Grundmåla???
Hej alla glada modellbyggare.
Under mitt byggande av Tamiya´s FAMO & Sd.Ah.116 upptäckte jag att Tamiya´s färger inte biter så bra på plasten.
Tidigare modellar har jag använd Humbrol´s enamel färger och då biter färgen direkt.
Jag undrar nu om det är ett måste att grundmåla kommande modeller om man ska fortsätta att använda färger från Tamiya?
Mvh Rickard
PS Jag bifogar en bild på modellen

Jag grundar alltid mina modeller innan jag målar med Tamiyas färger. Det finns många olika sorters grundfärg, själv kör jag med Tamiyas "fine surface primer".

Tamiya, speciellt ljusa färger är lite knepigare, täcker definitivt inte i första strykningen. Att grunda med en primer gör det lättare men det är inte absolut nödvändigt. Den bästa grundfärgen eller Primer som vi säger, är nog Tamiyas som Greenhorn tipsar om, använder den själv och är mycket nöjd med den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag skulle hävda att det förenklar otroligt mycket att grunda, i alla målningssammanhang! Förutom att färgen alltid fastnar efter god grundning så får man alltid samma bottenfärg och inte olika genomlysning pga olikfärgad plast på olika modeller och dessutom så ser man alla ställen som behöver spacklas och eller slipas och kan göra detta innan man börjat kladda med riktig färg.
Jag brukar köra med games workshops skull white, men det är väl helt vad som är lättast att få tag på. Jag vet att en del kör med något dom köper på Biltema, så gott om valmöjligheter.
Tackar för era svar. Om man ska använda Tamiyas Primer vad kostar den och hur många modeller räcker den till?
Vill genom wingman utan att kapa en tråd fråga om plastic paddings primer funkar???