GB 22: Jagdpanther
Tamiya Jagdpanther Late
Har tänkt att det här ska bli en sen Jagdpanther från årsskiftet 44/45 med ambushcammo. Jag har inte så mycket referensmaterial om Panthrar så det blir ingen speciell enhet, utan jag bygger bara för att testa olika målningstekniker. Det här bygget började med ett förebådande om världens undergång: SPACKEL PÅ EN TAMIYA!!! Kan inte påminna mig om att det hänt förut, utom då jag varit framme med sågen eller kniven. Fast och andra sidan är det väl en trettio år sedan jag byggde en modell utan att skära eller såga i den. Men den här ska jag försöka få ihop OOB, förutom Frulleband och etsade ventilationsgaller.

Sådär,nu flyter bygget på bra Bjarne
Tjusigt! Bra start på denna också Bjarne!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser fint Bjarne… Ambitiöst med två 1/35 tanks till ett och samma gruppbygge
Men det grejar du nog…
Mvh Jesper

#7 Med tanke på att det är ca trettio år sen jag fick något klart så känner jag ett tungt ok på mina axlar
HaDe
Bjarne
Mycke kul att få se detta bygge 
Dina byggen är allttid lika kul att följa..
Lycka till nu.

Jag ristade en linje där skarven ska vara. Sedan tar jag en 0,8 mm koppartråd ca 4 cm lång, borrar ett hål i en tändsticka och trycker in tråden. Värmer sedan tråden över ett stearinljus och för den i en hackande rörelse över svetsfogen. Varje värmning räcker till ca 5 mm "svets" så det är en ganska tidsödande process. Som synes på bilden blir det en hel del överskottsplast på kanterna.

Ser bra ut Bjarne! Fina svetsfogar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Stiligt bygge Bjarne! Tackar även för tipset angående svetsfogarna, den tekniken måste jag testa i framtiden.
Snygg JaktKatt Bjarne

Tack för kommentarerna
#19 Bra att öva lite först så man lär sig hur varm tråden ska vara annars är det lätt att trycka rakt igenom plasten.
Har inte blivit så mycket tid att bygga denna vecka, och efter att jag fick tag i Nuts & Bolts bok om Hummel så kunde jag inte hålla tassarna från den modellen. Satte i alla fall av lite tid till detta bygge och fick lite gjort på akterspegeln.
Gnistsläckarna (tror jag att det är) borde vara av tunn plåt och inte helgjutna som Tamiya gjort dem. Så kniven åkte fram igen och kanterna tunnades ut.

Här har några detaljer kommit på plats. Gnistläckarna har inte limmats fast än. På rörkrökarna fick jag skrapa bort styrstiften och tunna ut lite invändigt innan jag limmade ihop dem eftersom gallren i gnistsläckarna delvis blir täckta annars. Handtaget till dragkroken var halvrunt så det har fått bli lite rundare.

Tamiya tyckte tydligen att man inte skulle låsa locken på förvaringslådorna efter sig eftersom man utelämnat de detaljerna helt och hållet. Jag hittade fyra låsbyglar på ett Aber-set. Varje bygel är i tre delar, så med lite microkirurgi har jag lyckats få dit en efter att ha räddat den från mattmonstret två gånger. Bara tre stycken kvar nu!
Med hopp om att få mer gjort till nästa vecka (och många besök hos mattmonstret)
Bjarne
PS Är det en modellbyggare som lagt upp stavningskontrollen i Word då den inte känner till förvaringslådorna, låsbyglar och microkirurgi men mattmonster vet programmet vad det är.

Snygga detaljer som du har fått till!
Men som sagt, se upp för han där nere!

Stefan - Modellbyggare

Mycket trevligt Jagdpantherbygge Bjarne!
Om Tamiya någongång kunde få tummen ur ändan och bli mer generösare med fotoets samt bättre bandlänkar hade dom snott många kunder från Dragon.
#24 He he, jaså det är så monstret ser ut?? Har alltid undrat över utseendet på vem (eller vad) som äter upp all min tappade plast och ets.

#25 Snabeldraken får man inte glömma…
Stefan - Modellbyggare

Håller även på att modifiera verktygshållarna, har kommit ungefär halvvägs med denna. Ska dit lite krokar och hylsor samt "locken " till klammorna. De vita fyrkanterna är till för att få upp höjden på fästena till "stänkskärmarna" då jag byter ut plastbitarna mot Kavlis fina skärmar ur serien "skinkost". De lyckades dock hållas sig undan från kameralinsen så bilder kommer förhoppningsvis vid nästa uppdatering.

Och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis med kortare intervall om jag ska klara deadline för gruppbygget
HaDe
Bjarne

Ser bra ut, kostat på frulle band ser jag.
Helt rätt investering. Tamiya har ett billigt etc kitt till dom där vagnarna med galler til dom där luft intagen. Kan bli lite drygt att fixa galler till den runda intaget.
Ser väldigt bra ut.
/Stefan
Ser nice ut Bjarne
Galet att ge sig på att fläta egna ventilationsgaller… Använda du ett mikroskop eller? Imponerande är det hursomhelst.
Mvh Jesper

#30 Det finns lite man kan använda som inte kostar skjortan! T.ex. tesil, stekskydd till stekpanna och metallfliter till bränsle m.m.
Stefan - Modellbyggare

#37 Tror inte att hustrun skulle uppskatta om jag klippte sönder hennes älskade tesil, men storleken på maskorna verkar helt okej.
Har fått tag på lite referensbilder på en sen Jagdpanther med gnistskydd och det verkar som de hade en helt annan verktyguppsättning med prylarna utspridda på akterspegeln och baksidan av "tornet". Så det är väl bara att ta fram kniven igen
Bjarne - med skilsmässan runt hörnet?
Fantastiska detaljer du på ditt bygge! Kul att följa ditt bygge, mycket trevligt.
Roger

#38 De är inte så dyra! Stekskyddet köpte jag på ÖB för 10;- 
Stefan - Modellbyggare

Och så här kul ser det ut efter att jag har skurit bort alla noggrant ditmonterade verktyg. Fästena till "stänkskärmarna" har jag också hyvlat bort sen bilden togs då jag inte kände för att göra tolv stycken likadana. Så nu är en etssats beställd. Någon som kommer ihåg mitt första inlägg i den här tråden där jag skrev att jag skulle bygga OOB förutom frulleband? Misstänker att det inte var någon som trodde att jag skulle klara det.

#41-44 Att du skulle bygga OOTB var det väl ingen som trodde på!
Tunnare tråd (i detta fall lödtråd!) borde väl inte vara omöjligt att få tag på, eller så kanske man kan hitta något lämpligt i koppar eller mässing. Själv brukar jag ta från diverse skrotkablar.
Ser fram emot nästa uppdatering!
Stefan - Modellbyggare

#45 Jo, det är skrotkabel jag har använt.
Bjarne

Finns väl tunnare högtalarkablar om du tycker .5 är för tjockt.

Nu har jag skrotat en ny kabel med 0,2 mm tråd och bytt ut sargarna runt näten. Ser betydligt mer skalenligt ut jämfört med 0,5 tråden. Det krävdes mycket lim och övertalning innan jag fick tråden där jag ville, så det blir en del rensning av överskottslim sen. Klämman till yxan är nog den tionde jag sätter ihop och den första jag fått fungerande, men för säkerhets skull jag limmade fast den i alla fall. Sen ska jag bara fixa tolv klykor till reservbanden så börjar akterskeppet bli klart.

Ser mycket tjusigt ut Bjarne… Gillar kamot också… Det kommer att bli smukkt som tusan :).
Jag tycker du gör helt rätt i att byta ut stänkskärmarna mot ets. Det blir så mycket snyggare.
Jag har ett litet tips angående de främre stänkskärmarna: Vänta med att trycka ut nitarna tills du är klar med slipningen av böjen på sidan. Annars är det väldigt lätt att man slipar håll genom plåten. Fråga mig inte hur jag vet detta
.
/Jesper