Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 2193 ggr
PonCar
0

Ur morfars skissblock del II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, nu har jag haft lite tid över (?) på jobbet och fortsatt scanna in skisser/teckningar ur skissböckerna som min morfar Paul Söderström lämnat efter sig från sin tid som fänrik/löjtnant i Finland under kriget. De flesta är, förmodligen, tecknigar han gjort på plats i fält. En del säkert färdigarbetade "hemma" i korsun (?) eller på logementet.

De flesta av teckningarna har anknytning till finskt flyg. Följande är inscannat från ett litet skissblock än de som presenterades i förra tråden (ur morfars skissblock 1).

Som de experter ni är ser ni att det handlar om det italienskbyggda jaktplanet Fiat G.50. När morfar tecknade av dessa maskiner (1941-42?) bör de väl ganska nyligen ha tagits i finsk tjänst? Nån som vet mer? Fler bilder följer…

PonCar
0

Här några litet mer utarbetade teckningar av samma flygplanstyp.

Nån som vet vilket/vilka förband som förfogade över dessa maskiner?

bosnafly
0

de planen är ju kanonfina…

www.bosnafly.n.nu

PonCar
0

Och här ytterligare ett par:

Kanske inte det vackraste jaktplan som byggts, men säkert ett välkommet tillskott till Finlands ganska ålderstigna maskinpark… Kunde nog ge de "röda stjärnorna" en match…

Tacksam för alla ledtrådar om var dessa maskiner kan ha varit placerade. Vore intressant att veta var morfar Paul kan ha studerat planen.

johannespanzer
0

Spännande! Historiens vingslag! Väldigt modern teckningsstil.

Så nu vet vi vart din artistiska talang kommer ifrån Poncar! Skrattande

Roca
0

Ah, finfina teckningar igen från din morfar PonCar!

På denna webbsida, Backwood's Landing Strip ,finns en hel del info om finska flygvapnets olika flygplan.

Där kan man t.ex. läsa att Fiat G.50 levererades till Finland mellan december 1939 och juni 1940.

Förbanden var:

LLv 26 (1940-44), LeLv 28 (1941), T-LLv 35 (1944), HLeLv 30 (1944), LeSK (1944-46), HLeLv 23 (1945-46).

Kari Stenman har skrivit en hel del böcker om finska flygvapnet och de olika flygplanstyperna, se Kari Stenman Publishing

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Fina skisser och de mer fullbordade har en snygg gråskala och detaljering.

Baseringen, ja.

FA-20 och FA-21 i #1 har det gula bandet på bakkroppen fanns under fortsättningskriget.

Valio Porvari har flugit FA-20 och en del av placeringarna är uppräknade i listan. Om du går upp ett steg så finns det fler piloter.

AML har med FA-21 som dekalalternativ med lite info.

Vad jag hittat är

Vinterkriget
Förbandet är LeLv 26 uppfördes feb 1940 i Utti, senare förflyttat till en isbas på sjön Haukkajärvi.

Fortsättningskriget
De tidigare baserna är Joroinen, Immola and Kilpasilta.
Från December 1941 till Mars 1943 placerade på Malmi som jaktskydd till Helsingfors.

Tips på engelskspråkiga sidor är

Virtualpilots.fi med en del intressanta artiklar och Kari Stenman förlag för finska militärhistoriska böcker.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

#5-6: Tusen tack för oerhört intressant och värdefull info!! Ska fördjupa mig litet i detta vid tillfälle. Här kommer ytterligare några teckningar ur samma skissbok: nu är det Brewster Buffalo (?) som han har studerat…

Ser ni hur han har ritat omhögervingens position? Blev tydligen inte nöjd med första försöket.

PonCar
0

Och här en "närstudie":

Oerhört kompakt maskin detta. Måste haft en fenomenal "vändradie". Jag funderar på om morfar medvetet har utelämnat en del detaljer i planens märkning av "sekretessskäl"? Ifall teckningarna skulle hamna i fel händer…

Nästa omgång skisser jag tänkte scanna är ett par "pilotporträtt" som finns på bladen i anslutning till G.50 - och Brewsterteckningarna. Tyvärr inga namn på killarna…

sponny
0

Wow, fiat-bilderna var ju helt ljuvliga. Jag säger bara, förstora och upp med dem på väggen!! Flört

PonCar
0

#9: Ja, bara man hade plats så…

Här kommer så några pilotporträtt. Illustrerar rätt bra flygarnas väntan och försök att koppla av mellan uppdragen.

PonCar
0

En till…

PonCar
0

Och så den siste flygaren.

Som sagt, himla synd att han inte skrivit namnen på killarna. Mellan teckningarna är också flera sidor utrivna/utskurna, så man kan anta att han gav bort flera teckningar och porträtt till dem han träffade och ritade av. Avslutar denna gång med ett helt annat motiv…

PonCar
0

En LV-pjäs. Kanske Bofors 40 mm ? Antagligen för flygbasens närförsvar. Teckningen kommer direkt efter pilotporträtten i blocket.

Nästa vända teckningar blir ett slags skisser som tydligtvis är försök att i bild dokumentera olika flygstrids-scenarion.  Återkommer med dem i en egen tråd, det är ganska många. Och på dem fins en del text, bla ortsnamn. Allt på finska!! Jag behöver tolkhjälp… Nån på forumet som känner sig manad?

WilcoX
0

Dom ser ju så grymt levande ut  ! Riktigt vackra bilder! Och ja det är en Bofors 40mm .

Proosen
0

Helt fantastiskt att få ta del av historien på det här viset, du sitter på en unik skatt där PonCar. Var rädd om den.

Tack för titten!

Niclas

TommiN
0

Toksnyggt ritat,gillar de fina linjerna och skuggningen.

Texxas
0

mycket fina teckningar