Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3007 ggr
Jonssonligan
0

SE UPP!!

Eller snarare, se ner!

Har varit på skattjakt i källaren.

Hittade (eller jag hade väl en liten susning om var de var…) mina modellkartonger nere i källaren idag. Snacka om skräckblandad förtjusning.

Jag vill härmed varna känsliga tittare.

Jonssonligan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en stunds rumsterande kom jag in i det allra heligaste. Som ni ser på en del kartonger (på bilden har det flyttats från sin plats på golvet), så har de blivit fuktskadade och sjunkigt ihop.

Ni ser en låda mitt i bild till vänster. Den ovanpå lådan som har haft en datorskärm i sig (som nu är full med modeller) Den lådan var inte vacker…Den har alltså stått direkt på betonggolvet. Det har inte varit översvämmning i källaren under de tre åren jag bott här, men som ni ser så har fukt sugit upp i lådan och berövat den sin bärighet.

Det har tack och lov inte resulterat i några krosskador på plasten (vad jag vet ännu) Men originalkartongerna, byggbeskrivningarna och gud hjälpe mig, dekalerna, lär ju inte se speciellt trevliga ut.

Jonssonligan
0

Vi lyfter väl på locket och kikar. Som ni ser, inte vackert. Visserligen är inte modellen det samma som kartongen, men kul att se, är det inte. Det värsta är att det blivit mögel i lådan med. Ingen katastrof det heller, men hur kul är det?

Jonssonligan
0

I en av lådorna som jag vågade öppna (egentligen inte) så ser man att möglet även gett sig på plasten på en av bilarna. Nu tror jag visserligen att det bara är att tvätta bort, men usch vad tråkigt. Ni ser även en byggbeskrivning som råkat illa ut.

Jonssonligan
0

Så sammanfattningsvis.

Tag varning. Har ni era modeller (eller annat för den delen) i källaren direkt på betonggolvet, så fixa till det direkt!

Ok, jag VET att man inte ska ställa saker direkt på betong, men vi skulle ju inte bo här så länge….jo, hej du.

En plastfilm, en träbit eller vad som helst som isolerar kartongen från golvet hade räckt. Som alltid är det lätt att vara efterklok.

Hoppas att denna varning kan hjälpa någon av er.

bosnafly
0

synd om dina byggsatser men tack för tipset.

sani

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

Ay caramba! Jag lider med dig och tackar för tipset. Trångboddhet har sitt pris, även i mitt fall. Hade en kartong ovanpå frysen, där det blev kondens och kartongen liksom "fuktade/möglade fast" uppåpå frysen…  Tyst

Jonssonligan
0

Same shit, diffrent place…

felle-j
0

Otur med modellerna. Det är nog bäst att man bygger modellerna på direkten så att dom inte hamnar på vinden eller i källaren.Glad

Felix

Ante018
0

Eller skickar rubbet till mig..som har en torr källare=)

Jonssonligan
0

Så kan man göra, men det känns inte riktigt rätt…Flört

starhawk
0

Jag har aldrig lagrat modellerna i källaren, kändes inte rätt liksom. Visserligen tar dom massor av plats där dom huserar under sängen och i bokhyllan, och nu får jag vatten på min kvarn, ingen chans att dom ryker ner dit nu!

Hoppas du får ordning på dom Jonssonligan, måtte vart lite av skräckupplevelse att hitta dom i det skicket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jonssonligan
0

Usch ja.

Tack och lov tar ju inte plasten skada av fukt, och de flesta modellkartongerna har ju inte heller stått direkt mot golvet.

Dessutom har modelllådorna staplats på varandra, så de understa lådorna har ju inte haft så stor tyngd på sig. Varje låda väger ju inte så mycket i sig.

Så sammantaget så är det nog inte så många som råkat illa ut. Ska ta mod till mig och gå ner och titta igen.

Hittar vi ett eget hus att bo i igen, ja då kommer de tillbaka in i värmen igen. Som det är nu, finns det inte plats.

Ante018
0

10# Tycker du inte?Oskyldig

zander
0

Ajajaj, fuktiga utrymmen e inte att leka med.

En gång bodde jag på första våningen i ett hus med (som jag inte visste) fuktig källare. Jag nös nåt förbannat i ett halvår o förstod inte varför, inte förrän min syster kom på besök o sa att det luktade mögel o att det var därför som jag nös o min näsa rann. Vi tog oss olovligt ner i källaren o såg en vit pulverliknande  beläggning en bit uppåt väggarna o det stack i näsan när vi var därnere.

Mögelsporerna spred sig tydligen upp genom bjälklaget. Tur att man inte hade ungar då. 

En månad senare flyttade jag. Det va på den tiden då det fanns gott om lägenheter.

Fast det e ju sagt att det var samma slags mögel som det i dina lådor

Hoppas du får tag på ett rätt ställe att bo på.

Jonssonligan
0

Nu j-vlar är det krig. Fram för global uppvärmning. INGEN ska behöva ha en kall fuktig källare mer.

Titta så det ser ut. Jag visste ju att en och annan låda var förstörd, men nu har jag hittat lådor med MOPAR som är förstörda. Där går gränsen…Gud nåde den fukt som kommit åt mina klenoder….

Jonssonligan
0

Puh…

Verkade som om de riktigt trevliga lådorna klarat sig i alla fall.

Jonssonligan
0

Värre var det med en låda med dekaler. Är inte riktig säker på hur de har klara sig. Fuktiga är dom, men kanske det går att rädda några.

Jonssonligan
0

Dessa verkar vara de enda offren, när det gäller plast. Kanske Ferrarin går att rädda (takstolpen böjd), men Porschen, den är nog bortom räddning. Totalt ointressanta modeller, så det gjorde inte så mycket.

Ante018
0

Tänk om man kunde få sitta och botanisera i dina lådor..vilken PORR!

Jonssonligan
0

Ta med dig papper och lotion och kom och titta, vet jag…

Nä, usch, vad är det jag säger.

Kan hålla med dig om att det var en viss "tillfredställelse" att se dem igen. De lådor som inte var fuktskadade, behövde jag ju egentligen inte öppna, men för att komma över en del av frustrationen, så var jag tvungen att sprätta vidare i kartongerna.

Men jag saknar fortfarande en del….Undrar var ungj-vlarna la dom, när de hjälpte mig att flytta…..

AlliN
0

ta med dig de låder med det du inte vill behålla till ccm du kan nog käna på det

Jonssonligan
0

Inte vill behålla???

Jag vill behålla allt..

Dessvärre tror jag inte man tjänar så mycket på eventuell försäljning. Men visst ska en del avyttras, dock inte på nyss nämda ställe. De hamnar nog här på köp/sälj så småningom. Eller kanske Tradera. Eller varför inte Locketorpsträffen, om det blir någon framöver.

StefanW
0

#22 Det kommer en träff framöver och då brukar det komma plasthungriga individer (inkl. undertecknad!)

Stefan - Modellbyggare