vattendio
Hej på er
Tänkte bidra med nåra bilder på senaste projektet. Första gången jag byggde nåt med vatten. Köpte silikon och blandade i färg..lite blått o lite svart, det vart väl okej tycker jag som första gången.
Har någon nåra tips om det här med vatten, har läst liteom magic water, är det dyrt ?
Är det någon som har gjortsom jag alltså med silikon och hittat den perfekta färgnyansen….klart att det finns en himla massa från bajsbruna vattendrag till klarblåa men tips tages emot tacksamt.
Har någonstans på nätet sett några exempel på hur de har lyckats att fixa vattnet genomskinligt så att man kan se växter , botten osv…är det någon har gjort någe sådant ?
Här följer i alla fall nåra bilder

Snyggt. Det finns realistic water från Woodland scenic. Har det själv men har inte fått tummen ur och provat det än.
Snyggt diorama tycker att du har lyckats bra med vattnet. Magic water kostar ca 280kr för 470ml ganska dyrt men det blir klart vatten av det. Det finns hos eurohobby i helsingborg

Klart godkänt, tummen upp
"den här är en annan, en Airfix"
Snyggt !
Och det ser bra ut med silicon.
Jag har gjort ett litet test med Woodland scinics och det funkar bra och är lätt att arbeta med.
Titta i DIORAMA och Dagenspyssel, så ser du hur det ser ut.
Nice
Vad är det för stridsvagn? Jag känner inte igen modellen…

Grymt va bra det blev och med vanligt silicon en kort beskrivning eller bilder på hur det låter sig göras vilka mängder färg och vilken färg har ni kört i siliconet.
#8 ser ut som det är en rysk T60.
Tackar för informationen, det såg klart häftigt ut med woodland vattnet, måste ta o prova nästa gång. Japp det är en T60.
Silikonet är helt vanligt transparent, ofärgat det som jag köpte var till glas o akvarier etc. Tryckte ut en liten mängd av det o droppade i lite blå färg, behövs inte mycket, sen blandade jag även svart för det blev alldeles för blåigt om man nu kan säga så :). Det vita skummet gjorde jag likadant , blandade i lite vitt o duttade på. Det som var jobbigt var att det luktade jäkligt kraftigt, så håll näsan långt bort om ni gör det här…

#10 tackar för ett bra tips har köpt en tub silicone så här ska testas där sparade man minst 100:- i stället för en burk konst vatten.
Snyggt dio, intressant hur du gjort med vattnet.
T60, ingen vanligt vagn på detta forum.
Roger
Jo, det var ganska kul med silikont förutom lukten, hela kåken luktade utaf bara f.., höll på i köket eftersom det var där jag blandade alltihop o det luktade ända ut i vardagsrummet, ungarna rännde förbi o sa att " fan vad du luktar farsan " noja inte riktigt så, dem e inte så stora än…:)
Jo det vart en T 60, var till butiken o ville ha en T34 men det fanns ingen. Så hade de till salu en T60 för 100kr, ett skamfilat paket med gulnad tejp o skit….kunde inte motstå…måste ha det.
T60 är ju föregångaren till T90:an som aldrig kom i produktion, efterföljaren T70 är mer känd.
T60 var ju en prototypmodell som även fick vingar, en Tupolev TB-3 fick i uppdrag att ta en i släp efter att man minskat på massan i pansarvagnen, funkade bra, skulle användas till att skicka understöd till partisanerna. Hela projektet stöp dock pga alla svåra materiella grejsemojsar…så det vart ingen succe, dock en kul pansar o annorlunda o bidraga med..

#13 både T60 och T70 är populär bland oss som spelar Flames Of War om man e ryss förståss… och Early eller Midwar.

Siliconvatten, det var som värst! Bra tips!
Annars de helt genomskinliga sorterna är oftast resinvatten i nån variant (ompackad dyrt).
Krystal clear har jag testat, med framgång. Väldigt dyrt förståss. Egentligen skulle man gå ihop och köpa genomskinlig resin, härdare och filler på enlitersburkar så har man till dödagar… Runt tusingen skulle det gå på, mellan tummen och pekfingret. Det jobbiga är ju att hälla om det och så, kommer i plåtburkar, målarfärgstypen liksom. Har en kompis som köpt och det kommer att räcka 10 år för honom…
Var kan man köpa resin o allt det du nämnde, finns det hos färghandlarna eller ? vet du hur man blandar allt ?
Resultatet blir ju 1000x bättre med typ Woodland vatten eller nåt liknande än siliconet men det var ett kul experiment.

Svaret är nja, min kompis Björn har listan på grejerna, men på onsdag skall han försöka komma ihåg den. Annars heter stället www.abic.se.
Själv tänkte jag försöka handla form och gjut. Det gäller att matcha formmassan med gjutmassan och köpa genomskinligt resin (om man vill göra vatten) då plus kanske filler för att spara lite pengar. Men det blir riktigt fina gjutningar för Björn måste jag säga. Mycket bildäck, tak och motorhuvar gör han, plus han håller på med en tanktrailer av samma modell som the duck i "Convoy" som kan bli hur tuff som helst.