaar och Bilek, dessa ligger i princip på samma kvarter!

Här finns också flera antikvitetsbutiker o uteserveringar så läget är perfekt…

En liten bit därifrån finns också kryptan där Reinhardts attetatsmän dog.

Öken-Erik

linusorn
0

Hade en mycket trevlig tripp till Prag som kan ses i månadens inköptråden. Tack för alla tipsen, hann med besök till MPM, Legato och Blue Max. Legato var en ok butik, med något butter personal. Blue Max hade inte så mycket modeller så blev inget köpt där. MPM var helt lysande med mycket trevlig personal, som kunde lite engelska och ansträngde sig.