Hallå! HMS Ulven bygge?
Finns det någon ubåtsmodell som man skulle kunna bygga som Ulven?
mvh
Hmm…
Min morfar berättade att hans lillebror precis hade mönstrat av när det begav sig.
Ett namn som ingen svensk ubåt kommer att få igen.
Roger

ingen som vet om man kan få tag på en draken klass ubåt?

Eller någon annan ubåt, i så stor skala som möjligt?
Revell har en amerikansk Gato och två olika tyska Typ VII ubåtar i 1/72. Stort nog? Gjorde inte någon en Typ VII i 1/35 också?
Orso: Skulle antagligen bli uppåt 2m i skala 1/35?

Hittar du ingen modell att bygga om, kanske du kan bygga en från scratch?
Kolla med Sjöhistoriska, om de har en ritning på den.
http://www.sjohistoriska.se/sitecore/content/Sjohistoriska%20museet/Samlingar/Arkiv.aspx
Jag hittat en sida med en ubåt i skala 1/35 eller om det möjligen var 1/32, så det finns. Tror det var en tysk från WW2. Klart mäktig. Kan för mitt liv inte hitta sidan igen…
Om du har vägarna förbi Göteborg någon gång.åk då ut till Hönö
fiskemuseuim.Det har en fin utställning om Ulven.Och lite prylar från ubåten. Ritningsarkivet brukar ha ritningar på gamla fartyg.Kommer inte ihåg deras mailadress men Googla och sök så hittar du det säkert.Jag byggde för övrigt en VII C i skala 1/48 som också numera finns på fiskemuseet Hönö.Det var inte så besvärligt att göra själva skrovet.Mesta jobbet vara att göra däcket.Jag skalade upp en Revell modell och gjorde profiler i PC. Sen spantar du bara med Pc och spacklar/slipar fram formen. (OT,min fru kommer från Hönö)
Lycka till/MVH Lennart

#6.2: Verlinden har en tysk miniubåt av Hecht-typ i 1/35. Tuday's Hobby Models
AFV Club har tyska typ VII C i 1/35. MegaHobby
Hittade även en utgången annons på en radiostyrd tysk typ XXIII i 1/32. RCUniverse

Tack för alla svar! Får gå igenom allt och kolla..

Ulven blir rent scratchbygge då det mig veterligen inte finns någon byggsats. Får du tag i ritningar så är jag klart intresserad.

Det finns en intressant bok skriven av Hans von Hofsten. Ulven heter boken och där är det en "Redovisning av de faktiska omständigheterna kring ubåten Ulvens förlisning".
Meddelande från Militärhistoriska avdelningen vid Militärhögskolan Nr 5. ISSN 0282-8944, ISBN 91-87136-03-1. Tryckt år 2000.

På sidan 38 finns ett par enklare ritningar över Ulvens rumsindelning och allmänna konstruktion. Toppvy och sidovy med mått (5 metersuppdelade).

Jag hittade även detta på nätet:
Marinmuseums accessioner, volym 11 1992, tar i nr 12/92 enligt uppgift upp "Handlingar, ritningar och fotogragier ang reparation av ubåtsmodellerna Draken, Gripen, Ulven, Valen och Sjölejonet bl.a."
Vad det är för slags reparationer det handlar om framgår dock inte.
http://www.visualarkiv.se/xtf/view?docId=SE/K009/MME/15.ead.xml&chunk.id=d4397e135

#11: Den där har jag, det är en utmärkt bok. Det var ju mycket hysch-hysch då det begav sig och många rykten fanns i omlopp. Nu var det ju en annan tid utan det öppna informationssamhälle vi har i dag så det kanske inte var så konstigt.

Ligger en heldel u-båts modeller och tillbehör på Tradera just nu!
Men priserna var inte de roligaste man sett!

#13: Sant! Det var annorlunda då.
#11 Mycket intressant bok och kan hittas på bland annat http://www.antikvariat.net för en billig penning. 50 spänn och uppåt + frakt.
Jag hoppas att du kommer att bygga båten, gorby. Det hade varit intressant att se den.