Alfa hobby?
Hej!
La en beställning hos Alfa Hobby för några veckor sedan som det skulle vara 2-3 veckors lev. tid på. Fick ingen bekräftelse per mail efter lagd order. I förra veckan skickade jag ett mail till dem och undrade vad som händer. Inget svar den här gången heller. Någon som vet om det hänt Alfa hobby något?

Jag har aldrig beställt något från Alfa hobby, men jag känner igen exakt den behandlingen av kunder från en annan handlare jag numera slutat köpa av. Hoppas det löser sig för dig.
Hej
Enligt vad jag hört och läst på IPMS forumet så har dom uppdaterat sitt datasystem och detta har tydligen gjort att en del beställningar hamnat lite mellan stolarna….
#1 Skillnaden lär vara att Alfa bryr sig om sina kunder till skillnad av denna andra handlare som vi är flera som inte köper något av länge

Har själv ännu inte beställt något av dem, men av andra som har handlat av dem så har det fungerat till deras belåtenhet, så jag hade nog tagit kontakt med dem igen. För de gånger som jag har träffat och handlat av dem på utställningar så kan jag inte säga annat än att jag har varit nöjd!
Stefan - Modellbyggare
Personligen har jag bara gott att säga om Alfa Hobby.
/Stefan

Tack för infon. Har handlat tidigare därifrån och då har det fungerat mycket bra. Blev snarare orolig. Vill inte ha någon konkurs bland våra få svenska handlare. Då dyker det förhoppningsvis upp ett svar snart.
Har också beställt lite modeller därifrån och det har funkat kanon.
även jag har lagt en beställning hos dom som skulle komma efter ett par tre veckor ´då det gått 3veckor ringde jag dom och fick svaret av en mycket trevlig man att dom haft problem med en leverantör men att dom gör allt för att vi ska få våra grejer.
Det var den första beställnigen jag gjort av dom men det kommer att bli flera för att jag tycker att dom har en bra inställninng och är mycket trevliga att prata med.
har handlat lite jag med med en snabb leverans,efter ett par dagar så hade jag mina grejer
sani
www.bosnafly.n.nu
Alfa Hobby här,
Vill bara tala om att vi mår bra. För tillfället håller vi på att ganska snabbt bygga upp ett stort sortiment med pansarmodeller och att förbättra våra system för orderadministration.
Vi vill också redogöra för hur vi försöker kommunicera med våra kunder:
Vid varje beställningstillfälle skickar vår webbshop ut en automatisk orderbekräftelse. Får kunden inte denna nästan omgående är det något fel (du kan t ex ha angivit en felaktigt e-postadress), då bör du kontakta oss omgående.
Under förutsättning att varorna inte kan levereras omgående ska kunden inom en arbetsdag få en leveranstidsbekräftelse som är skriven av en människa. Denna talar om när leveransen är att vänta.
Om det sedan av någon anledning uppstår en försening ska du få ett nytt leveranstidsbesked så snart vi inser att det är så. Du får också ett besked när varorna skickas från oss.
På senare tid har vi inte lyckats hålla rutinen ovan till 100% pga för många beställningar. Vi är mycket missnöjda över detta och har vidtagit en rad åtgärde för att åter hinna med oss. Vi lovar att det redan från och med nu ska fungera bättre, ambitionen är att inom en snart framtid åter nå upp till 100%. Vi ber den som av någon anleding är missnöjd att kontaka oss så att vi kan uppmärksamma problemet.
I det konkreta fallet som detta inlägg handlar om fick vi en beställning den 24/1. Vi gav leveranstidsbesked via e-post den 27/1 (vilker är på den tredje vardagen - alltså två dagar senare än utlovat!) . Den 10/2 fick vi sedan en fråga om att besked ej givits. Vi svarade på denna den 11/2, men har därefter inte fått nåt svar. Det verkar alltså som om vår e-post inte når fram. Vi kommer att lösa detta genom att nu i stället försöka kontakta kunden per telefon.
Hälsningar
Alfa Hobby AB
Johan Palén

#11: Varmt välkommen! Mycket trevligt med ett klarläggande från det berörda företaget.

Har pratat med Johan på Alfa Hobby på telefon idag. Allt har löst sig. Tycker att dem agerat som ett föredöme för andra butiker när det strulat till sig. Skönt också att få veta att dem inte har några andra problem än ett trilskande datasystem. Vi vill ju att det ska bli fler svenska modellhandlare inte färre!
#11 Tänk vad bra om alla handlare behandlar sina kunder som just kunder…Mycket bra svar från dig Johan …Som jag fattar det är det väl samma sak som hänt med personen som skrev på IPMS forumet.
Träffade ju er personligen på IPMS i Kungälv i fjol och måste säga att ni var väldigt trevliga och bra att handla av ni ville ju även ha tips på vad vi som kunder ville handla av er.
Gismo

#13 Bra att det löste sig. Det är bara att hålla med om att deras agerande var föredömligt.