Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 3052 ggr
MartinO
0

Hjälp med Camaro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tänkt att bygga en så exakt kopia som möjligt av min egen bil, en Chevrolet Camaro -76 (75B). Bild finns på min personliga sida.

Utbudet på byggsatser av andra generationens Camaro verkar begränsat och de årsmodeller som är värda att bygga på är -75, 76 och 77.

Årsmodell 70-73 har helt annan front. 1974 har rätt front men mindre bakruta. 1978 och framåt blev det förändringar på front, baklucka, bakljus och annorlunda inredning.

Den jag funnit närmst är en Monogram, årsmodell 78 eller 79.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
0

Det är avancerad kirurgi att få karossen att likna min egen. Dessutom är gjutningen dålig med hål under delar som skall skäras bort.

Nya kofångare måste tillverkas, instrumentbrädan göras om och mycket myckeet mer.

Någon som kan tipsa om ett bättre utgångsläge?

Sajtvärd för Foto

[Hayabusa]
0

Tror att det kan bli svårt att hitta någon byggsats som är mer lämpad, tyvärr…

Utbudet av just dessa Camaros är skralt, minst sagt. Möjligen kan det finnas en kaross i resin? Hör dig för med t ex Virago Hobby.

/Stefan

robban64
0

Står och "slösurfar" på jobbet.

Verkar inte vara någon Camaro 75-77 i produktion nu.

Kollade lite på Ebay med det var tunnsått….

Camaro 77

Camaro 76

Camaro 75

Vilka priser…….

MartinO
0

#3 77:an är ju mest intressant. har mailat säljaren om levrans till Sverige. Priserna är höga - mycket höga, men de verkar vara svåra att få tag i på annat sätt.

Sajtvärd för Foto

[Orso]
0
MartinO
0

#5 Ser ut att vara 78 och nyare. Rynkar på näsan

Sajtvärd för Foto

Jonssonligan
0

Hmm….

Den där lådan med -77:an tycker jag mig känna igen. Undrar om den finns kvar tro. Fanns det en AMT-modell med en Camaro med targatak, dvs glasluckor? Kan tänkas att det var en sådan jag hade. Men årsmodel….och finns den kvar….

Är det bråttom (fan, jag borde inte säga nåt, jag är ju så sabla lat, nu kanske jag  måste ner i källaren…)

MartinO
0

Ner i källaren med dig. Flört

Sajtvärd för Foto

Jonssonligan
0

Suck….

Vi får se om jag kommer ner där i helgen. Kanske hittar kartongerna (även om mina två senaste försök varit fruktlösa…)

Jonssonligan
0

Bra och dåliga nyheter?

Jag har inte hittat bilen, men jag hittade en låda. Har jag lådan, ja, då ska bilen finnas där med någonstans. Skick och fason okännt.

Frågan är bara om det är rätt bil. Jag kände igen en av kartongerna på e-bay, men det var inte den jag hittade.

Den jag har ser ut så här:

Jonssonligan
0

En på röven med, om du behöver avgöra det på bakrutan.

MartinO
0

#10 Det ser ut att vara en bra stomme att jobba på. Targataket är bara till att lägga igen, annars ser det ut att vara i rätt årsmodellsgrupp.

Ner i källaren igen! Flört

Sajtvärd för Foto

Jonssonligan
0

Äsch…..typiskt.

Jonssonligan
0

Mera dåliga nyheter.

Hittade inte bilen. Allt som hittades var denna:

Jag letade igenom en massa lådor, men jag saknade några modeller som jag vet att jag har. Det borde innebära att någonstans där nere finns det flera lådor som skulle kunna innehålla Camaron. Jag vill o det bestämdaste minnas att jag har den kvar.

Ställer fråga igen, är det bråttom?