Vad bygger ni helst?
Vad jag förstår finns det tusen saker i modellformat som man kan bygga ihop, allt ifrån båtar och tåg till flygplan.
Vad är ert favoritobjekt? Har man ett sådant eller växlar man mellan olika typer av modeller?
Jag är faschinerad av flygplan och tycker att det finns många modellplan som är extremt lika originalen.

Jag själv bygger nästan vad som. Det går i perioder, men tittar man på byggbordet just nu så finns där trafikflygplan, militära flygplan, rymdfärjor, passagerar fartyg, personbilar och en brandbil.
Hur kan man ha så mycket igång? En del ligger och väntar på att färgen skall torka (härda ordentligt) innan nästa lager skall på eller man stöter på något som gör att projektet får mogna innan man ger sig på det igen!
Att modellerna är lika orginalen: ja det är väl det som alla modellbyggare eftersträvar!
Stefan - Modellbyggare

Jag bygger inget själv. Men i två av församlingshemmen som tillhör mitt jobb finns modeller av de två kyrkorna som ligger bredvid. Det är en man här från byn som byggt dom och sedan skänkt dom till kyrkan. Jag skall fotografera dom vid tillfälle.
#1 Antar att om de inte är lika originalen har man gjort lite fel?… ;)
Skämt åsido, det var värst vad du har byggprojekt på gång. Vart förvarar du allt?
#2 Kyrkor har jag aldrig hört talas om att man modellbygger, men jag antar att det kan vara i princip vad som helst, men i miniatyrformat. Vad är de gjorda av för material?

Det mesta har jag i garaget idag (någon bil kommer inte in) Jag håller på att bygga vitrinskåp så att de står bättre skyddade än idag. När jag har fått en annan ordning på dom så kommer jag att visa upp dom här på forumet som olika teman.
Förr gjordes det mest i trä som grundstomme, idag så använder man även plast och papp. Skall en byggnad vara till en modelljärnväg t.ex. så är det oftast i plast och det beror på att det finns plast som är formad som en tegelvägg eller plåt och då spar man mycket tid. jag har tänkt att göra huset som vi bor i för att få det så likt som möjligt, även där har jag tänkt att lägga ut det här.
Sedan tycker jag det är kul att göra en gammal byggnad som man har någon relation till istället för att "bara" ha ett fotografi i hyllan!
Stefan - Modellbyggare

#3. Han har byggt kyrkorna efter fotografier och gamla ritningar, helt från scratch alltså. Det är lite olika sorters material.
annars så finns det kyrkor att bygga i plast också (till modelljärnvägar) i skala ho oo men för egen del är det mäst pansar i skala 1/35 som gäller
//Ronny
Började med flygplan, plastmodeller - mest 1:72. Blev lite bilar, lite modelljärnväg. Hade en period med radiostyrt skalaflyg, återvände till lite större bilar. I vuxen ålder hade jag en period med dockhus. Nu har det stått ganska still länge…
Är lite intresserad av att kombinera min nuvarande hobby släktforskning med modellbygge. Dvs återskapa anornas miljöer i behändig skala. T.ex bygga farfars fars lägenhet i 1:12? Eller hans tegelbruk i 1:72? Med de två tyska lastbilarna av WWI-modell? Eller mormors farföräldrars torp i 1:36? Eller farmors fars smedja, eller…
Allt ännu lösa funderingar, men jag räknar med denna sajts hjälp när planerna blivit mer konkreta.
vad har du själv för hobby ida?
//ronny

#7, Ser fram emot när du låtit projektet(n) växa till sig. Det är bara att lägga ut frågor här, så skall vi komma med tips och glada tillrop!
Stefan - Modellbyggare