Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettradiostyrt-rc
Läst 5218 ggr
lomix
0

snöskoter

tja, i går den 22/02 10, har jag just börjat med att bygga min radiostyrda snö skoter som jag har planerat och ritat på sen jul,

1, första problemet var vad jag  skulle ha till drivband,  jag slog det på google och fick upp kyosho blizzar, en radiostyrd "pistmaskin". så jag åkte och beställde ett band, mär jag fivk hem det börja jag skissa på ritnig och tillverka en prototyp och titta mest på hållbarhet och styrka, blev ganska nöjd, la till lite ändringar på ritnigen

1. sen kom jag till det med styrnigen,

jag löste det på ett ganska bra sett , jag tog framdiffarna från en gammal radiostyrd bil som jag sen modda så att man kunke skruva på ett par fasta axlar som kunde gå till skidorna,

kommer bild inom kort

3. chassi plattan ska jag göra av alliminium, för det är slitstarkt och rostar inte,

4. dom  flesta det jag ska andväsnda är tillverkade själv

bilder och mer kommer inom kort

obs: allar ritnigar kan fås om man fråga snält

om någon har gjort liknande projekt tar jag tacksamt emot tips

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spännande projekt du har på gång. Om någonsin är det ju en sån här riktig vinter man ska bygga en sån maskin. Här på jobbet har vi en fullskale-Lynx till att preparera skidspår. Här en bild från premiärturen 2007 (knappt nån snö då…)

lomix
0

jag fick iden när jag så filmer från youtube, och börja titta runt efter delar, och hitta en låda med ett drift-chassi som jag börja att skruva på och hitta anbvändbara dela,

lomix
0

har varit och köpt nytt aluminiun till botten plattan och plexi till skidorna så ser fram imot några timmar i garaget nuSkrattande

Exelon
0

Har för mej det fanns hela kit med drivlina tunnel och boggi, matta, styrning och framvagn. Som sagt det svåra är drivningen och boggi´n resten är ju så simpelt det bara går.

lomix
0

okay, men jag har fixat allt nu, men det var inte lätt

lomix
0

nedhållet till skidan

lomix
0

först borra hål, leta reda på bricka som passa,

lomix
0

sedan tycka dit den, och bullta fast den

lomix
0

och titta så att den passar, sedan på med 2komponet epoxy lim, sitter som f*n

lomix
0

nu är jag helt klar med skidorna, och väntar på mitt ban som jag beställde för drygt en vecka sedan

lomix
0

det ska vara band istellet för ban, fel av mig

lomix
0

kommer lite bilder senare i dag