Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6011 ggr
rikardengdahl
1

Fiskekuttern Mary Ann

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är roligare att pyssla med båten än att pyssla med jul. Grejerna på  däck har jag ställt dit för att se lite hur det kommer att se ut. Ska väl snart ge mig på att måla lite skrov. Ha en härlig jul och modellande

pentti01
0

Kul med lite fiskebåtar,inte så vanligt här.

Du lägger väl ut mer bilder allteftersom bygget framskrider?

Ha en trevlig jul och mysigt modellande du oxå!

//pentti.

Jonssonligan
0

Trevligt med nya byggen. Och jag håller med, modeller är roligare än julpyssel.

Lycka till.

rikardengdahl
1

Har inte hänt så mycket men har fått ihop det en del som skall stå på däck.  Då jag ser allas grymma vädringar på tanks, flyg, fordon och dios m,m så fick jag för mig att jag ska försöka få till det så att min fiskebåt ska se lite använd ut. Sen när jag kommer till skrovet så behöver jag nog hjälp med ideer och tips för att få till det så den ser lite lagom algig ut (finns inget sånt ord) ;)

rikardengdahl
0

Dags för en liten uppdatering. Har försökt mig på att vädra min skuta lite. Durken har jag försökt misshandla med koustiksoda, även hytten har fått en släng av det med. Sen är det lite sandpapper och stålull som gjort sitt. Är ju inte så lätt må jag säga, avundas er som får till era byggen så bra. Nu väntar jag på mer delar, har beställt fittingssetet från BB men det tar sin lilla tid då återförsäljaren i Sverige inte är direkt snabb av sig Skrikandes Så nu händer det inte nåt på ett tag.

rikardengdahl
0

rikardengdahl
0

rikardengdahl
0

linusorn
0

Ser bra ut! Hytten har du fått till mycket bra!

zander
0

Roligt att se hur bygget tar form med vädring o allt det.

Själv har jag ett projekt  "Moder Svea" på g,

Den ska jag vädra riktigt ordentligt.

Nån gång ska jag ju våga mig på det momentet också.

//Rörige zander.

felle-j
0

Snyggt.

Själv är jag inte så bra på trä modeller men nu blev jag sugen att försöka mig på en.

felix

PonCar
0

Härlig fiskekutter! Man riktigt känner lukten av salt hav, tjära och så fisk förstås! Jätteroligt att du vågar dig på att "vädra" en sådan byggsats, det ser man alltför sällan och ändå ger det ju fartygen så mycket mera karaktär. Hoppas du får detaljeringskitet också snart.

rikardengdahl
0

#9 Jag har lika rörigt i mitt varv Flört Ja det kan vara trevligt att försöka sig på en vädring.

#10 Tycker jag du ska göra, är ett sant nöje.

#11 Ja lite havskänsla får man. Är mitt första försök till vädring, får se om jag får till det. Får detaljeringskittet nästa vecka. Är i fjällen då så jag har nåt att se fram mot när jag kommer hem från branta backar och jägermeister.

Har en kompis som binder trålar, ska ta ett snack med honom och se om han kan komma med lite mått på en trål, sen får jag se om jag kan förvandla det till skalan och få till en trål. Blir förmodligen lite pill att hitta nät med rätt maskstorlek.

rikardengdahl
0

Nu har fittingsatsen kommit :)

Jonssonligan
0

Coolt!

Riktiga mässingsprylar. Har aldrig kommit i kontakt med det, ser spännande ut.

(ja, alltså, mässing vet jag ju vad det är, men jag har inte hanterat det i samband med modellbygge)

ElLobo
0

#14: Kika lite i en del byggtrådar inne på OVP Forum (du som ändå är registrerad där), där bygger de redskap och hela maskiner från scratch i mässing. Riktigt intressant!

Jonssonligan
0

Helt otroligt att de orkar. Jag orkar ju knappt slipa mina träbitar Tungan ute

Jag ska absolut ta mig en titt. Har sett en del byggen på nätet där de gör kompletta fungerande motorer (typ V8 och annat) i skala 1/4 eller vad det brukar vara. Teknik är mycket intressant. Så mycket kul, så lite tid…

rikardengdahl
0

#14 Är kanske lättare för tillverkaren att jobba med mässing. Vissa delar skall jag måla för vissa delar skall ju föreställa järn så dom skall jag grunda med grått och sen täckmåla med vitt och svart, sen vädra dom lite. Men en del lycktor skall jag behålla i mässing. Funderar på hur jag skall vädra mässingen? Den stora vinchen till trålen funderar jag på hur jag skall göra? Måla eller vädra mässingsfärgen? vad tror ni?  Skorstenen från maskinrummet och från kabyssen har fått lite svärta :)

MartinO
0

Lite lösa spekulationer om att vädra mässing.

En mörkare yta bör man kunna få med en gasolbrännare. Vill du ha grön yta drar jag mig till minnes när man spelade mässingsinstrument. Svett gjorde ytan grön. Prova att ta vinschen med dig in i bastun. Skrattande

Skämt och sido, men någon svag syra kan kanske få fram ytan. Sök på antiksidor.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

rikardengdahl
0

Har provat att lägga en del i kaustiksoda över natten, funkade inte. Får se vad jag mer kan hitta på

rikardengdahl
0

Såg nu att  den delen som legat i kaustiksoda över natten hade oxiderat på det stället som legat mot underlaget den torkade på. Så det blir att doppa dom andra laternorna med :)

zander
0

Jag fick tipset "ren ammoniak".

Tror nog att det skulle funka men har själv inte provat ännu.

rikardengdahl
0

Ja då har jag kommit en bit, hytten har fått lite mer grejer och vinchen är på plats

rikardengdahl
0

en till

rikardengdahl
0

och ännu en

StefanW
0

Det gjorde en hel del med detaljerna som du fått på! Så att man blir sugen på att bygga.

P.s. Grusbotten och blå bakgrund, är det tänkt till diorama när båten ligger på botten……..FlörtSkrattande

Stefan - Modellbyggare

Jonssonligan
0

Blir ju hur bra som helst. Bra jobbat.

rikardengdahl
0

#25 Gruset och bakgrunden är från akvariumet, ställde ner den där för det var bra ljus där. Har tömt akvariumet, ska bygga om de till terrrarium tror ja. Lite för stort för att göra till dio ;)

#26 Ja det är min första vädring, inte de lättaste direkt.

PonCar
0

Skutan blir verkligen fin! Du får väl skaffa en CD med tändkuleljud som går i bakgrunden. dunk-dunk-dunk-dunk…..

MartinO
0

Jag följer tråden med intresse, då jag har ett påbörjat projekt uppe på vinden.Tungan ute

Både Mary ann och en Pocher-Alfa ligger i ide på vinden, att väckas upp när lusten faller på.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning