Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3151 ggr
burns
0

Future (Pledge, klarlack) spricker.

Har provat att dra ett lager Pledge Future grejset på ett av mina plan för se hur det blir och den har börjat småspricka massor, och en annan plastbit där det blev en lite pöl så har den spruckit också. Vad är det som kan ha gått fel då?

Har målat den över Humbrol Enamel och Vallejo Model Color. Båda visar tendens på att spricka.

[Orso]
0

Jag har samma erfarenhet. Efter att förstört flera modeller så skrotade jag Johnson Klar

burns
0

Överallt man kollar efter tips och tricks så flyger ju Future fram, är det så att det kanske inte är samma i Johnson Klar?

[Hayabusa]
0

Personligen har jag aldrig råkat ut för detta missöde, men däremot har jag hört/läst om det tidigare. Vet inte riktigt vad jag ska tro…

Som burns skriver i #2, så har ju Future används för hobbyändamål under många år. Johnson Klar och Future borde ju ha samma innehåll/sammansättning, men vet ju aldrig till 100%.

Alldeles oavsett det, så är det ju jäkligt tråkigt när det händer - sprickor i ytfinishen, alltså..Gråter

/Stefan

burns
0

jag airbrushade den som sprack, men jag ska testa och penselmåla en test till och se om man kan komma fram till varför detta händer, och varför andra klarar sig utan detta missöde.

ElLobo
1

Här kan ni läsa lite mer om golvpolish och Future.

Golvpolish och modellbygge

bosnafly
0

använde själv golvpolish för 5 dagar sen på två pansarvagnar,lackade med tamiya innan,inga problem,blev kanonfin.har använt den på humbrol oxå utan problem.

sani

www.bosnafly.n.nu

[Orso]
0

Min bror byggde en jätteblank Belair 1957. Ett par år senare krackelerade den där den stod på hyllan.

Min 57 Nomad krackelerade medan jag höll på med kromningen. Den blev aldrig klar. Jag har aldrig förstått varför det krackelerar iblnd. Jag har haft på klar på nylackat, färg som torkat i månader, Humbrol, Tamiya/Gunze. Tunna lager Klar och tjocka lager. Det krackelerar oftast ändå. Kanske det är miljön där man har modellerna som hjälper till.

robban64
0

Kan vara bra att använda "färskvaror"

Jag hittade en flaska som stått i städskrubben i några år(?)

Där blev det krackeleringar och gultoningar efter ett par dagar.

Inga problem dock med ny färsk polish.

Frugan blev imponerad när jag slängde ner en flaska i korgen när vi var och storhandlade.

Så nu åker jag väl på och fixa slutfinishen på golven hemmaSkrattande

burns
0

Jag köpte min förra veckan, tror inte den stått på hyllan för länge heller för butiken byggdes i somras. Men det jag la den på hade bara torkat 2 dagar, kanske ska torka ännu mer, jag ska prova lite igen men inte på något jag vill ha kvar det är en sak som är säkert.

50m2
0

Den amerikanska future har andra ingridienser än den europeiska varianten.  Den amerikanska är den bästa krackelerar inte och gulnar inte. Kolla den här länken där förklaras det mesta.

http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html

Peter

Hogge38
0

Jag har märkt av mycket fin krackelering på vissa ställen men det har försvunnit när jag lagt på ett nytt lager pledge. Krackelering beror oftast på att färglagren torkar olika fort. Blanka färger verkar mer känsliga för detta fenomen än matta. Krackelering är ingen katastrof så länge man inte satt på dekalerna så det säkraste är väl att låta allt torka en vecka innan de åker på så man slipper oönskade överraskningarFörvånad Fast extra jobb är alltid trist. Rynkar på näsan