Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 4081 ggr
sissie
0

Cutty Sark

Nu är Cutty Sark hemma hos mig. Vilket projekt jag gett mig in på. Förvånad Hur många smådelar som helst. Men det ska bli kul. Får se när jag kommer igång.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ElLobo
0

Vi ser fram emot att följa bygget! Och kom ihåg: M Å N G A bilder … Cool

sissie
0

Jag får väl börja med en bild på alla delarna och det var många!Förvånad

Det roligaste med den är att jag önskade mig en byggmodell av Cutty Sark när jag var ungefär 10 år. Denna modell från Revell är från 1975. Så jag var nog 12 år ungefär. Så jag är så glad! Tusen tack Pelle.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

StefanW
0

Lycka till med bygget!

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Jag ska inte kasta mig över den på en gång som jag har god lust att göra. Tänker allt känna på den lite och se om jag kan hitta några trevliga bilder på henne först så jag har lite bilder jag bygga efter också.

Fast det blir ett trevligt bygge medan limmet och färgen torkar på de andra.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Härligt bygge Sissie, har också haft funderingar på ett sånt här skepp, funderade på Thermopylae (gillar krångliga namn) men roligast vore nog orginalutförandet av Cutty Sark, innan pengarna tog slut, men hela häxflocken längs sidorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Konstaterade att det är svarta trossar med till Cutty. Fast i verkligenheten är inte hamparepen svarta. De är ju beiga. Så det blir till att ge sig ut på jakt och få tag på lämliga trossar.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PonCar
0

Spännande med dessa fullriggare från de sju haven! Är det en plats- eller en trämodell du har gett dig på? För inspiration vid skeppsbyggen måste jag bara rekommendera Carsten Jensens fantastiska roman "De Drunknade". Läs och försjunk i sjömansskrönor och mustiga persongallerier -och få en god portion sjöfartshistoria på köpet!

starhawk
0

#6: Har för mig att hampatrossarna blev svarta med tiden på fullriggarna så det är nog inte helt fel, eller också så målades dom svarta för att man inte skulle missa dom när det var storm, vore rätt opraktiskt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

#8 Good point!Flört

#7 Plast. Trä skulle bara bli en vedhög.Skrikandes

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

felle-j
0

ska bli roligt att följa detta bygge, och lycka till.Glad

felix

sissie
0

Tackar Felix! Det ska bli spännande. Men mesta tiden ska jag lägga ner på min Star Trek modell till gruppbygget. Så det tar nog lite tid innan jag kommer igång med Cutty.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Watten
0

Ang Trossar.

Kan vara svarta för en del tjärades, vet inte om det gjordes med löpande riggen, men kan tänka att ankar trossen iallafall var tjärad.

sissie
0

Tack! Tittade på bilder på Cutty då hon ligger i hamnen, och då är trossarna naturfärgade. Men det är klart. Det kanske är snyggare med naturfärgat när båten låg som museum.Obestämd

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

zander
0

Om jag visste vad jag vet nu, efter halvfärdig rigg på mitt cuttybygge, hade jag valt en mörk lina till stag o en ljusare till löpane segelgods.

Jag har för mig att man använde linolja o tjära till linorna förr, som impregnering.

Om man köper Billingboats riggtråd kan man sticka sig en härligt hårig angorakofta.

sissie
0

Låter som den riggtråden passar bättre som stickgarn än tross.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Watten
0

Hej igen

Jag har för mig att om man drar tråden med jag tror det är bivax så blir den slät o fin.

Perpan
0

Tampar förr var oftast av hampa och för att dem inte skulle ruttna använde man tjära. En annan teknik var att lägga en en "kalv" i mitten av tampen som var dränkt i tjära.

Vill du köpa garn eller fina linor så kanske "Pille repmakare" i stockholm kan vara något. Råseglarhuset på skeppsholmen.

Där kan man köpa en massa olika varianter av fint rep. Dessa används oftast till Makramé men jag tänkte dra dit och köpa lite till mitt projekt Gladan.

Ska skriva ett eget inlägg snart angående Gladan.

Lycka till!