Revell Dodge viper

Vi GILLAR bilder från medlemmarnas byggen! 

Dag 1.
Första dagen så började jag med motorn. Ni ser nog på bilden att jag har målat den största delen svart (vet inte vad den heter), men den skulle egentligen vara aliminium färgad (istället för aliminium så använde jag silver, för jag hade inte färgen hemma och jag ville börja på direkten så jag strunta i det, men det blev ändå snyggt). Men jag tycker att den blev snygg som svart. det tog ett tag innan jag förstog var man såg vilka färger det skulle vara på delarna, eftersom jag är van vid Airfix. Dekalerna som sitter på dom röda delarna på motorn blev inte så bra mdn jag hade inte byggt någon modell med dekaler på ungefär ett år. Sedan så målade jag hela grunden i färg nr 33 (matt svart). Ska egentligen vara matt svart blandad med aliminium färg men det fick duga. Avgasröret målade jag i färg nr 11 silver. Det ända som skulle limmas var de 6st motordeöarna.
Sen var det dags för mig att sova.

Dag 2.
Jag fortsätter med grunden till bilen. Den jobbigaste delen är den ni ser längst ner till höger. Jag har bara hunnit måla ett lager med vit men det var målandet på den delen som var jobbig. Delen var gjutet i svart plast och den skulle målas vit längst ner. Och där använde jag enamel så jag kunde bara måla den ungefär 1-2 gånger om dagen. Bärarmarna till däck eller vad dom nu än heter (dom som sitter på sidan) ska målas silver och där krävdes 3-4 lager färg innan dom blev helt täckta. Jag har också börjat på en av dom bakre stötdämparna. Där den är svart skulle den egentligen vara någon slags blå men hade inte det så jag målade inte den eftersom den var gjutet i svart. Jag gjorde också färdigt den bakre axeln eller vad det nu än heter (jag är inte så bra på bildelarnas namn). Den är i alla fall högst upp i höger. den målades helt i färgen nr 33 matt svart förutom där jag har målat grått (nr 64)
Jag har också limmat fast avgasröret.
Då var jag färdig för dagen.

Dag 3.
Jag har målat och satt dit bromsskivorna. De är gjutna i en krom-färg så jag målade bara bromsoket med en röd färg (nr 19 tror jag). Jag har också satt dit bakre axeln (den som är högst upp i högra hörnet på förra bilden) och den där jobbiga delen som skulle målas vit. Delen längst till höger är målat helt med den svart matta färgen förutom på sidorna där det är silver och dom krävde också 3-4 lager.
Nästa uppgift är att sätta dit motorn och däcken men det får bli morgon.

Det ser inte så pjåkigt ut tycker jag!
Vitt på svart är ett elände att få täckning med, men, ta det lugnt och fortsätt så går det också. Var glad att det inte är gjutet i röd plast för den kan blöda igenom det vita och göra det svagt rosa istället.
Niclas
Det artar sig bra det här bygget tycke jag! Målandet kan vara lite tålamodsprövande ibland -mest för att man måste vänta tills färgen torkar… Har själv aldrig testat Humbrols akrylfärger, utan kör mest med de gamla hederliga "enamel" och spär med thinner eller terpentin. Karosserna lackar jag oftast med Tamiyas sprayfärger, men jag har också en enkel färgspruta (airbrush) som jag använt med utspädd Humbrolfärg. Sprayen kräver dock inte lika mycket arbete med rengöring osv och jag är väl litet lat av mig..
LyckA till med fortsatta byggandet!

Dag 4.
Jag har satt dit motorn och jag har målat och satt dit fläkten. Propellerbladen målade jag gråa (nr 64) och resten matt svart (nr 33). När jag skulle sätta dit däcken så uppstod det allra största problemet hittills. På insidan av fälgarna så limmar man fast en liten metallpinne som man sedan ska sticka in i brommsskivorna så att däcken kan rulla men hålen var för små. Jag försökte igen och då lossnade ena brommsskivan. Jag limmade dit den och tänkte på vad jag skulle göra. En sak som man skulle kunna göra var att ta en borr och borra upp hålet lite så att det blev större men jag har inge borr som är så liten så jag blev tvungen att ta bort metallpinnen och limma på fälgarna och däcken direkt på brommsskivan, fast då kan den inte rulla men det gör inte så mycket eftersom det är ju inte leksak. Under hela den här prosessen så lossnade brommsskivorna yttligare 2-4 gånger. Så där får den här modellen hittils sämst betyg men annars är den bra.
Nu ska jag börja med inredningen men tyvärr så tog den gråa färgen slut
(jag använda nästan allt till en modell bunker) så jag ska köpa en ny så jag kommer att fortsätta att skriva och visa bilder på mitt bygge när jag har börjat att bygga igen.
/felle-j

Jag tror nog att den kommer att bli bra för att vara min allra första modellbil.

Det här blir fint, felle-j!

Dag 5.
Nu ska jag börja med inredningen. det mesta var gjutet i grått så det behövdes inte målas. Högtalarna skulle målas i en lite grå svart aktig färg men den hade jag inte så jag valde att måla hela svart. Jag målade nästan hela instrument brädan svart förutom där den skulle vara röd. Det svåraste med hela inredningen var hastighetsmätarna som skulle petas in i deras små hålor bakom ratten. Det enda dåliga med dekalerna är att dom inte fäster så bra i början så det gäller att inte komma åt dom under torkningen. Jag målade också sakerna som sitter vid sidan av motorn och dom hade också väldigt små dekaler som lätt fastnade på fingrarna. Sedan så limmade jag på hela inredningen på restan av bilen som jag har byggt.
Slut på dag 5.

Dag 6.
Nu var det bara karossen som skulle på och fixas lite. Karossen var gjutet i vittt så jag målade den inte eftersom den ska vara vit. När huven skulle på så kom ett problem fram. Den ville inte stängas. Jag försökte att skära bort lite plast och böja den och efter ett tag så var den nästan stängd men inte helt. Jag gav upp efter att nästan haft sönder den. När det gällde nummerplåten så fanns det 7 olika nummerplåtar. Tyvärr så fanns inte Sverige så jag valde Utah. Sen var den färdig men så lossnade ett av hjulen så klart. Man kan också välja om man vill att taket ska vara nedfällt eller uppfält.
Passformen på vipern har varit väldigt bra och det var inte mycket överflödigt plast och den var inte så värst super svår att bygga men den var inte heller super enkel. Den tog betydligt längre tid än 6 dagar, men jag har bara skrivit dom dagarna jag har byggt mycket annars så kanske jag bara målade på ett lager färg eller limmade en del.
Så nu när vipern är färdig så hade jag tänkt och bygga en hp halifax så jag börjar i morgon.

snygg bil.

Bra jobbat!
Nästa gång får du ta och måla även om plasten har rätt färg från början. Blir stor skillnad med färg istället för den lätt mjölkiga karaktären som plasten oftast har. En fördel med att måla i samma färg som plasten redan har är att du kan tunna ut färgen ganska ordentligt och få en fin och blank yta även med penseln.
Nåväl, raskt på Halifaxen! Den blir skoj att följa också.
Niclas

Ok, nästa gång ska jag göra det. Den ända skillnaden är att om jag inte målar den så blir färgen lite mattare och mer snövit, men nästa gång så målar jag hela karossen.
Jag började idag med halifaxen men första bilden kommer någ i morgon.
/felix
Snygg bil! Tycker du lyckats väldigt bra med inredningen. Bra färgval.