Finlands sak är vår!
Jag har läst en hel del böcker om svenska frivilliga i vinter och fortsättningkriget. Det vore roligt att göra nån typ av modell över dessa män. Det finns inga färdiga figurer från tex, Dragon att köpa, så det blir till att skapa. Jag vill göra en figur där man ser det Svenska i de frivilliga soldaterna, vad är då bättre än Erik Ahlstöms byggtips i Miniart-kartongerna? + lite referensbilder från de böcker man plöjt igenom.
Miniart figurset 35022 får stå som grund för min figur med en sve, fårskinns päls. Ryska stövlar bytts ut mot kängor med damasker.

Kul! Ska bli roligt att följa ditt bygge. Efter att ha avslutat en uppsats om svenska spanienfrivilliga ska jag nu just till att påbörja en om just svenska frivilliga i vinterkriget; har du några bra boktips?
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Ragnar Naess marschen till Märkäjärvi är bra och en stor insperationkälla till figuren jag håller på med

#2: Några av de böcker som finns i min bokhylla och som jag kan rekommendera för läsning:
Frivillig soldat (Svenska Frivilligkompniet i Finland) -- Filip RytteråsGrafika 1984
ISBN 91 86246 20 8
Svenskarna vid Jandeba (Svenska Frivilligkompaniet 1942-1944) -- Nicolas von Schmidt Laussitz
www.svenskafrivilliga.com 2007
ISBN 91-974775-4-0
Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig -- Sivert Wester
SMB 1995
ISBN 91-852666-35-3
Finsk front -- Sten Selander
Bonniers 1940
F 19 - en krönika (Den svenska frivilliga flygflottiljen i Finland under vinterkriget 1939-1940) -- Greger Falk
Flyghistorisk Revy nr 33
ISSN 0345-3413

#7: Fixade dubletterna.
Nyfiken på forsättningen !
Nu ser det ju väldigt lovande ut :)
Ytterligare en bok som kan rekommenderas:
Men det kanske är så att figuren du bygger ingick som frivillig i den reguljära armén finska istället för den svenska frivilligstyrkan i vinterkriget? Var det någon skillnad på utrustningen?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Andra böcker om svenska Finlandsfrivilliga:
Fronten närmast Stockholm (Svenska Hangöveteraner berättar) -- Nicolas von Schmidt-Laussitz (red)
2003
För Finlands frihet (Svenska frivilligkåren 1939-1940) -- Nicolas och Klaus-Jürgen von Schmidt-Laussitz
2008
Från Salla till Hangöudd (Med Grafströms jägare i två krig) -- Anders Grafström
2006
Tunga kompaniet (En krigsdagbok från Svenska Frivilligbataljonen under Hangökampanjen 1941) -- Harald Bråkenhielm
Dogo de förgäves? -- Knut Friang
Frontvardag -- Åke Kretz
2004
Liten bricka i stort spel -- Orvar Nilsson
När Finlands sak blev min -- Orvar Nilsson
Med svenskar i fält -- Rickard Nilsson
Till bröders hjälp -- Kjell Olsson

#5, 8, 11, 12: Tack för boktipsen och ursäkta den här lilla trådkapningen
, lycka till nu med bygget!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Panther, den där snubben ser riktigt bra ut. Det ska bli kul att följa detta bygget. Vad är tanken om diot där han ska medverka?

Frän idé. Har just läst [Finska Vinterkriget](Finska vinterkriget (Pocket) ) och den boken kan jag rekommendera starkt.
Otroligt kul att "frankensteina" lite gubbs! 

#14 Inget dio den här gången, gör bara en figur nu för att pröva lite. Blir det bra kan man fortsätta.

Den 12 januari 2010 firades 70 års minnet av F 19:s första insats …

Ser riktigt bra ut!!!

Det ser mycket bra ut!
Ursäkta franskan, men fy faen va snygg den blev. Jag är otroligt imponerad och det ska bli så kul att se den färdigmålad.
Fantastiskt fin gubbe! Och visst ser han sugen på att få snöra på sig laggen och kasta sig ut i de vita vidderna… Ska bli spännande att se honom med lite färg på sedan!

Strålande! Mycket snyggt.

Mycket snyggt!
Vackert!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns många filmklipp från vinterkriget och fortsättningskriget, men jag nöjer mig med den här.
Mycket fint arbete!

Världsklass! Gjut en, Jag vill ha! 

Får kontakta Elite miniatures då. Så ska du få en gjutning av tenn
Det där blir ju grymt! Ska bli spännande att se killen med utrustningen sen!

Mycket, mycket snyggt bygge!! 

Jag tycker det ser väldigt bra ut! Ett snyggt bygge!
Suverän gubbe! Tycker mig se en viss likhet med en annan skidfantom, Gunde Svan . Förmodligen är detta hans farbror eller nåt som är mycket nöjd med den senaste versionen av Tjärvallan
"Swix svart" !
Thomas

Mycket snyggt byggd gubbe du har gjort panther11.
Vilken skönhet !
Snyggt snyggt snyggt

Mycket snyggt… Fantastiskt!
* applåd *

Det där blev ju otroligt snyggt.
Felix
Suveränt skulpterande! Och han passar ju klockrent denna osedvanligt snörika vinter!
Otrolig snygg figur du har fått till.
Målningen är ju kanon..

Jättesnygg skidåkare!
Hej!
Mycket snygg/snyggt figur/bygge!
Vad har han vallat skidorna med?
Roger