Airbrush
Någon som vet om det här blir en bra nybörjar spruta?
Från Claes Ohlosson

Om du tittar i artikeln Bra att ha trådar så kommer du att hitta en del trådar där just den och andra har fått omdömen från flera och även en del bra nybörjar tips.
Stefan - Modellbyggare
Ja, det finns mycket läsvärt här. Läs och begrunda.
Personligen tycker jag inte att man kan eller ska använda sig av utrycket "nybörjarspruta". Att bli duktig på airbrush handlar om flera faktorer. En viss talang eller begåvning hjälper givetvis till, men annars är det övning, övning & åter övning som ger färdighet.
Det är inte svårare att bli duktig med en "dyr & fin" airbrush än med en "billig & enkel".
Det har väl isåfall mer med kostnaden att göra: Hur mycket är man beredd att betala? Köper man sin första airbrush så är det självfallet inte en "värstingairbrush" man i första hand ska titta på…å andra sidan kan en "billig" airbrush bli en besvikelse på så vis att det känns som bortkastade pengar. Ett jättesvårt val tycker jag och det är alltid lätt att vara efterklok. Trots allt är det kanske den dyraste investeringen som man gör inom denna hobby. Kommer jag att fortsätta bygga även om några år eller kommer jag att tröttna?
Vet man till 100% att; "Ja, jag kommer att bygga modeller i många år. Ja, airbrush är kanonroligt att hålla på med" - då vill jag nog påstå att det lönar sig att köpa bra utrustning.
Sedan har vi det här med kompressor…men, det är en helt annan femma. 
/Stefan

Slänger in en fråga om det går bra. Finns det någon "har du detta felet så ska du göra så här" eller "beter det sig så här så gör du detta felet" sidor?
Jag hittade en airbrush hemma hos pappa som han hade köpt på clas ohlsson för några år sedan som jag experimenterar lite med (samma som länkades här som dom fortfarande har), och jag vet ju inte om det är sprutan som det är fel på eller om det är jag som gör fel, tror på sist nämda.
Det som händer är att den sprutar färgen fin i ca 2sekunder sen så tar det typ stopp, slutar man spruta och börjar igen så kommer det färg i 2s till osv osv.. Detta händer även med rent kranvatten utan färg. Vad gör amn för fel då?