Spackling
Hej, under korta tid som jag har varit medlem här (ungefär 1,5 månad) så har jag läst i dom flesta inläggen att ni spacklar de mellanrumm som uppstår mellan delarna, så jag har några frågor om spacklingen.
1. Vilket spackel är bästa att använda?
2. Är det någon speciell teknik man måste ha eller något speciellt som man bör veta?
3.Var kan man köpa det?

mr Surface 500
vanliga modellaffärer kostar ca 60-70

Två gamla trådar som kan vara av intresse:
[
](http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f836bdb0-e8e9-440f-9740-78bce3cc5363)
Stefan - Modellbyggare
#1 Är det stor skillnad mellan Mr surfacer och Tamiyas spackel, som jag för övrigt använder? Köpte det pga att annat fanns ej till buds där jag handlade. Var/är för lat för att beställa ,,
Jag har testat Humbrols spackel men den är lite för trög flytande tycker jag. Verkar även ha en tendens att torka i tuben i förtid.
//Pentti

Beroende på vad det är man skall spackla finns det ju flera spackel att välja på från "fast" som Tamiyas och Squadron till "gräddfil" som Vallejos putty och vidare till rena flytspackel som Mr Surfacer 1000. Fast spackel finns i de flesta Hobbybutiker men man kan få prova sig fram till sin favorit, dom torkar olika snabbt. Gräddfil och flytspackel kan vara marigare att hitta, kolla webb-butikerna om du inte hittar det i butik. Någon speciell teknik krävs inte utan det är som alltid övning som gäller, men läs Stefans länkar för tips och tricks.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#4 det var 1000 den hette det var den jag mena inte 600 my bad
Bäst är att ha två typer, en lite tjockare för större glipor och en tunn för allt annant. Jag använder Tamiya White till det mesta och Tamiya basic type grey för lite större håligheter. Båda typerna är ganske lättslipade och lätta att få tag på.
Lägg gärna maskeringstejp runt området du ska spackla så blir det mindre kladd och mindre att slipa. Jag använder våtslippapper som jag köper hos färghandlarn i grovlekarna 400, 600, 800 (1200 om jag ska ha metallfinish). Se till att ha rikligt med vatten så inte pappret beckar igen och tvätta sedan av modellen med lite diskmedel för att få bort allt slipdamm. Låt torka ordentligt innan du målar.
#4 Mr Surfacer finns i tre olika utförande: 500, 1000 & 1200. Det som skiljer är konsistensen, kan man säga. 500 är "tjockare" än 1000 och 1200 är "tunnast". Mr. Surfacer är en bra produkt, tycker jag men ersätter inte spackel utan är mer som en tjockflytande grundfärg. Täcker smårepor, mindre skarvar (riktigt små glipor) etc. Vad man också bör veta är att de flesta spackeltyper också påverkar plasten dvs den "smälter" delvis plastytan. Därför är det viktigt att lägga på tunna skikt för att minimera just detta problem. Flera tunna skikt är bättre än ett tjockt.
Stämmer in i det som Hogge38 skriver i #6.
Just spackling och preparing av ytan är ett av de svåraste och mest tålamodkrävande momenten, tycker jag. Förarbetet är såå viktigt och allt slarv avslöjas obarmhärtigt när man börjar måla. Personligen brukar jag spackla, slipa - kolla av - spackla, slipa igen - kolla av - osv. Ja, så kan man få hålla på tills man blir nöjd…
/Stefan

#3: Humbrols spackel är, direkt ur tuben, kanske lite trögt men det går utmärkt att röra ut med lite etylacetat och blir då så man kan pensla det. Fungerar utmärkt.

Ok tack för tipsen.
Hur lägger man på spacklet på modellen, eller vad ska man ha. Pinne eller pensel?

Dom "fastare" lägger man lämpligtvis på med en liten spackel, men det går rätt bra med modellkniven också, gräddfilen likaså. Dom flytande blir det givetvis med pensel använd någon skruttpensel som används enbart för detta
Jag använder vanliga tandpetare. Jag köper 1000pack på clas ohlson och de är bra till allt möjligt.

Nu tror jag att jag har bestämt mig för att skaffa mr. surfacer eller tamiyas spackel, men vilken är bäst enligt er?
#12 Hmm, jag tycker inte att det går att jämföra Mr. Surfacer med Tamiyas spackel. De är för olika, helt enkelt. Båda är bra, men på olika saker. Tycker åtminstone jag.
/Stefan

#12: Det beror på vad du skall spackla, jag skulle ta båda två. Tamiya är bra till större springor medans Mr Surfacer är bra till mindre springor. Jag har båda två dessutom har jag Vallejos putty (gräddfil) för springorna däremellan