Photoshoping
Finns det någon som är bra på Photoshop ?
Skulle hjärna vilja ha hjälp med att lägga ihop 2 bilder till 1 .
Hur menar du, två bilder ovan/brevid varandra? Förklara så ska jag nog kunna hjälpa dig!
//Marcus
Jag har 2 bilder. 1 bild på ett diorama och en bild som jag skulle vilja ha som bakgrund.
Hade det varit sommar så hade jag ju kunnat gå ut i skogen och fotat, men det är ju lite svårt nu när det är snö ute.
Hoppas du förstår 

Såhär skulle jag göra:
1. Öppna båda bilderna i PS.
2. Välj dioramabilden som du vill montera ovanpå bakgrundsbilden. Tryck ctrl+a (markera allt). Tryck ctrl+c (kopiera).
3. Välj bakgrundsbilden. Tryck trl+v(klistra in). Tryck ctrl+t om du vill omforma bilden. Tryck enter eller på den lilla bocken i verktygsmenyn när du är nöjd. Välj lassoverktyget(l) och börja klippa bort de delar av förgrundsbilden som inte ska vara med. Tryck därefter delete. Sen får du försöka att matcha färger, ljus, skärpa och korn efter tycke och smak :)
Denna del av arbetet är ganska komplicerat och svårt att ge några generella råd om utan att ha sett bilderna. Jag kan försöka hjälpa dig om du postar en skissbild när du monterat ihop de två bilderna.
4. Spara bilden som en psd och en jpg. Psd:en är bra att ha kvar om du vill ändra nåt efteråt eftersom den sparar bilderna i lager.
Är något oklart är det bara att fråga :)
/Jeppe
Alternativ be nån inne på http://bildredigering.ifokus.se/ om hjälp. Det finns säkert nån där som kan göra det åt dig om du ber snällt :)
Tack för infon Joppo! Tyvärr så går det åt skogen endå