Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 714 ggr
Hogge38
0

Airfix Spitfire Mk IX

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Airfix nya Spitfire Mk IX färdigbyggd.

WilcoX
0

Vilken skönhet !

StefanW
0

Det är bara att applådera till ett fint bygge!

Stefan - Modellbyggare

Roca
0

Mycket fin Spitfire!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Hogge38
0

Lite om bygget. Jag byggde den direkt ur lådan. Det gick åt lite spackel vid vingen men i övrigt va passformen god. Cockpiten är av någon anledning sämmre detaljerad än Mk XIX men inte mycket syns genom huven. Jag målade undersidan med Modelmaster Azur Blue och ovansidan med Gunze's färger sedan klarlackade jag med Pledge. Tyvärr verkar Airfix nya dekaler fungera dåligt med dekalvätskor, de absorberar inte alls utan Micro Sol rinner bara av. En halvbralösning är att lägga lite sol på dekalstället men det gäller att va försiktigt för Micro Sol kan lösa upp akrylfärg. En bättre lösning är kanske att använda Tamiya eller Gunze spraylack för att skydda akrylen. Efter en lätt wash i panellinjerna lades ett lager halvmatt lack över modellen.

Jag gillar verkligen de nya Airfixsatserna, de är billiga, lättbyggda och har spännade märknings alternativ och Spitfire Mk IX är inget undantag. Tydligen är jag inte ensam om att gilla dessa satser för de är slutsålda hos generalagenten, men de kommer säker nya batcher snart.

[Hayabusa]
0

Snyggt bygge!

/Stefan

[Henke29]
0

Snyggt Skrattande
Spitfiren vilket härlligt flygplan..Tungan ute