Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 1074 ggr
PonCar
0

Ur morfars skissblock del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har efter min salig morfar, Paul Söderström, några skissböcker och fälthandböcker från den tid då han som fänrik, senare löjtnant, deltog i vinterkriget och sedan fortsättnngskriget. Troligtvis deltog han inte regelmässigt i striderna eftersom han pga sin begåvning fr.a tjänstgjorde som fält- och "propaganda" tecknare/konstnär. Tänkte som ett litet privatprojekt undan för undan scanna/fota av hans teckningar och spara även digitalt. Många teckningar är mycket enkla, eftersom de är hastigt nedkastade på papper under "fältmässiga" förhållanden. Men även om detaljrikedomen inte är så stor, så tycker jag de är intressante som tidsdokument och värda att dela med sig av även i detta forum. Här nedan följer några skisser på framförallt flygtema -tyvärr finns ingenting (som jag kan se) som identifierar vare sig tid eller plats när han skissat dessa. Kanske Bf 109:an kan säga nåt om tidigaste årtal? gissar 1941 -42?

Bf 109:a i "fältmässig" hangar… Något slags pressenning ligger tydligen över "motorhuven".

PonCar
0

Här en litet mer genomarbetad teckning av en flygare. Kanske piloten till 109:an ovan?

PonCar
0

Service utförs. Verkar vara en 109:a även detta? Inte lätt att med pennan fånga mekanikern i full aktivitet…

man får en uppfattning om storleken på dessa maskiner…

PonCar
0

Mer service. Jobbig arbetsställning. Undras vad han mekar med?

Antagligen samma Messerschmitt även detta…

PonCar
0

Till sist en helt annan situation. Kanske inte tecknat på plats? Är det en stupad kamrat eller en fiende som ligger i snön? Lägg märke till den effektiva Suomi K-pisten (eller "maskinpistolen" som finnarna kallar det). Kanske är det den som uträttat sitt värv…

Kan uniformen avslöja något om vilken förbandstyp killen tillhör. Jägare?

Fler bilder kommer så småningom.

Roca
0

Tack för dessa fina skisser PonCar! Intressant att få ta del av! Mycket stämningsfulla.

Ja, vad det gäller Bf 109 till Finland så levererades, vad jag förstår, de första i mars 1943 och då var det fråga om varianten G-2. Jag antar att det är just en sån på bilden i #0, då den ser ut att sakna de prominenta "bulorna" framför vindrutan, som infördes pga förändrad beväpning från och med G-5-varianten. Finland införskaffade senare ett antal G-6, vilka ankom under våren 1944.

Sen kan det ju vara en tysk maskin också, kan i så fall vara en Bf 109 F eller som sagt en tidig G. Olika mindre delar av det tyska jaktförbandet JG 5 fanns i Finland i olika perioder från januari 1942 och framåt och började, vad det verkar, utrustas med Bf 109 F från och med våren/sommaren detta år. Baserade i t.ex. Petsamo, Pori, Alakurtti.

Återigen, tack ska du ha!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Mycket fina bilder! Konflikten mellan Finland och Ryssland är väldigt intressant.

/Stefan

bosnafly
0

Tack för de fina bilder,han var väldig duktig tycker jag.

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Mycket intressanta bilder! Tack för att vi får ta del av dem!

PonCar
0

#5: Mycket intressant info ang Messerschmitt i Finland. Skissen är således antagligen gjord litet senare än vad jag trodde.

En annan intressant bok jag har efter morfar kanske jag nämnde i en annan tråd?) är identifikationsboken för sovjetiskt flyg. Tyvärr all text på finska (som jag inte behärskar -mina gener till trots) men illustrationerna talar ju för sig. Ska vid tillfälle skanna av dessa också och presentera undan för undan.

Morfar Paul gjorde bl.a propagandaaffischer för finska försvarsmakten (har tyvärr inte en enda av dessa…) och senare mycket bok- och reklamillustrationer. Har gjort litet tafatta försök att luska i vilka förband han egentligen var knuten till och var han var placerad, men det verkar nästan hopplöst att få fram dessa uppgifter. Man hamnar hos finska arkivväsendet och skall helst kunna finska för att komma nån vart… Betydligt enklare hitta information om finnar som stupade i striderna tycks det.

starhawk
0

Mycket intressanta tidsdokument, det får mig att tänka på min morbror som var flygare och skulle åka dit för att slåss mot ryssen, emellertid blev det kapitulation innan han kom iväg, så det blev inget av det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

Tack för att du delade med dig av teckningarna, och lite historia bakom dem!

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Wow!Riktigt snygga teckningar!

Fanders
0

Grymt!

Personligen tycker jag sådana här skisser är bland det finaste man kan ha på en vägg. Jag gillar stilrenheten som lyser över dessa där man inte kladdat sönder bilderna med massa färg. Det är ju extra roligt att din morfar har ritat dessa, det ger ju ett starkt personligt värde. Om jag vore dig skulle jag scanna in dessa bilder i svinhög upplösning och printa ut dom så pass stort att dom passar i 30x40-ramar. Det skulle göra susen på väggen i hobbyrummet!
Eller whatthehell, varför inte i köket? Flört

sponny
0

#13 Kan bara hålla med. Grymt snygga bilder som visar precis det som behövs för att visa vad som händer, inget mer.

Och scannar du de där stora kopiorna så säg till då. Tror det finns fler än mig som inte skulle tveka på att ha några av dem på väggarna i hobbyrummet. Flört

AndersE
0

#0 Du borde på något vis förmedla dina mycket intressanta bilder till Svensk Flyghistorisk Förening.

PonCar
0

#13-14: Ingen dum idé! Originalen är ganska små -skissblocket ifråga är ungefär A5-format.

Har en något större skissbok också där det verkar som om han skissat något slags luftstrids-scenarion. Kanske efter piloternas förstahandsrapporter. Ska se om jag hinner scanna lite mer på jobbet nästa vecka -synd bara att man måste jobba också…

#15 Ja, Anders, det var ingen dum idé. Kanske kunde vara av intresse för fler att ta del av. Synd att det ska vara så svårt att leta info på finska webbsidor… Skulle gärna vilja få reda på mer om morfars förehavanden under krigsåren i Finland.

WilcoX
0

Vilka fina bilder !! Ja  jag hade ju inte tackat nej till att ha en eller två såna på min vägg!

Han har lyckats fånga mekanikerna så bra, att det nästan ser ut som dom rör sej när man tittar på bilderna.

Tack för att du vissar dessa riktigt fina bilderna.