Färgmatchning
Tja återigen en ombörjare.
Men jag tänkte bespara er mina vedermödor och komma direkt till saken. Jag har införskaffat färg och penslar och lte smått och gott. (stolsdynor, kaffe, renat)och givetvis modell. Tänkte återuppta där jag slutade nämligen ww2 flyg av fighter modell.Det blev en RAF Mustang 3.
Jag började titta igenom vilka färger jag egentligen fått med mig. Och upptäkte till min fasa att det saknas mycket och det mesta är helt enkelt fel. Har hittat en bra site där jag kan införskaffa mig dom flesta färgerna men mycket ska sprutmålas. Och jag hittar helt enkelt inte några bra färgmatcningar för pensel.
Färgerna jag saknar är
Ocean Grey
Medium Sea Grey
och Bare-Metal Silver
ps. Skall nämnas att jag bygger en Modell från Tamiya och det är deras färbenämningar. Ds

Kolla på IPMS Stockholm under Help Desk och "Color charts", där finns bra referenser!
Välkommen till forumet!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Hittade direkt!
Lovar dyrt och heligt att förse er med bilder framöver. Och speciellt om jag råkar ut för missöden! :)
Tack för hjälp och välkommnande!

Varsågod! Och lycka till med bygget förstås!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Det där med färger kan vara en djungel förstår jag -speciellt inom det "militära" fältet. Bygger själv mest diverse bilar i "civil" uniform. Använder huvudsakligen Humbrol och Tamiya-färger (på spray).
Kul att du hittat in på detta mycket givande, fritt spånande, styrenstinna och inte minst tips- och faktagenerösa forum! Lycka till med "mussen".

Har precis plockat fram modellbyggandet igen från man var liten, och detta var det första problem jag stötte på. Kom hem med färgburkar för lite av inredningen och en färg av dom två för tvåfärgscamo som var helt fel nyans. Och detta helt enkelt för att det står typ inget på utsidan av kartongerna vilka färger som ska va till vilket och man tar fram alla som står listade och försöker se vilken det kan tänkas va som ska va till stora camotänckningen och inte bara till någon 1x1mm plutt nån stans. Nu efterforskar jag mycket innan jag köper något så jag vet vilka färger jag ska ha oavsett vad kittet vill ha för i många fall är det helt galna färger tycker jag som dom vill ha.
Jag har också skrivit en egen lista på min wiki över dom färger jag själv äger som jag kan dra fram i mobilen när man står i butiken och undrar vilka av dom 200 nyanser av grönt man äger.
Bortag av länk på skribentens begäran /Stefan