HMS Gladan
Hej!
Jag har precis börjat bygga HMS Gladan, en billing boats modell och nu har jag stött på patrull med bordläggningen.
Byggbeskrivningen är ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig…men det är en del av utmaningen ;)
Någon som har en bra bild på hur de första brädorna skall ligga i aktern eller tips på hur man får ihop det?

På det här stället hittar du en bra guide för plankning av skrov:
http://shipmodeling.net/vb_forum/articles63-A-Guide-to-Planking-Miniature-Boat-Ship-Hulls.html
Det finns även mycket annat godis för den som bygger segelfartyg på det stället…
/Jens

Kul, ett båtbygge till!
Jag har inte byggt så mycket, men vad man kan fråga sig (lite enkelt) är följande:
Ska bordläggningen "synas" när det är klart, eller ska det spaclas och målas över?
Ska det spacklas och målas över, är ju grunden "inte så noga" då man alltid kan peta dit en extra träbit om det glipar någonstans.
Ska man däremot se planken(som på Vasa tex), då är det väldigt noga med hur man lägger planken.
Eller noga förresten, det är ju du som avgör.
Länken ovan är bra, de har mycket att visa på den sidan.
Vänta du tills Zander, Rickardendahl och andra båtbyggare får nys på detta bygge, då ska du få tips ska du se.
Ser lovande ut så långt! Sail along!
Ser bra ut. har du bara lite flinka fingrar så fixar du bordläggningen
som jonssonliga sa så beror det ju lite på hur den ska se ut klar. Men gladan skall väl målas om jag fattat de rätt, så då är det ju inga problem att spackla. På min Blue nose som var mitt första bygge blev det en del spacklande
en bild på min första grovspackling